Mobile Advertising: Ieder voor zich!
Afgelopen week verscheen er op TechCrunch een artikel over “The Fragmented Future of Mobile Ad Networks”. Er gebeurt namelijk nogal wat in ‘mobile advertising’-land. Apple wil advertentienetwerken op de iPhone en de iPad weigeren en alleen ‘independent ad-serving companies’ (lees iAd) toelaten, Google timmert hard aan de weg met Admob & Android en RIM zoek ook naar een potentieel over te nemen mobiel advertentienetwerk.
In dit artikel zal ik een aantal ontwikkelingen op een rij zetten en op basis van het artikel op TechCrunch een mogelijk toekomstscenario schetsen. Voel je vrij om hier je eigen gedachten/bevindingen aan toe te voegen.
Ontwikkelingen Mobile advertisting
Er zijn drie partijen die een zo groot mogelijk aandeel in de één miljard dollar mobile advertising markt willen verkrijgen, in willekeurige volgorde:
- Google, met advertentienetwerk AdMob
- Apple, met advertentienetwerk iAd
- RIM (o.a. BlackBerry), die op dit moment nog niet over een advertentienetwerk beschikken
In 2009 werd AdMob voor 750 miljoen dollar verkocht aan Google. AdMob … [uitleg over AbMob]
Apple iAd … [uitleg over Apple iAd]
De digitale advertentie-oorlog tussen Apple en Google begon in … toen Apple …
AdMob CEO: Apple not enforcing ad restrictions – http://news.cnet.com/8301-30684_3-20010400-265.html
De toekomst van Mobile advertising
De nieuwe generatie mobiele advertenties – http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100813_de_nieuwe_generatie_mobiele_advertenties/
Credits afbeelding: http://commsxpress.com/nextgen/files/2009/08/angry-mobile-phone-user.jpg