Euro RSCG 4D wint zilver op Golden Drum

9 oktober 2008, 05:57

Grand Prix voor SpecTabGolden Drum is het belangrijkste reclamefestival van New Europe – landen van Centraal en Oost Europa (een soort Cannes Lions voor de regio). Het festival wordt elk jaar groter omdat de reclame-industrie in New Europe snel groeit en omdat het festival steeds meer deelnemers uit het Westen trekt. Dit jaar waren er 50% meer inzendingen in Interactive en Media Campaigns. Ik zat in de Interactive jury en was zeer blij met het niveau en de diversiteit van het ingezonden werk. Op de shortlist stonden entries uit Polen, Australië, Rusland, Duitsland, Finland, Hongarije, Noorwegen, Turkije, VS, Israel, Tsjechië en Nederland. Ik was ook zeer blij voor Euro RSCG 4D die de Silver Drum won voor Une déclaration nommée désir van Carte Noire.

De Grand Prix in Interactive ging naar Change Integrated uit Polen voor een campagne voor de anti-kater pil SpecTab. Het Poolse bureau creëerde een fictieve Russische wetenschapper die een geheime anti-kater pil had ontwikkeld voor de KGB. Inclusief een artikel op Wikipedia (inmiddels verwijderd) en een online biografie op Chemists of the World. De campagne begon met geheime opnames van experimenten met dronken Russische soldaten en bereikte zijn climax toen het bureau een 9-meter hoog standbeeld van Onovalov in het centrum van Warschau neerzette, wat heftige reacties van het publiek en de niets vermoedende media veroorzaakte.

Het publiek werd verliefd op Cello Challenge, een online spel voor Berliner Philharmoniker door Scholz & Friends Germany. Dit spel won terecht de Golden Drum in de Websites categorie. De opdracht van het bureau was om meer jonge mensen naar kamermuziekconcerten te trekken. De website bereikt dit doel door bezoekers te laten ervaren hoe lastig het is om een cello te bespelen.

Cello Challenge

De andere winnaar van de Golden Drum was een briljante bannercampagne van MediaFront uit Noorwegen voor het SOL portal. Deze campagne kreeg eerder dit jaar de Grand Prix in Cannes. MediaFront plaatste banners (container files) op vele nieuwssites. Deze banners waren verbonden met de ad server van het bureau, zodat copywriters grappige commentaren konden schrijven op de net gepubliceerde artikelen. Om te laten zien dat je op SOL het nieuws met de knipoog kan lezen. Dit is het ultieme voorbeeld van banners die perfect in de context van de website passen.

SOL Comments

En tenslotte nog een winnaar die op de jury veel indruk maakte – een geweldige website voor Diesel door Neue Digitale uit Duitsland. Deze website won de Silver Drum en werd door ons genomineerd voor de Highest Craft Excellence award van het festival. Zie hier alle Golden Drum-winnaars.

Diesel Style Lounge

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    ik

    TEST

    TEST


    9 oktober 2008 om 06:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief