MarketingTribune Top 100 adverteerders: Vodafone spendeert 5,8 miljoen online

16 februari 2010, 06:41

In de MarketingTribune die vandaag verschijnt de Top 100 adverteerders, berekend door Nielsen. De top-5 dalers, de top-5 stijgers, top-25 concerns, de top-25 merken per mediatypen en de top-25 mediumtypen zijn online op de site van MarketingTribune te vinden. In de tijdschriften staat L’Oreal bovenaan, in TV is dat KPN, in de dagbladen KRAS, en online is Vodafone de grootste adverteerder met 5,8 miljoen euro aan bruto mediabestedingen. Online volgt KPN met ‘slechts’ 3,9 miljoen euro. In MarketingTribune-op-papier ook een groot interview met media director Harry Dekker van Unilever, de grootste adverteerder van 2009. Hieronder de online lijst:

In de vorige editie over 2008 – 2009 stond KPN met 6,334 miljoen euro bovenaan, en volgden GSMWeb met 4,612 en DSB mett 4.094. Vodafone was niet terug te vinden in deze lijst.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Hein van der Wielen (Blue Mango Interactive)

    Binnen Blue Mango Interactive zijn we natuurlijk zeer trots op het resultaat dat 2 van de top-3 merken Blue Mango Interactive accounts zijn (Vodafone en Ditzo). Wél hebben ook wij in 2008 al vraagtekens geplaatst bij de gegevens van Nielsen over 2008. Vooral doordat onze accounts schitterden in afwezigheid terwijl we toen natuurlijk ook al onmiskenbaar veel aanwezig waren online met onder meer Vodafone, Ditzo en Typhone (geen van allen kwamen voor in de lijstjes). We hebben toen van Nielsen begrepen dat de methodiek in 2009 zou veranderen. Vanaf dat moment verdwenen ook de twee-wekelijkse lijstjes uit Adformatie.


    16 februari 2010 om 08:46
    wendyvanesveld

    De standaard data die Nielsen aan klanten levert bestaat uit de mediumtypen Televisie, Radio, Dagbladen, Publiekstijdschriften, Sponsored Magazines, Vaktijdschriften, Nieuwsbladen, Folders, Internet, Bioscoop en Out of Home. Nielsen registreert Dagbladen, Publiekstijdschriften, Sponsored Magazines, Vaktijdschriften en Nieuwsbladen in huis. Alle overige mediumtypen worden aangeleverd. De internetbestedingen zijn dus gebaseerd op wat exploitanten aanleveren. Dit betreft met name de bestedingen aan de ’traditionele’ online display advertising.

    Bij de registratie van de mediabestedingen wordt uitgegaan van de bruto tarieven, oftewel de tarieven zoals die op de tariefkaart vermeld staan. Daarbij wordt dus geen rekening gehouden met eventuele kortingen die verleend worden, barters die afgesloten worden enzovoorts.


    16 februari 2010 om 12:44
    chi666

    De grote vraag die ik nog steeds heb bij dit soort lijstjes blijft: wat zit er online nu wel en niet in?

    Adwords bijvoorbeeld? Hoe meet men dat (zeker omdat dat niet bruto te meten is toch?)

    Bouw van eigen websites en viral campagnes? Lijken me ook media bestedingen online. Veel meer dan de creatie bij televisie is dit van levensbelang online denk ik. Juist omdat het medium en de message niet zo strikt meer gescheiden zijn.

    En personeelskosten? Social media is vooral inzet van mensen, dat zit er zeker niet in, maar is oh zo belangrijk toch?


    16 februari 2010 om 15:40
    media

    Allereerst gaat het hier om de bruto mediabestedingen (bureaukorting etc gaat er nog af) en betreft het voor online alleen de cijfers die zijn aangeleverd door de aangesloten exploitanten (< 20). Daarvan weten we inmiddels dat dit geen compleet beeld geeft (partijen als Google, Marktplaats en Hyves om een paar voorbeelden te noemen, leveren hun cijfers niet aan Nielsen).


    16 februari 2010 om 16:33
    Paulo Lopes

    @Marco : zijn de vaste posities (soms in de vorm van banners) in content hierin ook meegenomen? Verschil met no1 en no2 is fors trouwens…


    16 februari 2010 om 17:43
    David Wolff

    Grappig dat publicatie van bestedingen steeds weer dezelfde discussie oplevert, volgens mij hadden we 10 jaar geleden hier ook al dezelfde discussie over. De vraag is wat is het nut van dergelijke lijsten eigenlijk nog in een tijd dat media druk steeds minder een maatstaaf voor succes is. Kan je search uitdrukken in mediadruk of social media of je website… Lijkt me niet. Daarnaast valt het me op dat online vaak nog als medium genoemd wordt terwijl online ondertussen aardig geevalueerd is en over alle traditionele mediumtypen heen gelegd kan worden. Is pre roll niet gewoon een verlengstuk van je TV campagne, is ingame advertising niet gewoon een soort outdoor, kan je display met print vergelijken, etc. Online kan je al lang niet meer zien als apart (nieuw) medium maar staat voor een evolutie van alle mediumtypen. Dit soort lijsten erkennen dit gegeven in ieder geval niet en kijken nog steeds vanuit een traditionele bril naar digitale communicatie en helpen de markt dan ook niet verder wat mij betreft. Benieuwd of we over 10 jaar nog steeds dezelfde discusiie hebben ; )


    16 februari 2010 om 18:29
    Barrie de Vries

    Mmmm. Ik zou veel meer interesse hebben om eens een rijtje te zien waarin de bedrijven met de hoogste opbrengsten uit online werden weergegeven. Zoiets als twinkle100, maar dan beter zeg maar. Geld uitgeven is geen kunst. Ik ben zeer benieuwd wat er van dit rijtje overblijft wanneer je gaat kijken naar de omzet die er behaald is. Temeer omdat nu alleen wordt gekeken naar spend bij een klein aantal grote exploitanten. Leuk, maar misschien maar goed voor >20% van de totale spend op online?


    16 februari 2010 om 19:07
    mgvandenbroek

    @BrandNewBart: Het is dat je presentatie zo kek is strak getrokken, anders hadden we je comment kunnen deleten voor linkdumpen. 😉


    4 maart 2010 om 07:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!