Zeeman heeft gratis boxershort, Wibra heeft Dasty

16 februari 2010, 07:23

Niets maakt een marketeer geiler dan word-of-mouth rondom zijn producten. Zoiets kun je haast niet doodmarketeren, het ontstaat simpelweg. Maar je kunt het geluk wel een handje helpen. Zeeman, toch niet bepaald een premium merk, toont aan dat je met een slimme – deel sociale – campagne een hoop word-of-mouth kunt bereiken. Zo zat ik vrijdagavond te pimpelen met mijn vrienden (genoeg early adopters present ;-). De ‘gratis’ (nu ja, 4 euries ‘verzendkosten’) boxershorts van Zeeman kreeg dikke vette kudos. Heb hem toch ook maar besteld, voor mezelf en voor m’n verloofde…

Word-of-mouth werd al snel ook word-of-mouse, via het virale effect op blogs, twitter, weet ik het waar praten mensen over de boxeractie. Zeeman opende zelfs een twitteraccount (@zeemantextiel), maar schroomde evenmin om een bil-board (woordgrapje, sorry…) te dumpen langs de kant van de weg. Van al die buzz kan Wibra nog een hoop leren. Als Zeeman goedkope zooi 2.0 is, dan is Wibra de 1.0-variant. Terwijl ze echt z’n ongelooflijk tof product hebben dat op internet meer dan genoeg word-of-mouse weet te generen! Ik heb het natuurlijk over de enige echte Dasty….

Mijn persoonlijke blog bezit uitstekende SEO aangaande dit schoonmaakproduct (ontvetter, rvs, badkamer, etc.) dat in Nederland exclusief verkocht wordt door de Wibra. Lees hier: Dasty, het geheime schoonmaakmiddel van de Wibra. Waarom is het zo’n noemenswaardig product? Met name de ontvetter verslaat alle A-merken op z’n sloffen – over milieuvriendelijkheid zullen we het maar even niet hebben. Dat is niet alles.

Dasty-Hyves

Er bestaat een enige echte door fans opgerichte ‘We love Dasty’-Hyves. Dit Italiaanse merk mag zich verder in de warme belangstelling verheugen van diverse fora, van het motorfietsweb tot het Viva-forum tot Marokko.nl. Je ziet het, alle lagen van de bevolking buzzt wat af over Dasty. En wat doet de Wibra? Niets, helemaal niets. Nog geen melding op de eigen website, laat staan een kekke 2.0-meets-old school marketing campagne zoals van de Zeeman. Kijk, je hoeft er natuurlijk niets mee te doen. Ik bedoel, het product verkoopt toch wel, en mensen doen toch al het woord voor je.

Topmerk

Maar zou het niet heel vet zijn om in elk geval iets origineels te verzinnen, en al die word-of-mousende fans te bedanken voor hun efforts om Dasty underground tot een topmerk te maken, een merk waar iedereen een stukje voor omfietst? Ik ga speciaal naar nota bene het Bos en Lommerplein om een paar spuitbussen te halen!

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

15 Reacties

    DavidRobustelli

    Ben jij niet stiekem ingehuurd door de marketingmannen van de Wibra 😉


    16 februari 2010 om 08:31
    remcojanssencom

    They wish!! ;-


    16 februari 2010 om 08:35
    mgvandenbroek

    @David/Remco: Dat was toch juist het doel van deze post? 😉 Stem Remco Janssen, voor al uw social media advies!


    16 februari 2010 om 09:09
    Robbert

    Ik zou wibra gewoon een factuur sturen 🙂


    16 februari 2010 om 10:02
    JW

    er zit best een kleine kern van waarheid in wat je zegt. Maar zet die paar miljoen HAH kranten van Wibra elke 2 weken af tegen die 171 hyves members en dan weet je dus dat je ook niet moet overdrijven… Maar goed, laat ik nu toevallig weten dat Wibra wat leuke dingen op stapel heeft staan voor 2010 🙂


    16 februari 2010 om 14:21
    Kroon

    Geachte Wibra.

    Gewoon Dasty het is super !!!!!

    Zelf een trouwjurk van mijn dochter heb ik er mee schoon gekregen.

    Groetjes D.Kroon.


    22 februari 2010 om 13:50
    Maikel

    Beste Remco,

    Haha te gaaf dat je je verhaal durft te doen met die prachtige gele schoonmaakhandschoenen :P. +1 zoals ze op sommige sites zeggen. Maar absoluut eens met boodschap en punt gemaakt denk ik zo. Ik hoop snel op een post waaruit blijkt dat Wibra je benaderd heeft om over hun (toekomstige) voortgang op het internet te vertellen.


    25 februari 2010 om 21:05
    remcojanssencom

    Tja. Ik had er nog een zin bij willen pennen dat ik vermoed dat Dasty niet zo heel milieuvriendelijk is. Als ik de badkamer schoonmaak, zet ik wel de afzuiger aan. Maar schoonmaakazijn werkt niet zo goed als Dasty, heb het getest.

    Stel, je maakt schoon met een matig milieuvriendelijk product, en je gebruikt veel omdat je het niet schoon krijgt. Of je maakt schoon met een goed, maar – mogelijk – minder vriendelijk product als Dasty. Zou het per saldo dan niet evenveel schade opleveren?


    15 maart 2010 om 08:04
    anoniempje

    inside information hihi, wibra kiest ervoor geen reclame voor dasty te maken omdat dit een product is wat toch goed verkoopt maar ze verdienen er niks op…. maar je hebt gelijk als ze reclame maken voor dasty zouden nog meer mensen de wibra bezoeken. Ze profiteren gewoon van al deze gratis aandacht, veel meer referentie’s te vinden. Het is en blijft een disscounter 🙂


    12 mei 2010 om 14:10
    Gillion

    Ik denk eerlijk gezegd niet dat er uberhaupt budget is om zo’n Nasty, ehh Dasty in de markt te zetten. Hoe duur is dat spul nu helemaal? Ik wed dat je er nog geen euro voor betaalt. Toegegeven, het zal net zo goed (of beter) werken dan menig A-merk uit de Albert Heijn.

    Dat ondergoed is overigens echt te lelijk om aan te zien zeg, mijn god. Ok, ik vind het ook te gek om 19 euro voor boxershorts als deze te betalen. Geef mij maar de gulden middenweg. Mooie Bon Giornos van de Makro. 🙂


    21 juli 2010 om 22:26
    lieke

    Top boxershorts, ik heb ze zelf ook besteld voor m’n vriend. Naast online underwear is er trouwens ook een nieuwe shop met goedkoper boxershorts!


    23 november 2010 om 11:44
    Boxershorts

    Stel je bent vrijgezel en je versiert een leuke dame… Het gaat allemaal wat verder en plotseling sta je daar in zo’n Zeeman boxershort… Nee dank je.. Alex


    27 december 2010 om 21:51
    Sokken

    @ boxershorts: Tegen de tijd dat je je date op dat punt krijgt maakt het niet zoveel meer uit wat je draagt. En daarbij je bent wel ‘unieker’ hoe kun je je nog beter onderscheiden van de rest in zo’n knalgeel ding 🙂 breekt juist het ijs, of doet het verder smelten 😛


    27 december 2010 om 23:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!