Hyves en de rest, deel 4: DistrictWorld

19 december 2008, 06:34

{title}DistrictWorld is deze week live gegaan. In augustus plaatsen we al een interview met de mensen achter dit nieuwe sociale netwerk. Vier maanden verder is het dan zover en ik ben zelf altijd een voorstander van iets langer wachten met live gaan in plaats van te vroeg de markt op te gaan met een nog incomplete dienst, zoals eerder bijvoorbeeld met Bizzies. De eerste klap is een daalder waard, is gewoon waar. Er is flink wat aandacht gestopt in het ontwerp van de site, zoals ook in het persbericht wordt vermeld: “Functionaliteit, overzichtelijkheid en design staan bij DistrictWorld hoog in het vaandel. De site is een frisse unieke aanvulling binnen het huidige aanbod van netwerksites. DistrictWorld heeft een logische intuïtieve structuur gecombineerd met een hedendaags design.”

{title}

Maar is dat voldoende (en wordt het door de gebruikers ook zo ervaren)? De homepage komt in ieder geval nog wel wat druk over, terwijl de profielpagina wel weer wat rustiger oogt. Naast het ontwerp wil DistrictWorld zich onderscheiden door contacten in te kunnen delen als Friend en/of als Business. Dit is inderdaad een verschil ten opzichte van bijvoorbeeld Hyves en LinkedIn. Groepen heten hier Districten, vandaar de naam. Zowel gebruikers (People Districts) als bedrijven/merken (Official Districts) kunnen deze Districten aanmaken, beheren en gebruikers voor uitnodigen. In de Official Districts kunnen Privileges worden aangeboden. Zo maak je na aanmelding voor het Puma district kans op een paar gelimiteerde PUMA Clyde Lux ontworpen door Jimmy Woo.

Als ik nu naar het W3 model kijk en aan de hand daarvan DistrictWorld beoordeel, dan vallen de volgende zaken op:

Wie

Bij ‘Wie ben ik’ is de profielinformatie erg belangrijk. Er wordt bij DistrictWorld redelijk wat informatie gevraagd (lees hier de ervaring van Niek ten Hoopen) , maar ‘interests’ is bijvoorbeeld een vrij veld. Hierdoor kan iedereen een eigen omschrijving geven, hetgeen clustering (aan de achterkant) en zoekgedrag door leden (aan de voorkant) belemmert. Het ‘Wie ken ik’ gedeelte is goed ingericht, er kan gezocht worden in LinkedIn, Gmail, Yahoo, Plaxo, Outlook en Live en de resultaten worden snel en overzichtelijk getoond. Het ‘Wat ken ik’ onderdeel komt nog niet goed tot zijn recht, er is een Friend Q & A maar die is optioneel in te vullen. Het ‘Waar ben ik/Wat doe ik’ is middels een statusupdate aan te geven, dus ook daarin is voorzien.

Waarom

Wat is nu het onderscheidende vermogen van DistrictWorld? Het ‘Wie’-gedeelte zit goed in elkaar, maar met techniek alleen heb je nog geen gebruikers. Er moet een behoefte vervuld worden en die zoek ik eerlijk gezegd nog. Er zijn onderscheidende kenmerken (zoals de privileges en het combineren van zakelijk en privé), maar gaan deelnemers van Hyves en LinkedIn overstappen? Het Multiple Social Networking Syndrome (actief deelnemen aan maximaal 3 netwerken, zakelijk en privé) ligt hier op de loer. Zoals wel vaker aangegeven: “Je gaat naar de kroeg waar je vrienden zitten”. Op dit punt ben ik nog niet overtuigd, maar het kan zijn dat de beheerders er inderdaad in slagen hun huidige gebruikers (150.000+) vanuit good2b, SoHomme en The Kids Daily van DistrictWorld gebruik te laten maken, wat een inktvlekeffect kan hebben op het netwerk van die gebuikers.

Wat

Wat wordt er hoe gedeeld en met wie? De elementen die gedeeld worden zijn op zijn hoogst marktconform te noemen: foto, video, groepen die aangemaakt kunnen worden. Er is geen koppeling (nog) met Flickr, YouTube of andere diensten (Blogger, WordPress, Last.fm etc), hetgeen naar mijn mening essentieel is. Leden gaan niet dubbel posten. En output van content via RSS ben ik ook nog niet tegengekomen. Er is dus nog genoeg ruimte voor uitbreiding op dit gebied.

Mijn mening: als DistrictWorld er inderdaad in slaagt een kritische massa te overtuigen van het ‘Waarom’, dan kan het gezien de goede score bij ‘Wie’ en de kansen die er zijn bij ‘Wat’ een punt van de social networkingtaart opeisen. Wat vinden jullie?

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    marcnext

    Ik denk dat een nieuw SN echt wat nieuws/anders/opvallends te bieden moet hebben, wil ik me laten verleiden om WEER een profiel aan te maken, een netwerk op te bouwen, interesses te delen, etc. Een week geleden nog werd ik geconfronteerd met iDiDiD, waar ik gedreven door nieuwsgierigheid toch nog maar eens een keer met frisse tegenzin ben begonnen met het invullen en connecten, maar de verzadiging slaat inmiddels genadeloos toe.

    Waar blijft die ene centrale, generieke plek waar ik eenmalig al mijn gegevens kwijt kan die ik online wil delen om vervolgens bij een nieuw SN een simpele import-functie aan te treffen. Het zou de drempel m.i. aanzienlijk verlagen.


    19 december 2008 om 07:02
    lbroekman

    In aanvulling op het artikel: ik merk dat er ook nog geen notificaties doorkomen van berichten (connectieaanvragen en zo) buiten het DW-domein. Dat is wel aan te raden om traffic naar het netwerk te stimuleren.


    19 december 2008 om 08:04
    lbroekman

    En als vervolg op mijn vorige reactie: er is meteen werk van gemaakt door DW. Positief!


    19 december 2008 om 08:24
    dennis

    Hai Annet,

    Dank voor je reactie.

    Twee dingen:

    We hebben werkelijk niemand gevraagd glamour foto’s in te sturen, just so you know!

    Wat je lid zijn van het vibratorsenzo district betreft; je kan in ‘privacy settings’ JUIST aangeven dat je friend profile niet zichtbaar is voor niet friends op die manier weten alle andere mensen daar dus niet van. Dus ook de potentiële werkgevers, zakelijke netwerken etc niet. Dat is nu net het model achter DistrictWorld.

    Jij als persoon kan bij het aangaan van een relatie met een persoon, maar ook in een relatie met een district aangeven met welk van je profiel je dat wilt: zakelijk en/of privé. In dit geval zou privé een optie zijn;)

    In ieder geval hoop ik dat je het leuk vind.

    gt

    Dennis


    19 december 2008 om 09:06
    Kim Swagemakers

    Ik ben zeer gecharmeerd van het community-gedeelte. Integratie van diensten als Flickr zijn een meerwaarde, maar dat is een kwestie van tijd lijkt mij. Het gemak waarmee je na een profiel aanmaken (dat is ff doorbijten) doorgaat met een district claimen, een bericht posten, een foto toevoegen en ach..waarom niet nog een district aanmaken, daar is goed over nagedacht.

    De reden om je als gebruiker aan te melden, lijkt me de verschillende privileges. Toegevoegde waarde voor zowel merk (zien wie je doelgroep is en daar direct mee kunnen communiceren) als voor de gebruiker (voordeel). Ik vraag me echter af of dit model standvastig genoeg is.

    De grote misser is wat mij betreft de content. Als gebruiker heb ik geen reden om de volgende dag terug naar Districtworldd te gaan en ga ik wel weer eens naar good2b. Met alleen een community kom je er niet, je hebt een contentbasis nodig. Ik vraag me af waarom DW niet volledig geïntegreerd is in good2b en sohomme?


    19 december 2008 om 09:33
    dennis

    @kims:

    We zijn al bezig wat content betreft, wacht even af en vandaag of het weekend zie je meer!

    gt

    Dennis


    19 december 2008 om 09:37
    martijnstaal

    @Annet: dat de interface er zo strak uitziet wordt juist ook vaak als reden aangeven dat bijv. Netlog.com minder succesvol is tov Hyves, wat rommeliger overkomt, en dus ‘gezelliger’ of minder gemaakt.

    Maar idd het ziet er goed uit, en stimuleert wel om lid te worden.

    @Dennis: kun je wat vertellen over het businessmodel dat jullie hanteren? Ik zie de mogelijkheid voor advertenties, welke andere revenues hebben jullie voor ogen?


    19 december 2008 om 10:01
    Annet

    @Dennis

    Ik zie de optie van aan- en uitvinken van zichtbaarheid inderdaad nu staan onder privacy settings.

    Uiteraard was mijn voorbeeld uitvergroot, maar ik vind er wel iets onsympathieks aan, alsof de uitverkoop van identiteit van een mens nog groter wordt.

    Ik ben ook benieuwd naar de nog toe te voegen contentwaarde, dus ik zal af en toe even om het hoekje kijken

    Succes ermee!


    19 december 2008 om 10:52
    Gijsbregt

    Ik vind de content van SoHomme en Good2be altijd prima. Maar het is echt een online magazine met weinig interactie. Al heb ik wel eens een nieuwe tent bij de redactie aangemeld.

    Dus dat er behoefte was om die content met sociale interactie te verrijken kan ik me voorstellen.

    Ik begrijp niet helemaal waarom dat in een eigen omgeving moet, tenzij er vanuit walled garden geredeneerd is: we willen controle over de profielen en de commercie. Dit zijn beide legitieme redenen, maar geen reden voor de gebruiker. De echte “waarom” (motief) mis ik. En de scheiding zakelijk/privé bestaat al lang in Facebook en je kan in Hyves nu ook groepen vrienden met verschillende toelatingsniveau’s aanmaken. Dus dat is geen motief. Design is leuk, maar is zelden een killer app geweest.

    Het enige echte motief zouden de peers kunnen zijn: alle zogenaamde hippe mensen zitter erop en daar wil ik dus ook op. Dat is een sterk motief, maar wel moeilijk te realiseren. Maar voor de veiligheid zit ik er alvast op (-;


    19 december 2008 om 12:44
    Annet

    Inmiddels mijn kat moeten teleurstellen, en overgestapt naar district Amsterdam. 😉


    19 december 2008 om 20:21
    Card

    Helaas, vind ik het niet bijster origineel en bijzonder allemaal. ik kom wéér een cliché tegen. En dit maal van de eigenaar van districtworld: ” Dennis, We zijn al bezig wat content betreft, wacht even af en vandaag of het weekend zie je meer! ” Als ik het interview had moeten geloven dan had districtworld hier al lang rekening mee gehouden en zou districtworld een facebook en hyves moeten doen vergeten, maar nee. Jullie gaan.. na de super-snelle beta periode gelijk al live. Overmoedigheid? Grootheid? .. of is misschien de markt verzadigd voor dit soort SN concepten. Wie zal het zeggen. Ik denk dat het tijd is voor een origineel SN en dat betekent “ out of the box “ denken.

    Districtworld geeft in iedergeval een paar antwoorden op een aantal vragen die bij mij nog niet waren ingevuld.

    Ik krijg nu wel meer respect voor SN zoals; ididid.eu en icampus en andere starters.. Waarom? Omdat ze geen achterban hebben zoals districtworld daar wel mee liep te ” patsen ” ( sohomme.nl, good2be.es, littleblacksite.nl ) Nee, ze hebben het op eigen kracht moeten doen.

    In iedergeval veel succes met het tunen ( ja, en dat na 5 dagen al ) van districtworld. Wellicht dat het als nog een succes wordt en zo niet? Misschien is het dan handig om alvast te gaan netwerken in dubai.

    Groet


    20 december 2008 om 02:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief