Google Analytics doelen importeren in AdWords voor conversietracking

23 juni 2009, 04:49

{title}Afgelopen week maakte Google een nieuwe functionaliteit wereldkundig. Het is nu mogelijk om doelen vanuit Google Analytics te importeren in de AdWords-account. De belangrijkste voordelen van de nieuwe functionaliteit zitten in een verbeterde gebruiksvriendelijkheid, maar er zijn ook nog enkele andere aspecten die de aandacht van online marketeers verdienen. Onderstaand een overzicht.

De Conversion Optimizer is een functie van AdWords waarmee je CPA-biedingen (kosten per acquisitie) kunt beheren. Met deze functie kun je maximum-CPA-biedingen voor je advertentiegroepen instellen, waardoor je tijd kunt besparen en het meeste uit je advertentiebudget kunt halen.

Slechts één Javascript conversiecode voor alle doelen in Analytics en AdWords.

Vooralsnog moesten er voor het meten van de conversies voor AdWords en Analytics twee aparte codes geplaatst worden op de conversiepagina. Dit is nu niet meer nodig. Conversies in AdWords worden nu gemeten via het Google Analytics script. Een extra AdWords javascript is daardoor overbodig geworden.

Virtual pageviews als conversiedoel gebruiken in AdWords

Het is nu mogelijk om virtuele pageviews (bijvoorbeeld outbound links, e-mail bevestigingen en downloads) te meten via AdWords. Dit was tot op heden alleen mogelijk via Google Analytics. Onderstaand twee documenten met uitleg van Google over de toepassing van de functionaliteit:

{title}

Screenshot van de nieuwe functionaliteit in Adwords

Mogelijke valkuilen

Houd er bij het importeren van de doelen rekening mee dat de conversiecode van Google AdWords conversion tracking verwijderd moet worden, zodat de conversies niet dubbel gemeten worden, en conversies worden niet exact hetzelfde gemeten door AdWords en Analytics. Dit zorgt ervoor dat conversieaantallen verschillend kunnen zijn.

Conclusie

Met deze nieuwe functionaliteit maakt Google het werk van online marketeers weer een stukje gemakkkelijker. Deze integratie maakt de koppeling tussen AdWords en Analytics eenvoudiger en efficiënter in het gebruik zonder dat hier radicale wijzigingen voor nodig waren. Het volgen van conversies is eenvoudiger voor AdWords-campagnes, met name wanneer er via verschillende online kanalen conversies gemeten worden in Analytics. Ik ben benieuwd of jullie nog andere voordelen of mogelijke valkuilen kunnen ontdekken van deze nieuwe functionaliteit. Laat je bevindingen achter in de reacties!

Martijn van Vreeden
Digital analytics consultant bij Mayankho

Martijn van Vreeden is een freelance digital analytics consultant. Hij helpt bedrijven om inzicht te krijgen uit hun online data en hier het optimale resultaat voor hun bedrijf mee te behalen. Naast zijn freelance activiteiten is hij mede-oprichter van customer feedback tool Mayankho.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Kinderwagens

    Dit onderwerp is dicht gerelateerd aan een probleem welke ik heb met analytics/adwords, maar waar ik maar niet uit kom.

    Ik wil conversies meten voor een prijsvergelijker (zie link naam). Er zijn twee soorten conversies.

    Eén conversie gebeurd wanneer een bezoeker doorklikt op een webshop op de prijzenpagina. Via een redirect pagina belandt de bezoeker vervolgens op de productpagina van de webshop.

    Een tweede conversie gebeurd voor iedere pageview. (bannering nog niet zichtbaar, maar dat komt er aan). Waarde: laten we zeggen 7CPM –> €0.007 perpageview.

    Instellen van pageviews is me niet gelukt. Voor de redirect pagina heb ik een script geinstalleerd op deze pagina met een fixed cpc. Dit geeft echter scheve metingen (waarschijnlijk omdat bezoeker meer dan 1 link per visit kan bekijken).

    Heeft hier iemand ervaring met dit probleem? Kom er namelijk niet uit…


    23 juni 2009 om 07:42
    Jari Hettema

    Zie nergens deze koppeling staan? Is dit ook in Nederland mogelijk?


    23 juni 2009 om 08:20
    Martijn van Vreeden

    De functionaliteit is beschikbaar in Nederland, maar nog niet bij iedere account. Hij wordt langzamerhand bij alle accounts beschikbaar gemaakt. Sommige gebruikers moeten dus nog even geduld hebben….


    23 juni 2009 om 08:26
    Erik van der Veen

    Ben er mee bezig. Ik kom het volgende tegen:

    – in analytics staat doel A onder adverteerder X

    – in adwords wordt doel A echter toegekend aan adverteerder Y

    Daarnaast krijg ik deze melding: AdWords-accounts zijn beperkt tot 30 acties per keer. U moet enkele acties verwijderen voordat u Google Analytics-doelen kunt importeren.

    Dit terwijl ik het aantal acties niet meer dan 30 acties in mijn overzicht heb staan.

    Heeft iemand een oplossing?


    23 juni 2009 om 09:40
    Henk Westra

    Prima artikel, het is inderdaad van belang de oude conversie code van AdWords te verwijderen als je de koppeling maakt. Prachtige functie overigens: het plaatsen van de AdWords trackingcode is tijdrovend en vooral bij klanten nogal moeilijk uit te leggen.


    24 juni 2009 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!