Insight Banking: Interactieve Televisie bij ABNAMRO

15 mei 2008, 03:45

Gisteren vond op de 18-de etage van de IJ-toren in Amsterdam Emerce Insight Banking 2008 plaats. Een mix van presentaties rondom de bancaire wereld uiteenlopend van Behavioral targeting, Zopa tot Digitale Nota’s en van Rabo Mobiel (vrijwel dezelfde presentatie als tijdens MoMo #5) tot Interactieve Televisie bij ABN AMRO. Marco was de eerste spreker en gaf een overview van de web 2.0 activiteiten bij banking middels bovenstaande presentatie.

De afgelopen weken heb ik veel input hiervoor bij Marco aangeleverd. De conclusie na 90 slides is dat er het afgelopen jaar na Emerce Insight Banking 2007 weinig vernieuwingen zijn geweest op het vlak van Banking 2.0. Veel nieuwe initiatieven zijn vaak een (slechte) copy/paste. Wel zijn reeds bestaande initiatieven verder door ontwikkeld. Ik moet je zeggen dat dat ook het gevoel was aan het einde van de dag toen ik alle presentaties had gezien.

Interactieve televisie bij AbnAmro

Ik pik er één andere presentatie uit, namelijk die van Joris Kok over Interactieve Televisie bij AbnAmro dat gepland staat om begin juni live te gaan zowel op www.abnamro.tv als via een themakanaal bij Digitale televisie van Tele2. Naar mijn mening interessant omdat op dit moment een aantal grootbanken op het gebied van video/tv actief zijn.

Ruim 1,5 jaar geleden werden de eerste plannen rondom Interactieve Televisie gemaakt bij AbnAmro. Helaas zorgde de overnamestrijd tot de nodige vertragingen, maar sinds januari van dit jaar is Interactieve Televisie een echt project geworden bij AbnAmro met de lancering begin juni.

In zijn presentatie lichtte Joris de aanleiding toe. De ontwikkelingen in de markt maken duidelijk dat video èn interactie een steeds groter rol spelen; De internettende consument heeft video volledig geaccepteerd. Het nieuws over de brand bij de TU in Delft op Nu.nl kan eigenlijk gewoon niet meer zonder video-materiaal. En als we willen weten hoe we een California Roll (Sushi) maken, grijpen we vandaag de dag niet naar het kookboek maar zoeken we op YouTube. En zowel een aantal grootbanken als andere bedrijven maken inmiddels actief (succesvol) gebruik van video-content.

Reden genoeg voor AbnAmro om te starten met Interactieve Televisie. Doel daarbij is onder meer brand activation, het genereren van leads en het aangaan van de dialoog met de klanten. Ook het behalen van interne synergie is een doel. Binnen de bank wordt nu één partij verantwoordelijk voor alle video-content. Materiaal kan zo centraal worden beheerd, makkelijker worden hergebruikt binnen het multichannel platform en de eenduidigheid bij het maken van de content kan beter worden bewaakt.

Vier pijlers vormen de basis van het interactieve aanbod.

  • Allereerst ‘Actueel’ met daarin een wekelijkse blik van deskundige op de financiële ontwikkelingen.
  • Lifestyle, met videomateriaal rondom bijvoorbeeld het kopen van een huis of tweede huis in het buitenland. Daarbij staat in de video’s de klant duidelijk centraal, die verteld zijn ervaringen rondom het onderwerp. De mogelijkheden die AbnAmro op dat vlak bieden is pas de tweede laag rondom die content
  • Derde pijler is ‘Business’ met de nodige content voor de zakelijke ondernemer. In dit gedeelte zal ook flametree een plek krijgen.
  • Tot slot is er de vierde pijler ‘Sport’ met content rondom de door AbnAmro gesponsorde sport. Denk aan (exclusieve) content rondom de Volvo Ocean Race of World Tennis Tournement.

Rondom dat alles zit hetzij via de red button van de afstandbediening danwel de muis op internet de mogelijkheid om nadere informatie aan te vragen, te downloaden, tips te verkrijgen etc. Bij dat alles heeft AbnAmro een groeipad voor ogen op gebied van programma’s, interactiviteit, content providers, distributiekanalen en businessmodellen.

Tot slot hieronder nog een met mijn HTC TyTN II geschoten filmpje van de trailer Interactieve Televisie bij AbnAmro. Geeft een klein beetje inzicht in wat we kunnen verwachten. Ben benieuwd hoe de content gaat worden. Ben zelf geen expert op dit vlak, maar heb gevoel dat achter je pc/laptop www.abnamro.tv bekijken toch iets anders is, dan voor de tv naar het themakanaal kijken. Benieuwd of internet en tv zich op dat vlak nog onderscheiden bij dit initiatief.

Iets meer dan 3 weken wachten en we kunnen een blik werpen op interactieve televisie van AbnAmro.

Erik van Roekel
Corporate Communications bij ING Groep

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Momenteel werkzaam bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en is sinds 2004 ook op de achtergrond actief voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Mooi verslag Erik en inderdaad gevoel goed verwoord: afgelopen jaar weinig echt vernieuwende concepten maar wel veel doorontwikkelingen (denk aan Wesabe, Prosper). Ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer had verwacht van de Zopa-presentatie. Prima spreker, leuk verhaal, maar ik had na afloop nog niet het idee dat ik nu echt een kijkje in de keuken heb gekregen. Rabo Mobiel en TNT waren mi topsprekers met inhoudelijk erg goede presentaties. Postbank/ING over Web Intelligence had wat mij betreft wat dieper mogen ingaan op resultaten van behavioral targeting (maar ik begreep dat die er nog niet waren). Google-presentatie heb ik grotendeels gemist (sorry Sidney) en na Zopa moest ik het event verlaten voor een andere afspraak. Al met al een prima event voor wat ik heb gezien.

    Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de presentaties waren na Zopa? Hoe waren de presentaties van Robeco Direct en MarketingMonday bijvoorbeeld?


    15 mei 2008 om 04:27
    Floris

    Tip voor ABNAMRO check nog even de content, het voorbeeld zou ik niet relevant en aantrekkelijk willen noemen. Ziet eruit als goedkope televisie.


    15 mei 2008 om 04:56
    evroekel

    Robeco: prima maar ook gevoel dat het niet echt een kijkje in de keuken was.

    Richard van MarketingMonday had een prima verhaal alleen waren de voorbeeldfilmpjes sterk verouderd. Die zou hij echt eens moeten updaten.

    Valkuil tijdens zo’n dag is dat je als newsjunk moet beseffen dat wat jij soms doodnormaal begint te vinden (extreem gesteld) een andere marketeer een revolutie vind. Dat was gisteren soms ook te merken.


    15 mei 2008 om 04:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief