Uitgaven televisiereclame stijgen dankzij EK en Olympische Spelen
De uitgaven voor televisiereclame zijn in het tweede kwartaal 2008 met 4,3% gestegen tot een bedrag van ruim 243 miljoen euro. Dit is een toename van 10 miljoen euro ten opzichte van de 233 miljoen euro die in het tweede kwartaal 2007 werd omgezet. Het betreft hier de netto bestedingen, na aftrek van kortingen, voor reclame in reclameblokken. De overige bestedingen zijn niet in deze cijfers opgenomen.
De stijging in het tweede kwartaal wordt mede gedragen door het evenement van het EK Voetbal. Adverteerders investeren grote budgetten in dit evenement of in programma’s die daar op inhaken. Maar daarnaast zijn ook andere budgetten opnieuw gestegen aldus Paul van Niekerk, directeur SPOT, deze week in een persbericht.
Het was natuurlijk te verwachten dat de mediabestedingen dit jaar een groei zouden laten zien. Ben dan ook erg benieuwd hoe TV het volgend jaar doet als er geen EK en Olympische Spelen zijn!
De stijgende uitgaven als gevolg van de Olympische Spelen zullen pas zichtbaar zijn in Q3, naar ik aan mag nemen.
Klopt, maar ik ben van Niekerk vast voor; ik voorspel voor Q3 opnieuw een toename van de bestedingen maar stel ter discussie of dat volgend jaar ook zo zal zijn 😉
Zeker niet, maar over 2 jaar is er weer een winter OS en een WK in Zuid-Afrika. Dus het is een tweejaarlijks terugkerend circus.
Zoals Gijsbregt zegt zullen in de oneven jaren de reclameuitgaven altijd lager zijn dan de even jaren.
Wat mij tot nu toe verwonderd is waarom nooit iemand op het idee is gekomen om een groot sportevenement in de oneven jaren te houden. Sponsor/reclame technisch moet dit goed haalbaar zijn.
je hebt elk jaar de Tour en het Schaatsen en Champions League zijn ook geen kleine evenementen?
In een Olympische spelen of EK /WK jaar stijgt het natuurlijk extra. Maar ben heel benieuwd naar volgend jaar inderdaad. Dit jaar was in een aantal gevallen de vraag hoger dan het aanbod voor de reclameblokken (zowel bij STER als SBS en RTL). Dat betekent dat buiten de evenementen veel adverteerders toch TV inzetten dus zonder evenementen laten de TV cijfers ook een groei zien.
De vraag is of dit volgend jaar gaat doorzetten een en ander hangt natuurlijk altijd af van de Economische groei en vertrouwen etc…Internet lijkt niet te kannibaliseren op TV het lijkt meer een en/en verhaal dan of/of en dat is opmerkelijk als je terugkijkt naar voorspellingen in het verleden
@ Marco,
Wat zouden ze bedoelen met marketingbudget? Budget van de marketingafdeling? Ik geloof er namelijk helemaal niks van. Inscript advertising, sponsoring, DM, PR, Product Development, sales promotion, CRM, Trade Marketing en het grooste deel van online marketing, R & D, streetmarketing, events, retentiemanagement, allemaal vormen van marketing waarvan ik me afvraag of die door het IPA worden meegerekend. En dit lijstje is alles behalve compleet. Schuif een miljoen van tv naar dealer-bonussen (telco’s!) en het geld is uit het zicht – en van de afdeling – verdwenen.
Het gaat slecht met de marketeers, riepen Verhoef en Leeflang al. Geloof ik direct, het gaat evenwel geweldig met marketing. Het is veelzeggend dat een adverteerdersclub denkt te weten dat het niet goed gaat met de marketingbudgetten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!