TFM&A China: Opkomende economieën passen eigen best-practices toe
Technology for Marketing & Advertising, TFM&A, de bekende expositie uit het Verenigd Koninkrijk is zich wereldwijd aan het uitbreiden. Afgelopen woensdag 27 en donderdag 28 oktober, werd de eerste editie buiten het Verenigd Koninkrijk gehouden in Shanghai Pudong Exhibition Center te Shanghai, een kosmopolitische stad met meer dan 17 miljoen inwoners. De locatie lag in het midden van het economische hart van de zich snel ontwikkelende stad: Pudong.
Het evenement
Op de expo stonden internationale bedrijven als TNT Post en SEO Junkies en lokale sterren als QQ, Ushi en Renren. In essentie waren de exposanten en de inhoud van de presentaties vergelijkbaar met de Europese en Amerikaanse normen, met een sterke focus op SEO, SEA, social networking, affiliate marketing en natuurlijk e-mailmarketing. De presentaties werden voornamelijk uitgevoerd in het Mandarijn. Met behulp van een goede vertaaldienst konden de niet-Chinees sprekende bezoekers de presentaties ook prima volgen.
Aan de hand van gesprekken met veel van de aanwezigen ontstaat de algemene indruk dat China zich op de vooravond bevindt van een grote verschuiving en dat de uitvoering van marketing grondig zal veranderen. Grote volumes bieden een extreem hoog potentieel in het testen en personaliseren van inhoud, een praktijk die men niet of nauwelijks gebruikt op dit moment. Dit komt vooral omdat het uitsturen van direct mailings en online adverteren aan de hand van veelgebruikte trefwoorden nog steeds effectief zijn. Je hoeft niet diep te graven om te zien dat er nogal wat verschillen bestaan tussen de platforms gebruikt in China en de Europese / Amerikaanse markten.
Marktoverzicht
Met Twitter en Facebook die worden geblokkeerd door de overheid, ontstaan andere platformen, zoals RenRen (RenRen) en Ushi (Ushi). De eerste is vergelijkbaar met Facebook, de tweede is meer een alternatief voor Linkedin (dat ook een heel populair social netwerk in China is). Zoekmachine Google heeft wel voet aan de grond, maar de wereldwijde marktleider op vlak van zoekmachines wordt net gevolgd door zijn Chinese tegenhangers zoals Soso (Soso) en Baidu (Baidu). Beide zijn interfaces die niet moeilijk zijn te gebruiken…
Soso is onderdeel van het grote QQ-netwerk. QQ.com is een netwerk/reclame-platform vergelijkbaar met Live.com, met diensten als nieuwsblog, entertainment en mobiele diensten en instant messaging. Victor Yang, e-commerce manager van L’Oreal in China, was een van de sprekers. Hij gaf een fantastisch inzicht in de effectiviteit van de gebruikte kanalen. Naast SEO & SEA blijkt e-mailmarketing zeer effectief te zijn voor zijn bedrijf, met meer dan 23% van de gegenereerde inkomsten afkomstig van lichtelijk gepersonaliseerde mailings richting de doelgroepen.
Omdat TFM & A werd georganiseerd tijdens de laatste week van de Shanghai World Expo (Expo2010), was een keynote gepland voor Pearl Wang, marketing directeur van het Shanghai paviljoen op dit enorme evenement. In de laatste 180 dagen kwamen meer dan 70 miljoen bezoekers zich vergapen aan de grote paviljoens van bijna elke natie in de wereld, waaronder ook Nederland (Holland Expo2010), UK (UK Shanghai Expo 2010), Brazilië (Brazil Shanghai Expo 2010) en India (India Shanghai Expo 2010). Mw. Wang verklaarde dat voor het eerst in de geschiedenis van de World Expo, interactieve communicatie een groot deel uitmaakte van de algemene communicatie en dit heeft een enorme bijdrage geleverd aan het maken van zo een succesvol evenement!
China heeft marketeers die luisteren naar de best practices, maar omdat ze in sommige gevallen de ervaring missen die de meeste Europese en Amerikaanse marketeers al hebben, vinden ze het ook erg belangrijk hun eigen pad te vinden. Dit kan enige tijd vragen, maar het biedt ook de nodige kansen.
Conclusie
China en andere opkomende economieën, zijn ongetwijfeld krachten waar men rekening mee moet houden. Daarnaast bieden deze markten grote kansen. De taal en cultuur vormen beiden een grote uitdaging, maar bedrijven die deze uitdagingen weten te overwinnen ontketenen een explosieve groei. Toename van kennis en begrip van best practices is erg belangrijk. Omdat het de eerste keer was dat TFM & A buiten het Verenigd Koninkrijk werd gehouden, zullen de volgende edities in India en Brazilië, en de volgende editie in China komend jaar, moeten bewijzen dat de opkomende economieën in staat zijn zich aan te passen en te binden aan de Europese en Amerikaanse normen.