Hoe Seth Godin zijn nieuwe boek lanceert met PR 2.0

27 januari 2010, 05:01

Je moet haast onder een steen hebben gezeten, of de hele dag offline zijn geweest, om het nieuws niet opgevangen te hebben. Gisteren (dinsdag 26 januari) lanceerde succesauteur en marketinggoeroe avant la lettre Seth Godin zijn nieuwe boek, Linchpin. Geheid een bestseller. Nee, deze blog gaat niet over de inhoud van het boek. Er zijn al tig goede Amerikaanse blogs over geschreven, even een Google Blog Search of Technorati en je weet het. Deze blog gaat over de inmmense buzz die Seth, zonder grootschalige PR-campagne, zonder traditionele media-aandacht via kranten, televisie, tijdschriften, heeft gekregen in de Verenigde Staten. “I sent review copies by request to my readers – who were generous and creative in their reviews, and now we’ll hear from the bloggers and other online denizens”, aldus Godin.

Hij stapte naar de grootste influencers, zijn lezers – en dan uiteraard invloedrijkste bloggers. “This is the short head of the new long tail, the group of professional and semi-pro writers and journalists that are increasing in influence daily”, vat Seth alle blogs samen op zijn Typepad. Iedereen, nu ja, veel mensen hebben het mede daarom over zijn boek.

PR 2.0 campagne

Toen ik vandaag aan het werk was, vermeldden twee van mijn favoriete business weblogs (Web Ink Now van David Meerman Scott en Leading With Purpose van Michael Hyatt) het nieuwe boek van Godin middels een uitgebreid interview. Zij waren niet de enige: zo’n 40 anderen verzorgden het succes van Seth’s PR 2.0-campagne. Zie hier de volledige lijst.

David Meerman Scott interviewt Seth Godin over Linchpin

Goed, niet iedereen is onverdeeld gelukkig met Seth’s nieuwe boek. Je kunt niet alles hebben. 31 maart komt Godin naar Nederland.

Remco Janssen
Founder & Publisher bij Silicon Canals

Remco Janssen is de Godfather van de Nederlandse startup scene, aldus BNR. Hij is de founder en publisher van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Jasper van Weerd

    “Je moet haast onder een steen hebben gezeten, of de hele dag offline zijn geweest, om het nieuws niet opgevangen te hebben.”

    Dat zeiden ze gister bij PenW ook al over de anwb, toen dacht ik, ja idd, onmogelijk. Nu val ik als onliner toch echt volledig buiten de boot.


    27 januari 2010 om 05:26
    mgvandenbroek

    @Jasper: Trek het je maar niet al te erg aan 😉

    @Remco: Had jij niet op school geleerd, dat je op deze manier nooit een verhaal mag beginnen? 😉


    27 januari 2010 om 05:31
    remcojanssencom

    @Matthijs: soms moet je even schijt hebben aan de regels, lees vandaag de column van Floris-Jan Bovelander in De Pers!

    @Frank: je zoekt in blogsearch op Nederlands, ik doelde op generieke. Ruim 8.000 vermeldingen op linchpin + godin.


    27 januari 2010 om 07:33
    punkey

    @Remco Ik weet dat ik op de Nederlandse blogsearch zet (sorry, vergeten te melden) maar dat is nu juist mijn punt. Bedoel je dus dat heel online Nederland onder een steen heeft gezeten gisteren? Nogmaals, ik zie de buzz niet als iets speciaals of anders dan wat we ook bij andere boeken hebben gezien. Vandaar mijn vraag: Waar zit de Purple Cow in zijn PR campagne volgens jou?


    27 januari 2010 om 08:17
    punkey

    En je begrijpt dat “op de Nederlandse blogsearch zEtten” een compleet nieuw stukje internetlingo is (altijd van je af) wat niet meer is te wijzigen nadat je op Plaats Reactie hebt gemuisdrukt. Of getouchpaddrukt.


    27 januari 2010 om 08:19
    remcojanssencom

    @Frank: 🙂 Ik doelde op de buzz in de Verenigde Staten, my bad. Tja, het is vast veel vaker gedaan. Zelfs al in Nederland. Maar ik schrijf niet voor mensen die al iets wel weten, ik schrijf voor mensen die op zoek zijn naar specifieke casevoorbeelden en dit is volgens mij een goed voorbeeld hoe je door actief de gemeenschap van fans, lezers, volgers, bloggers etc in te zetten je een boek in de markt kan zetten. Voor jou mag dat gesneden koek zijn, in Nederland ken ik maar een paar goede voorbeelden (en ik ben geen alwetende ziener op dit gebied); waaronder ene Frank Meeuwsen…

    Ow en Seth Godin is de Purple Cow in dit verhaal ROFL…


    27 januari 2010 om 08:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!