Hoe koop je advertentieruimte bij particuliere webmasters?

3 april 2008, 04:01

Als online marketeer ben je altijd op zoek naar goed converterende online reclameposities tegen gunstige tarieven. De meeste marketeers werken met AdWords, Affiliate Marketing, e-mail marketing en bannercampagnes. Daarnaast is het meestal noodzakelijk om nieuwe dingen te blijven proberen. Eén van de advertentiemogelijkheden die van oudsher populair is, is adverteren op verticals. Er is een groot aantal niche-websites/verticals in Nederland die één bepaald onderwerp behandelt en daarmee de aandacht van een specifieke groep bezoekers trekt. Vaak is het mogelijk om op deze websites, die meestal beheerd worden door particuliere webmasters, te adverteren. Alleen: de inkoop van advertentieruimte bij particuliere webmasters werkt nét even iets anders dan de inkoop bij grote, professionele partijen. Als je de spelregels kent, dan is het leuk (en nuttig) om dit in eigen beheer te doen. Hieronder een paar mogelijke tips & tricks.

De eerste vraag waar je mee te maken krijgt als je advertentieruimte voor bijvoorbeeld banners of tekstlinks op niche-websites wilt inkopen is: wie is de eigenaar van de website? Sommige webmasters plaatsen onderaan de pagina hun contactgegevens, zodat je ze gemakkelijk per mail kunt benaderen. Maar andere webmasters geven zich niet zo gemakkelijk gewonnen. In dit geval kun je hulpmiddelen gebruiken waarmee je de eigenaar van het domein kan achterhalen. En vervolgens hoef je ook geen heuse detective te zijn. Meestal kan een goed potje Googelen al wonderen doen om NAW-gegevens te vinden of te koppelen.

Reclamebord

Voordat je contact opneemt, is het belangrijk om te proberen je te verplaatsen in de webmaster. Veel particuliere webmasters beheren een site vanuit een niet-commerciële gedachte. Ze hebben gewoon erg veel interesse in een bepaald onderwerp en proberen te voorkomen dat hun ‘kindje’ een reclamebord wordt. Als jij tóch een (advertentie)-plekje op zo’n website wilt veroveren, dan is het verstandig om van te voren goed te bedenken hoe jouw reclame-uiting qua onderwerp en relevantie past binnen de website waarop je wilt adverteren. Zo vergroot je de kans om geplaatst te worden.

Particuliere webmasters hebben, naast hun werkzaamheden die ze aan hun websites verrichten, vaak een reguliere baan. Tijdens kantooruren zijn ze daarom lastig te bereiken. Probeer daarop in te spelen door ze ’s avonds en in het weekend te bellen of te mailen. Blijf hierin echter wel discreet. Immers: je wilt de webmaster niet het gevoel geven dat je zijn/haar nieuwe stalker bent.

Tarieven

Dan de tarieven. Je wilt online adverteren, maar natuurlijk niet de hoofdprijs bepalen. Probeer, voordat je contact opneemt met de webmaster, te bepalen wat je voor de advertentieruimte wilt betalen. Als je geen idee hebt, dan kun je in ieder geval even naar een aantal basisvariabelen kijken, die van invloed zijn op het tarief. Dat zijn de bezoekersaantallen per maand, de gemiddelde CPC uit branche en de te verwachten CTR.

Zodra de onderhandelingen over de tarieven rond zijn, kun je het materiaal aanleveren zodat de webmaster het online kan zetten. Vervolgens sturen webmasters meestal voor iedere advertentie die ze op hun website plaatsen een factuur. Webmasters die geen Kvk-geregistreerde onderneming hebben kunnen ook facturen sturen (zonder btw). Maar om te voorkomen dat de fiscus de factuur beschouwd als inkomen uit een arbeidsrelatie, moet je een VAR aanvragen.

Betalen

De beste manier om een webmaster te vriend te houden, is om zijn factuur of declaratie zo snel mogelijk te betalen. Het laatste waar een particuliere webmaster op zit te wachten, is om achter zijn geld aan te zitten. Vooral wanneer hij toch al niet zo’n zin had om advertenties toe te laten op zijn website. Controleer of je reclame-uiting daadwerkelijk online staat. Niet alleen nu, maar ook gedurende en aan het einde van de afgesproken periode.

Prestaties en meedenken

Natuurlijk is het van groot belang om de prestaties van je advertenties goed in de gaten te houden. Je kunt hiervoor je eigen meetsysteem gebruiken. Ook houden webmasters het zoekgedrag van bezoekers op hun site vaak in de gaten. Uitingen die tegenvallende prestaties leveren, moeten worden geoptimaliseerd. Meestal helpt het als je de webmaster laat meedenken over de mogelijkheden voor optimalisatie. De webmaster kent zijn eigen website, inclusief zijn bezoekers en hun zoekgedrag natuurlijk als geen ander. Vanuit dit idee kan hij/zij je waardevolle tips geven waarmee jij het rendement uit je advertenties kunt verhogen.

Het doel is natuurlijk om een campagne online te zetten die zo veel mogelijk rendement oplevert. Hierbij is een goed contact met de webmaster van essentieel belang, lijkt mij. Wees respectvol, vraag om zijn mening en betaal op tijd. Heeft er iemand nog andere tips en aanvullingen?

Marloes Eshuis werkt als Communicatie- en Recruitmentmanager bij AdLantic Online Advertising, een Online Mediabureau dat reclamecampagnes op Internet verzorgt. Marloes is na haar studie Communicatie- en Informatiewetenschappen in Groningen naar Utrecht verhuisd en werkt sinds maart 2007 bij AdLantic.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Dave

    Wat mij opvalt is dat particuliere webmasters bij voorkeur een vaste maandprijs krijgen voor het plaatsen van een banner. Afrekenen op basis van CPM hebben ze liever niet en CPC of CPL is al helemaal onbespreekbaar over het algemeen.

    Kan je uitleg geven hoe jullie dit ervaren, hoe zorg je ervoor dat je value for money krijgt?


    3 april 2008 om 08:37
    Thomas

    Ik vind dat over dat betalen niet correct.

    Als je gewend bent slecht te betalen aan grote bedrijven en je korting probeert te bedingen bij de kassa in de supermarkt, hou dan vast aan je standpunt en betaal die kleine webmaster ook gewoon te laat ;D


    3 april 2008 om 09:11
    Johan

    Ik ontvang liever een vast bedrag per maand voor een banner of een tekstlink omdat dit nu eenmaal veel makkelijker te administreren is. Het is minder werk om een afspraak te maken voor het vertonen van een advertentie gedurende een bepaalde periode, dan wanneer je zelf het aantal banner vertoningen en/of kliks bij moet houden.

    Bij de meeste particuliere webmasters zijn de bezoekersaantallen ook dermate laag dat een CPM afspraak gewoon niet de moeite waard is.

    Ik ga echt geen factuur voor 10 euro versturen. Omdat dit niet iets is dat ik regelmatig doe en ook niet geautomatiseerd is kost het afspreken van het tarief, het plaatsen van een advertentie, het op tijd verwijderen en het maken van een factuur al snel een paar uur. Ik heb als hobby webmaster in mijn vrije tijd wel wat beters te doen.

    In mijn ogen moeten Marketeers zich bij het adverteren op sites van particulieren zich vooral richten op de goodwill die het adverteren op kleinere sites oplevert en de positieve invloed op de zoekmachine ranking en niet op absolute aantallen kliks.


    3 april 2008 om 10:01
    RomanoJennekens

    De meeste particuliere webmasters zijn helemaal niet met monetizen van een site bezig. Met moeilijke termen als cpc/ cpa en cpm en haal je ze echt niet sneller over om je advertentie te plaatsen. Veel mensen die online marketing bezig zijn weten niet eens de verschillen tussen de advertentiemethoden 😉

    Mijn ervaring is dat particuliere webmasters gewoon het volgende willen:

    – faire tarieven

    – vooraf betalen

    – duidelijkheid: : what you see is what you get !


    4 april 2008 om 05:25
    Ivar Klein

    Mooi stukje Marloes. Ook je reactie op jezelf. Ik zou inderdaad de moeilijke terminologie achterwegen laten.


    4 april 2008 om 09:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief