Telegraaf Media Groep koopt Hyves

1 november 2010, 06:37

TMG (Telegraaf Media Groep) en Hyves hebben overeenstemming bereikt over de overname van 100 procent van de aandelen van het social network. Dat meldt Hyves zojuist in een persbericht. Voor beide bedrijven betekent deze bundeling van krachten de mogelijkheid om hun bedrijfsstrategieën beter uit te kunnen voeren. De overname van Hyves geeft de digitale ambities van TMG een belangrijke impuls. Het totale online netwerk bereikt straks 62% van alle Nederlanders. Hyves zal Nederland nog beter kunnen verbinden door samenwerkingsvormen met TMG?platformen. Marc de Vries, CEO van Hyves:

“Het afgelopen jaar zijn sociale media gemeengoed geworden en zullen de komende jaren steeds meer onderdeel worden van ons dagelijks leven. Onze missie ‘Hyves verbindt Nederland’ waarmee we voortbouwen op onze verankering in de Nederlandse samenleving, sluit naadloos aan bij de activiteiten van TMG. We verwachten door deze sterke combinatie de komende jaren nog onverminderd te kunnen doorgroeien in zowel gebruikersactiviteit als in omzet”.

Met de komst van het grootste en meest succesvolle sociale netwerk neemt TMG een belangrijke stap naar marktleiderschap op de Nederlandse internetmarkt. Samen zullen Hyves en TMG met een gecombineerd netto online bereik (dus gecorrigeerd voor overlap) per maand van ruim 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder de sprong maken naar de toppositie?. Het totale TMG netwerk bereikt dan 62% van alle Nederlanders. De combinatie met de print? en radio?activiteiten van TMG levert in Nederland het grootste bereik onder consumenten op.

Patrick Morley, COO van TMG:

“De overname van Hyves zal deze strategie een belangrijke impuls geven. Consumenten kunnen relevante proposities verwachten waarbij de verschillende platformen die TMG kan bieden, met elkaar worden gecombineerd. In de afgelopen jaren is al op verschillende fronten samenwerking geweest tussen Hyves en titels van TMG zoals de Hyves en Telesport poule die met 250.000 deelnemers de grootste WK poule ooit was.”

Hyves blijft Hyves?

In het persbericht wordt bezweert tot twee maal toe, dat Hyves, Hyves blijft. Uit het persbericht:

“Uit de ervaringen bij Bol.com en Marktplaats – die Amazon en Ebay in Nederland op grote afstand houden ? blijkt dat Nederlanders hechten aan een “eigen” website met een lokale insteek en content. Het specifieke karakter en de eigen identiteit van Hyves, die door miljoenen Nederlandse leden en adverteerders gewaardeerd worden, zullen ook binnen TMG behouden blijven. Gezamenlijke proposities zoals de poules rond Olympische Spelen, WK en Tour de France zullen uitsluitend worden ingezet of uitgebreid wanneer de concepten ook daadwerkelijk relevant zijn voor deelnemers. Het management van Hyves blijft aan om vol ambitie te werken aan de verdere groei van Hyves. De Hyver kan blijven rekenen op het persoonlijk contact van de Hyves Angels (community managers) en andere diensten die zij gewend zijn.Hyves en TMG zien de toekomst met vertrouwen tegemoet en kijken uit naar de nieuwe mogelijkheden die deze band biedt.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

24 Reacties

    Phileas

    gefeliciteerd Hyves!


    1 november 2010 om 07:00
    chi666

    Gefeliciteerd alle Hyvers, de geruchten waren dus waar. Perfect gecashed lijkt me, ideaal verkoop moment gezien de ontwikkelingen.

    @Marketingfacts: Of wat dacht je van superdudes/sugababes door TMG zelf? Ik verwacht dat het het begin van het einde is. Op afstand houden en zo is allemaal leuk, maar ik betwijfel of er dan voldoende synergie gehaald wordt en tot op heden heeft TMG, misschien met uitzondering van Speurders, nog niet zo onwijs veel goede online initiatieven weten te ontplooien. En al helemaal geen die gekocht zijn volgens mij.


    1 november 2010 om 07:04
    media

    Grote vraag is nu natuurlijk, hoeveel heeft TMG betaald voor Hyves? Gezien de marktontwikkelingen gok ik op 20 miljoen euro (zie ook eerdere discussies over de waarde van Hyves).


    1 november 2010 om 07:05
    OMG_TMG

    AAls je nu nog je profiel niet verwijderd hebt, heb je nu wel een heel goede reden…


    1 november 2010 om 07:07
    Jan-Willem

    Gefeliciteerd mensen van Hyves.

    Het meest interessante is nu toch om na te denken waar de telegraaf synergie gaat halen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij TMG nog nooit van Facebook hebben gehoord, dus ze hebben ongetwijfeld ideeen waarmee ze op zoek gaan naar quick wins, wat zou er op het lijstje staan, ik doe een eerste gokje:

    Single sign-on, inloggen op de telegraaf met je hyves account

    Targeting van profielen van Hyves op het netwerk van TMG

    Redicals op de homepage van Telegraaf en Hyves

    Intergratie van keesing games in Hyves

    ….

    ….


    1 november 2010 om 07:22
    Jan Willem Alphenaar

    een goede move! Gefeliciteerd heren.

    Blij dat eindelijk de kogel door de kerk is.


    1 november 2010 om 07:32
    Paulo Lopes

    Welkom to da Club!!


    1 november 2010 om 07:41
    Sjef Wolters

    Ik geloof alleen niks van het bereik. Samen zullen Hyves en TMG met een gecombineerd netto online bereik (dus gecorrigeerd voor overlap) per maand van ruim 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder de sprong maken naar de toppositie?. Waar is dit op gebaseerd?


    1 november 2010 om 07:45
    venturo

    Aandeelhouders waarderen deze overname nog niet. Waarde aandeel min 2%.


    1 november 2010 om 07:50
    Sander Duivestein

    Slimme deal van TMG. Juiste moment. Vraag mij alleen af of ze er werkelijk veel plezier van gaan beleven. Voordat synergie is bereikt ben je een hele tijd verder. En ik hoor vanuit mijn omgeving alleen maar negatieve geluiden omtrent Hyves. “Hyves is voor kinderen, Facebook is voor volwassen.” Ik ben dus erg benieuwd hoe het een en ander uitpakt.

    Kleine tip nog. Locatie is nu hot. Ik zou nu ook maar meteen de Nederlandse Foursquare “Feest.je” opkopen. Scheelt straks in de knip.


    1 november 2010 om 07:54
    Vincent

    @Sander: Slimme deal? Ik vind dit zo’n beetje het domste wat TMG had kunnen doen…als ze MEER dan 10 miljoen hebben betaald/gaan betalen al helemaal.

    Hyves is een zinkend schip en IEDEREEN weet het! Als de aandeelhouders met deze deal akkoord gaan moeten ze zich nog maar een goed acher de oren krabben.

    Ik weet niet WAT er allemaal is gezegd door hyves over het groeipotentieel en de synergien die behaald gaan worden, maar iig chapeau voor de sales mensen 😉

    Volgens mij zit er weer iemand bij TMG die het heel erg stoer vindt om een partij als Hyves over te nemen, een mooi M&A projectje zo gezegd, maar toegevoegde waarde? Non-existent. Als ze idd doorzetten met de synergie zoeken in het cross-sellen van TMG producten en/of het aanbieden van profielgegevens van hyves aan derden, rennen de resterende gebruiker weg en maken ze het gat wat al zit in het schip genaamd hyves alleen maar groter…

    ON-GE-LO-FE-LIJK!


    1 november 2010 om 08:07
    Harry van Workum

    Een slimme deal? De enige partij die (eindelijk) iets slims gedaan heeft hier is Hyves zelf. Iedereen weet dat de lezing van Yme hier complete onzin is, dus zo snel mogelijk de discussie hier een spin proberen te geven voordat de echte discussie op gang komt is natuurlijk begrijpelijk (ook naar de aankopende partij toe). Als dit het verhaal is geweest waarmee ze die hut verkocht hebben aan de Telegraaf dan kan ik maar een ding zeggen, TMG is er weer eens flink ingestonken.

    Laten we het beest(je) maar gewoon bij de naam noemen: Facebook. Iedereen die een klein beetje actief is geweest op Hyves en Facebook weet wat er aan de hand is. Daar waar de early adopters en innovators in 2008 en 2009 allang hun weg hadden gevonden op dit veel betere platform, vindt nu de massale exodus onder de majority plaats. Die hele lokale speler “strategie” van Hyves is natuurlijk logisch (enige wat je kunt doen als je internationaal niets hebt), maar net zo goed onzin. Facebook is net zo lokaal als hyves, het hangt namelijk van je gebruikers af. En alle goede lokale tools van Facebook doen het het zo goed in Nederland als in de rest van de wereld.

    Dit kwartaal was waarschijnlijk het laatste waarin ze nog enigzins een aardig cijferverhaal in de due dilligence konden ophouden, want op de lange termijn is dit natuurlijk einde verhaal. Als TMG nou gewoon even had gewacht, een half jaartje ofzo, dan had de prijs gewoon door midden of gekunt. Maar goed, investeerder Endeit wil natuurlijk een niet al te groot verlies leiden. Leidzaam zien ze toe hoe Facebook ook hun andere grote investering (Spil Games) om zeep helpt, want hoe hard ze het ook zelf roepen, Spil is allang geen globale nummer 1 meer, Facebook is ze al tijden geleden voorbij gegaan.

    Als een paal boven water staat: als de aandeelhouders van Hyves oprecht hadden gelooft dat ze nog ver konden doorgroeien dan hadden ze nooit, ik herhaal: nooit 100% van de aandeeltjes weggedaan. Zelden had “take the money and run” een relevantere betekenis. Maar goed, geef ze eens ongelijk, ze hebben hun lesje wel geleerd na het afslaan van het Sanoma bod dat ongetwijfeld een paar keer hoger lag dan wat er nu wordt neergeteld.


    1 november 2010 om 08:26
    Bas

    Slim van Hyves, minder slim van TMG. Hyves zit nu op het hoogtepunt, dus je krijgt/betaalt nu de hoofdprijs. TMG kan ik feite morgen al beginnen met afschrijven.

    Ik heb 3 puberende kinderen, en sinds een paar maanden merk je dat de belangstelling heel langzaam breder wordt, ze hebben nu ook een Facebook profiel en doen ook steeds meer met Tumblr. Ook de online games met een community zoals OSM trekken steeds meer. Hyves wordt ze “te gewoon”, het nieuwe gaat er een beetje af.


    1 november 2010 om 08:37
    Jan Willem Alphenaar

    Op Twitter is de discussie aardig losgebroken.

    Mensen die hun Hyves account willen opzeggen etc…

    Volgens mij gaat TMG nieuw leven in Hyves pompen door het oa. te integreren met Hyper Local Nieuws.

    Je kunt dus wel lekker snel je account opzeggen, maar misschien is het ook zinvol even af te wachten wat er voor ontwikkelingen gaan plaatsvinden. Zo jammer als je straks weer opnieuw je account moet aanmaken.

    Als ik de Telegraaf (TMG) een beetje inschat gaan ze Hyves zwaar omgooien. Anders zouden ze nooit een dergelijke partij overnemen op het hoogtepunt. Er is immers nog heel veel uit te halen. En ze zullen echt niet de fouten gaan maken die met Myspace zijn gemaakt.

    Waarom gaan wij Nederlanders altijd massaal onze nationale activiteiten afzeiken? We zouden best wat chauvinistischer mogen zijn en Nederlandse initiatieven meer omarmen.

    Ik kreeg overigens net een telefoontje en daarin kwam toch ook wel een leuke mening uit:

    “Ik zeg mijn Hyves op want ik wil niet dat de Telegraaf al mijn gegevens heeft.”

    Dat vind ik wel een punt van aandacht. Hoe zit het nu met de privacy van de gebruikers?


    1 november 2010 om 08:42
    John Kweker

    @Jan Willem en alle anderen die claimen dat Hyves op het hoogtepunt is verkocht: wakker worden!!!

    Niemand verkoopt zijn club op het hoogtepunt. Als geen ander weet het Hyves management dat dit grote schip allang was gezonken, ware het niet dat het waterpeil in Nederland niet zo hoog is als in de internationale wateren, Dit schip ligt allang voor pampus, maar vanuit de telegraaf HQ aan de Basis weg lijkt het net alsof het nog drijft. Dit was lokaal een schip, maar internationaal een rubberbootje waarvan de concurrentie wist dat het allang aan het leeglopen was (als ze er uberhaupt aandacht aan hebben geschonken).

    Wat mij betreft is dit de blooper van het jaar.

    Het manegement zal nu wel 1 of 2 jaar verplicht aan moeten blijven voordat ze volledig gefrustreerd met volle zakken het pand verlaten.

    Telegraaf heeft nog nooit succes gehad met een internet aankoop. De vraag is echter wat triester is: bedrijven aankopen met veel potentie en groei en die doodknuffelen met onkunde en “integratie” van bedrijfsonderdelen (veel vorige bedrijven) of een bedrijf dat toch al op sterver na dood was en dat sneller om zeep helpen (Hyves nu).


    1 november 2010 om 08:57
    chi666

    @Marco: Volgens een analist van Petercam zo’n 40 miljoen

    (van nu.nl)

    Veertig miljoen

    Volgens analist Thijs Berkelder van Petercam heeft TMG zo’n veertig miljoen euro betaald voor Hyves. Zelf willen de partijen niets over het bedrag bekendmaken. ”Ik schat zo’n veertig miljoen euro. Als je van de omzet van twintig miljoen euro uitgaat, bij een operationele marge van twintig procent, kom je op een ebit (bedrijfsresultaat) van vier miljoen euro. Ze betalen waarschijnlijk tien keer ebit, maakt veertig miljoen”, zo rekende hij voor.


    1 november 2010 om 11:07
    Ralph Boeren

    5x de EBIT lijkt me redelijker gezien het sombere marktperspectief, 10x is de hoofdprijs waarbij je betaald voor heel veel groeipotentieel.


    1 november 2010 om 11:55
    Luuk

    over “we moeten wat chauvinistischer zijn en nederlandse initiatieven omarmen”:

    Ik herinner me nog goed dat mijnheer Spanjer van Hyves zei dat hyves nooit verkocht ging worden. Ik ben juist altijd blijven communiceren via hyves omdat het een leuk Nederlands initiatief was. Bovendien dacht ik dat hyves minder snel mijn gegevens zou gebruiken voor commerciele doeleinden.

    Nu zijn die twee argumenten ineens waardeloos geworden. Van de Telegraaf groep verwacht ik weinig ‘leuke’ initatieven. Voor zo’n gladde marktpartij voel ik geen sympathie. Ik heb dus meteen mijn account opgezegd, al ben ik bang dat ik ook nu nog aanbiedingen van de Spits en de Telegraaf zal ontvangen…


    1 november 2010 om 14:52
    Björn

    “Hyves blijft gewoon Hyves” We zullen zien of dit nog wel zo is..

    Hyves was een Nederlands eigen.. een typisch Hollands met in een modern jasje gestoken site.

    Gezelligheid en vriendschappen stonden hier bovenaan, maar nu denk ik eigenlijks dat het één commerciëlle bedoeling word waar de Hyvers niet op zitten te wachten..

    Het is natuurlijk fijn om te horen dat de Hyves Crew zelf bezig gaat met hyves, maar dat wil nog niet zeggen dat TMG geen opdrachten heeft voor Hyves en dat dus toch de “Hyves spirit” anders gaat aanvoelen.

    Maar misschien heeft het wel een heel positieve kant en zal het gewoon de hyves blijven die we gewend zijn.

    De “Hyves, always in touch with your friends” is echt nederlands en moet gewoon zo blijven.. Jarenlang hebben mensen er een thuisprofiel van gemaakt vol gezelligheid en enthousiasme..

    Ooit wat de Hyves Crew zelf heeft opgebouwd is echt UNIEK! Zij hebben er echt moeite voor gedaan.. en ik hoop uit eerbied dat dit ook zo zal blijven! Zij verdienen echt alle RESPECT!

    TMG toch wil ik jullie feliciteren met de overname.

    Ik hoop dat jullie er een Hyves van maken dat altijd al Hyves was.

    De hoop is bij mij er nog en vertouwen.

    En de Hyves Crew.. Jullie ook Gefeliciteerd!

    Ik bouw op jullie! and Fight for your RESPECT!


    1 november 2010 om 16:14
    papadoko

    ik zeg per direct mn hyves account op omdat ik nix met de telegraaf te maken wil hebben


    3 november 2010 om 12:12
    John van Renst

    @ Hyves/ TMG. Grappig, iemand wees me erop dat als het overnameproces ongeveer een half jaar heeft geduurd (van eerste gesprek tot krabbel), het aantal Nederlandse Facebook gebruikers bijna gegroeid is met het totale aantal abbonees op de Telegraaf.


    17 november 2010 om 12:40
    wilph

    Toch leuk de verschillende reacties nu nog eens terug te lezen 🙂


    1 november 2013 om 13:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief