Luchtmacht komt met virtuele basis

1 juli 2008, 05:30

Luchtmacht komt met virtuele basisDefensie belooft beterschap in de bedrijfsvoering en de Luchtmacht komt met een virtuele basis. Het zal niet zo getimed zijn, maar het is wel goed om te zien dat de organisatie niet alleen aan goede arbeidsmarktcommunicatie doet, maar ook daadwerkelijk probeert dit waar te maken. Immers, dat Defensie met al zijn verschillende units veel geld uitgeeft en jaarlijks leuke prijzen binnenhaalt voor zijn arbeidsmarktcommunicatie mag als bekend worden verondersteld. Het gaat natuurlijk om het waarmaken van al die beloften.

De Luchtmacht lanceert dus een nieuwe campagne, met een grote online component. “Alle onderdelen van de campagne van de Luchtmacht, de tv-commercials bijvoorbeeld, zijn erop gericht om jongeren naar de website te leiden”, aldus het persbericht.

Base-x is een basis volop in actie die je ook daadwerkelijk kunt betreden. Om te ervaren hoe het is in de verkeerstoren, in een F-16, in de werkplaats, in de fitnessruimten, in de bunker van de gevechtsleiding en het opleidingscentrum. De website geeft een spannende, maar in mijn ogen toch realistische kijk op de Luchtmacht. Op de organisatie en op de banen. Je kunt er het profiel van 16 beroepen bekijken, van luchtverkeersleiders tot bewakers.

Bijzonder aan dit project is dat er een combinatie is gemaakt van verschillende items op de basis. Er is niet alleen video, maar er zijn ook serious games en er worden veel leuke feitjes gegeven bij een bezoek.

{title}

De website richt zich primair op jongeren, een doelgroep die volgens het persbericht vooral via nieuwe media te bereiken is. Toch vreemd als je bedenkt dat er ruim 200.000 bezoekers waren bij de open dagen van de luchtmacht twee weken geleden in Leeuwarden. Iets dat natuurlijk als gemiste kans beschouwd kan worden als je bedenkt dat de site nu dus totaal niet meeprofiteert van deze goed bezochte open dag.

Maar het concept als zodanig is misschien trendsettend in Nederland. Het lijkt veel op de digitale gevangenis, maar is veel uitgebreider doordat gekozen is voor een complete strategie met video, games, tekst en simulaties. De vraag die ik me nu nog stel is of “Kim Brouwer” die als ‘intel officer’ je door de site heen helpt ook een echt persoon is of een fictief personage. Uit oogpunt van authenticiteit zou het mooi zijn als ze echt is. Die vraag heb ik inmiddels bij het bureau neergelegd.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

10 Reacties

    Menno Hes

    Bas welk bureau heeft deze campagne ontwikkeld?


    1 juli 2008 om 06:23
    mgvandenbroek

    @Menno: Hier de credits.

    Cli?nt: Koninklijke Luchtmacht

    Product: Wervingscampagne 2008 ?Experience?

    Verantwoordelijk Luchtmacht: Jan Brouwer, Maaike Scholtens, Gilbert Stout

    Bureau: ARA Advertising

    Verantwoordelijk ARA: Miranda Berends, Martine Meijburg

    Creatie: Jan-Dick Beijersbergen van Henegouwen, Stephanie van der Meer, Leon Bouwman, Helmut Vleugels

    Productie: ARA, INDG Digitale Communicatie, RANj Serious Games


    1 juli 2008 om 06:29
    Wim Andrea

    @Bas en @Menno:

    Base-X is het resultaat van de gezamenlijke inspanning van een hoop mensen binnen ARA. Het mooie is dat zowel ARA Advertising, ARA Direct Communication, ARA Interactive als ARA M/V hun specifieke steentjes hebben bijgedragen. En laten we de mensen van de KLu ook niet vergeten! Want je ziet nu wel Base-X als zeer zichtbare eindresultaat, maar het moge duidelijk zijn dat dit een onderdeel is van een brede campagne die zowel wervings- als corporate elementen in zich draagt. En zoiets komt nooit ‘zomaar’ tot stand…


    1 juli 2008 om 06:36
    Menno Hes

    Bedankt voor jullie reacties. Complimenten voor het hele ontwikkelingsteam, ziet er zeer goed uit.


    1 juli 2008 om 06:39
    chi666

    Heb net even de site bekeken, gisteren nog niet live toen ik het stuk schreef, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik de laadtijd van de site dramatisch vind. Ik ben benieuwd of men meet hoeveel mensen daar afhaken. Als je bedenkt dat er een paar seconden worden gegeven door jongeren om iemand te overtuigen, denk ik dat daar wel een fout wordt gemaakt.

    Ook werkt de video met de assistent slecht, hapert continue. En volgens mij ligt dat niet aan mijn systeem hier, op deze laptop heb ik nooit ergens last van namelijk en de verbinding hier in dauphine is ook snel genoeg normaal.

    Het vervolgens tussendoor laden, na de eerste lange laadtijd, staat me ook tegen.

    Het is grafisch geweldig gedaan, maar ik moet zeggen dat het veel te zwaar lijkt te zijn geworden. Daarmee dus heel erg traag en ik ben benieuwd of het het gewenste resultaat haalt.

    Wat ook een verbeterpunt is (en het persberichtgaf aan dat men meteen bezig was met de verbeterde versie) is de weergave van de functies. Daar gaat het immers om. Als ik nu een scherm open met beroepenoverzicht krijg ik termen als IVS, CIS en Avionicatechniek en zelfs een mouse over geeft geen extra informatie.

    En tot slot, maar dat is mijn eeuwige frustratie, geluid dat standaard aan staat. Geluid zou je aan moeten zetten.

    Al met al wel heel mooi gedaan, grafisch subliem, prachtige manier van weergeven. En dat is waarschijnlijk het belangrijkste voor de doelgroep, als ik naar veel games kijk ook. Maar qua gebruikersgemak nog veel verbeterpunten door te voeren, vooral doordat het geheel veel te zwaar is geworden.


    1 juli 2008 om 07:07
    Floris

    Heb hier geen haperingen, alles loopt redelijk snel. Usability is niet optimaal, maar qua experience erg gaaf.


    1 juli 2008 om 07:13
    chi666

    Dan zal het wel de verbinding hier zijn, ik heb het nogmaals getest, het is minder, maar nog steeds haperen de video’s iets. Ook bijzonder trouwens dat de skip briefing niet werkt (en pas na het laden van de briefing zit).

    De fighter game is wel mooi gedaan en zoals ik al zei: de combinatie van alle factoren, games, heel, heel veel info en de grafische componenten zijn erg mooi. Alleen volgens mij allemaal net te zwaar gemaakt. Maar ik ben natuurlijk geen doelgroep.


    1 juli 2008 om 07:46
    Deef

    Mag zoiets kosten?


    1 juli 2008 om 13:22
    AymanvanBregt

    Wel leuk om te zien wie er allemaal betrokken zijn, volgens mij heeft een goede vriend van mij ook een game ontwikkeld maar die wordt niet genoemd, waarschijnlijk niet goed uitonderhandeld 😉


    1 juli 2008 om 19:53
    chi666

    Ik moet mijn excuus aanbieden. Want thuis op een crap pc nogmaals de site bekeken, maar wel met een goede verbinding, en daar ging het wel in een seconde of 30. Dus dan moet met zowel goede verbinding als goede pc het in 10 tot 20 seconden mogelijk zijn, wat ik ook van anderen hoor. Dat valt dus reuze mee. Het was duidelijk de verbinding die het probleem bij mij was gisteren ochtend.

    @Deef: helaas zullen kosten bij dit soort projecten niet worden vrij gegeven, maar ga maar uit van veel. Toch bijzonder als je denkt dat TNS Nipo recentelijk zei dat de overheid zo weinig budgetten had voor de arbeidsmarkt en ze daarom geen IT’ers konden vinden 🙂


    2 juli 2008 om 04:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!