Augmented Reality campagne voor Hollywood film The Box

3 februari 2010, 10:13

Voor de mysterieuze thriller THE BOX van regisseur Richard Kelly (o.a. Donnie Darko), hebben wij van jongerenmarketingbureau The Young Generation in opdracht van Benelux Film Distributors een interactieve augmented reality campagne ontwikkeld. In THE BOX, met Cameron Diaz en James Marsden in de hoofdrol, heeft een houten doosje een centrale rol. Het mysterieuze doosje met daarop enkel een rode knop wordt bezorgd door de raadselachtige Mr Arlington bij het huis van het gezin Lewis (Diaz & Marsden). Als ze op de rode knop drukken krijgen ze 1 miljoen dollar, maar dan zal er ook iemand sterven….. Met deze wetenschap begint het morele dilemma te knagen bij Norma en Arthur Lewis. Welke beslissing zullen zij maken?

In de film is te zien welk onheilspellend lot iemand daadwerkelijk staat te wachten wanneer de knop wordt ingedrukt. Bezoekers van de website www.pushthebutton.nu kunnen alvast zelf op een interactieve wijze zien wat er gebeurt wanneer de rode knop wordt ingedrukt en maken daarmee kans op leuke prijzen.

De vraag van de klant was om de bezoekers van de Nederlandse site van The Box de film op creatieve en interactieve wijze te laten ervaren. Aangezien wij al enige tijd aan het experimenteren waren met Augmented Reality kwam na het zien van de film direct het idee bij ons op om hiermee iets voor The Box te gaan doen. Het concept van de film leent zich gewoon te goed voor een interactieve Augmented Reality campagne. We wilden het gevoel dat de film overbrengt direct bij de bezoekers thuis brengen en voor zover mogelijk zelf laten ervaren. Druk op de knop en maak kans op leuke prijzen maar als iemand na jou op de knop drukt heeft dit wel consequenties.

Er is dus geprobeerd het concept van de film zoveel mogelijk over te brengen in de campagne. Door de code te printen en voor je webcam te houden verschijnt The Box. Als het doosje dichter naar de webcam toe gebracht wordt gaat deze open. Nog dichter naar de webcam toe en de knop wordt ingedrukt. Op dat moment wordt er een foto gemaakt van jou en The Box. Je kan er dan zelf voor kiezen deel te nemen aan de actie. Als je dit doet komt jou foto in een overzicht te staan en wordt een andere deelnemer uitgeschakeld. Deze krijgt hier vervolgens een melding van in zijn mail met een foto van degene door wie ze uitgeschakeld zijn.

Augmented reality staat centraal bij deze campagne en om niet direct weg te geven waar het voor is, is ervoor gekozen de film niet in de url terug te laten komen. Wanneer een bezoeker deelneemt aan de actie komt zijn foto tussen een overzicht te staan. Voor dit overzicht is een url gebruikt waar wel de naam van de film in zit namelijk www.theboxmovie.nl.

Er is ook gedacht aan bezoekers die geen webcam hebben. Deze krijgen een animatie van The Box te zien en kunnen met hun muis de knop in drukken en zo deelnemen aan de actie. Naast het AR deel is de trailer te zien, de synopsis te lezen, kan de site geshared worden via social media, is er een duidelijke uitleg hoe de actie werkt en kan er direct doorgeklikt worden naar het overzicht van de deelnemers. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul

    Hoe worden mensen naar de site getrokken?

    Leuk idee verder. Had er zelf ook een paar


    3 februari 2010 om 10:17
    DavidRobustelli

    Hi Paul, we hebben de site verspreid door zoveel mogelijk te seeden. We merken aan de cijfers dat de site nu ook viraal goed verspreid wordt wat ook de achterliggende gedachte van de campagne is. Verder wordt de site aangejaagd op Pathe.nl en wordt de url gecommuniceerd op posters in een Outdoor campagne.


    3 februari 2010 om 11:59
    Maurice Zondag

    Het verhaal van de Box is al heel oud. Ik heb er ooit een aflevering van The Twilight Zone over gezien. Exact hetzelfde concept.

    Wat wel leuk is, en 25 jaar geleden nog niet bestond, is dat nu online – en augmented reality aan de promotie wordt toegevoegd. Spannend hoor!


    4 februari 2010 om 12:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!