NOvAA komt met nieuwe viral game

14 oktober 2008, 04:15

{title}De NOvAA, de vereniging van AA accountants, komt met een opvolger van Roodgeld. De lat ligt hoog, want rood geld is bekroond met een SJP magneet en heeft een paar duizend spelers gehad. Voor een game gericht op accountancy studenten een zeer respectabel aantal. Ik verwacht dat de nieuwe game, The Letter genaamd, ook hoge ogen zal gooien op de prijzenfestivals voor arbeidsmarktcommunicatie komend jaar.

Enkele weken geleden heb ik van de makers van het geheel: ARA M/V, een preview gekregen. De preview was erg handig, omdat de game extreem doelgroep gericht is en ik zelf al moeite heb met mijn eigen administratie, dus laat staan dat ik een accountancy game zou begrijpen.

Dat is dan ook meteen mijn eerste pluspunt: de game heeft een focus puur en alleen op de doelgroep. Als het goed is zal de gemiddelde marketingfacts lezer de game saai vinden en niet begrijpen. Dat is logisch, want marketeers en accountants zijn twee hele verschillende bloedgroepen. De game geeft in mijn optiek echter een goed beeld van wat het is om AA accountant te worden en dat is precies de bedoeling.

De game bestaat uit 5 levels, die je alle vijf door moet om in aanmerking te komen voor de hoofdprijs: een reis in alle luxe naar Cannes. De keuze voor deze hoofdprijs heeft te maken met de setting van de game, die zich in de film- en televisiewereld afspeelt. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere prijzen en een speciale prijs om het virale element te stimuleren. De persoon die de meeste vrienden op de hoogte brengt wint een trip ‘Sterren spotten in een Hummer limo in Het Gooi’.

Over de prijzen kun je discussiëren. Persoonlijk ben ik altijd voorstander van een incentive voor mensen om anderen uit te nodigen, zeker als je daarmee de winstkansen theoretisch verkleind. Immers, hoe meer spelers, des te meer kans je hebt dat jij niet de winnaar bent. Of ik voor deze variant had gekozen weet ik niet.

Wat ik verder nog mis is een integratie met Hyves. Er zijn bij deze game volgens mij mogelijkheden om, net zoals Telesport dit jaar deed met de Tour, het EK voetbal en de Olympische spelen, een mooie widget te maken voor in je Hyves profiel. Omdat de doelgroep accountancy studenten zullen daarvan relatief veel op Hyves aanwezig zijn. Het betreft hier een game die je via een widget zou kunnen uitdragen. Bijvoorbeeld door eerst te laten zien wie op welke level zit en later misschien zelfs de einduitkomst onder je vrienden.

{title}Terug naar de game. De setting is een groep van vier stereotypen in de tv-wereld die samen een concept hebben verkocht genaamd ‘The Letter’. En hier gaat van alles mis, het concept wordt gestolen, wie heeft er gelekt? Er moet een host gekozen worden, ieder heeft zijn voorkeur, wie is objectief gezien de beste keus? Er is ineens geen geld meer, wie heeft wat uitgegeven? Allemaal vraagstukken die een AA accountant voorgelegd kan krijgen. Per level moet je dus tot de goede uitkomst komen om door te gaan. In het laatste level moet je bepalen wat de afkoopsom moet zijn van één van de leden om uitgekocht te worden. Een extreem moeilijke berekening waarvan men betwijfelt of iemand tot exact de juiste waardering zal komen, zoals die is vastgesteld door ervaren accountants.

De game bevat veel video-elementen, maar niet zoveel dat hij langdradig wordt. Veel is ook in foto’s en met tekst weergegeven en alle video’s zijn over te slaan en met foto en tekst te bekijken. Dat is een verstandige keuze denk ik. Je kan de game in je eigen tempo spelen, alle vijf de levels achter elkaar, maar ook tussen elk level door kan je stoppen en later weer inloggen en doorgaan.

Een ander sterk punt is dat men langzaam informatie over je wil verzamelen. De drempel om te starten is laag, het inschrijfformulier kent bijna geen verplichte velden. Des te verder je in de game komt, des te meer kans je maakt om te winnen en daarvoor heeft men uiteraard al je gegevens nodig.

Design technisch vind ik de site erg mooi gemaakt. De enige opmerking die je nog kan hebben is dat alle vier de hoofdpersonen blank zijn en ik me kan indenken dat de allochtone accountancy student zich minder aangetrokken voelt tot de game. Er komt in één van de hoofdstukken wel een ‘excuus Marrokaan’ voor (grappig genoeg een medewerker van ARA, waarvan er een aantal een rol spelen in de game), maar daar zit voor mij nog een kleine gemiste kans.

Conclusie

+ Perfect gericht op de doelgroep

+ Veel elementen van het vak komen naar voren, volgens mij ook zaken die de gemiddelde student nog niet weet

+ Incentives om te spelen en om door te sturen

+ Mooi gemaakt, mooi design

+ Lage inschrijfdrempel, later gegevens verzamelen

+ Niet overdone met video en de tijd die je erin moet stoppen

+ Gamen in eigen tempo, stoppen en opnieuw beginnen wanneer de speler dat wil

– Geen samenwerkingselement, wat volgens mij wel bij accountants hoort

– Uitnodigen van vrienden heeft incentive, maar je verkleind ook je winstkansen doordat er meer spelers zijn. Het uitnodigen zit niet ‘in de game gebakken’

– Geen integratie met andere sites zoals Hyves

– niet multi-cultureel

Na Base-X, de virtuele basis van de luchtmacht, waar ARA ook achter zat nu dus wederom een nieuwe game die volgens mij erg goed gelukt is. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Overigens heeft ARA inmiddels ook een video compilatie met de opname bloopers gemaakt, die overigens pas grappig is als je de game hebt gezien en de bloopers kan plaatsen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!