Twitter tijdens 3FM Serious Request: Gericht sociaal

23 december 2008, 11:01

3FM Serious Request 3FM Serious Request is hét crossmediale evenement van het jaar. Radio, TV en internet werken dit jaar samen aan het maximaliseren van de exposure van de goede zaak: de vluchtelingenproblematiek. Eén van de gebieden waar dit jaar zwaar op is ingezet is social media. 3FM is voor Serious Request 2008 een samenwerking met Hyves aangegaan, wat geresulteerd heeft in een Hyve met veel mogelijkheden. Maar er zijn ook andere communities die dit jaar hun debuut maakten. Twitter is er één van.

Twitter is een gratis sociaal platform voor microblogging. De berichten, die maximaal 140 karakters kunnen bevatten worden tweets genoemd. De dienst is vooral populair tijdens grote events. Door de berichten te taggen met een hash kunnen ze gegroepeerd worden. Tijdens Serious Request heeft Twitter een aanzienlijke vlucht genomen. Een zoekopdracht naar #sr08 biedt een kijkje in de levendige discussies die ontstaan op het moment dat er een gast in het Glazen Huis verschijnt, de Serious Request anthem bekend wordt gemaakt of als er iets anders bijzonders gebeurt.

Loyaliteit van de Twitterati

Verkeer uit Twitter naar 3FM Serious Request Opmerkelijk is de loyaliteit van de twitteraars. Links naar nieuwsberichten die geplaatst worden op Twitter leveren een bijzonder laag percentage nieuwe bezoekers op: slechts 15% komt voor het eerst via dit kanaal binnen op seriousrequest.3fm.nl. Dat geeft deels aan dat de twittercommunity nog niet heel groot is. Deze loyaliteit zorgt ervoor dat de links die door de officiële 3FM Serious Request twitter geplaatst worden in stijgende mate bezocht worden.

What are you doing?

Maar uiteindelijk gaat het bij sociale netwerken natuurlijk in eerste instantie om wát er gebeurt, niet om de cijfers. Waar heeft men het over? Wat triggert de twitterati? Een aanzienlijk deel van de tweets bevat links naar foto’s die gemaakt zijn bij het Glazen Huis in Breda. Maar we zien ook veel aankondigingen voorbijkomen van mensen dat ze in de trein naar Breda zitten. En tenslotte wordt er natuurlijk veel over de muziekkeuze gediscussieerd.

Tweet tijdens 3FM Serious Request

Twitter tijdens Serious Request

Je kunt op de hoogte blijven van de berichtgeving over Serious Request op Twitter door twitter.com/sr08 te volgen. Verder wil je natuurlijk ook zien wat anderen te zeggen hebben. Dat doe je door in de Twitter Search alle relevante termen in de gaten te houden. Op 3fmfan.nl worden deze tweets ook verzameld.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Anonymous_

    Twitterati? Is dat niet gewoon Twitterazi?


    23 december 2008 om 11:31
    Remco de Vries

    Twitterati is voor zover ik weet dan ook gewoon correct hoor.


    23 december 2008 om 13:32
    Rene Sebastian

    Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat er een SR Twitter channel was! Hij staat nu in ieder geval op follow 😉 Mooi in ieder geval dat 3FM buiten hun normale Twitter ook voor SR dit medium inzet!


    23 december 2008 om 14:21
    doc_nl

    Zo wordt ik nog beroemd door 3FM! Blijft mooi event Serious Request, ultiem voorbeeld van cross-media!


    23 december 2008 om 15:51
    media

    @Jeroen: ze kunnen in dat geval beter de 40 twitteraars benaderen met meeste volgers, volgens mij hebben ze daar meer aan 😉


    23 december 2008 om 17:37
    Hein Hofman

    ik kreeg gewoon geautomatiseerde DM. Vindt dat wel een beetje spam.


    24 december 2008 om 07:17
    wouterkiel

    @Hein

    Van sr08? Dat kan niet.

    @Jeroen @Marco

    Ben ik het niet helemaal mee eens. Je hebt gelijk dat het je in korte tijd vermoedelijk veel aandacht oplevert, maar de relevantie is wel wat minder. Je kunt beter de meest invloedrijke én in muziek geïnteresseerde twitteraars nemen. Anders lijkt het een beetje op schieten met hagel. Op termijn levert je dat minder op.


    24 december 2008 om 07:57
    geertveneklaas

    @Wouter

    ‘Twitter is vooral populair bij grote events’ ? Als je Twitter zelf bedoelt ben ik het daar niet mee eens. Als je het ‘hashen’ bedoelt wel, maar dan staat deze bewering op de verkeerde plek.

    Het informeren van de 40 invloedrijkste Twitterazi had me zeker zinvol geleken. Dat hoeven niet persé ‘in muziek geïnteresseerden’ te zijn. Twitter barst van de mensen die enthousiast zijn over (social) mediale events in het algemeen, los van of dit muziekgerelateerd is.


    29 december 2008 om 19:00
    wouterkiel

    @Geert

    Wat ik bedoel te zeggen is dat er veel mensen zijn die vooral tijdens events actief aan het twitteren slaan, significant meer dan in het dagelijkse leven. Uiteraard zal dat voor de die-hards niet uitmaken, die melden nog steeds dat ze een boterham gaan eten, ;).


    30 december 2008 om 08:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!