Gratis Google Ad Manager: Kans of bedreiging?

17 maart 2008, 09:46

Een paar dagen nadat Google Doubleclick heeft overgenomen, komen ze met een gratis advertentiebeheer systeem voor publishers. De tool helpt publishers bij het verkopen, plannen en leveren van hun direct- verkochte en onverkochte advertentie ruimte en netwerk-gebaseerde advertentie inventaris. Kortom Google biedt de publishers gratis een complete ad-serving & -management tool aan.

Ad Manager richt zich op publishers met een beperkte ‘sales force’. Door een koppeling met Google AdSense kan eventueel onverkochte ruimte simpel worden opgevuld met de bekende AdSense uitingen. Ad Manager maakt het mogelijk om gemakkelijk inzicht te krijgen in de prestaties van de verschillende advertentie uitingen op de website. Het systeem maakt tevens inzichtelijk welke advertentie netwerken de beste CPM opleveren.

{title}

Gigant Google komt wederom met een gratis tool. Wat voor consequenties heeft dit voor het huidige ‘Ad Manager’ landschap? Moet dit opgevat worden als een kans of als een bedreiging?

PS> Lees net dat Microsoft met een soortgelijke tool komt. Zij hebben recentelijk het bedrijf Rapt overgenomen.

Sebastiaan Rasterhoff
Manager Performance Marketing bij Rakuten

Ik ben afgestuurd bij Marketingcommunicatie Bureau La Compagnie (Groningen) als Bachelor of Communication. Tijdens mijn afstudeerstage ben ik in contact gekomen met online marketing, vanuit mijn stage ben ik een half jaar werkzaam geweest als online marketeer bij NDC-mediagroep voor de website www.fitclub.nl. Ik ben bij StormMC binnen gehaald als online marketing consultant, binnen mijn functie is Usability en online advertising mijn expertise. Dagelijks houd ik mij bezig met campagne management en advies op het gebied van online advertising en usability. Sinds juli 2009 ben ik in dienst getreden bij Homesafety (marktleider op het gebied van particuliere woonbeveiliging)als internet marketeer. Binnen Homesafety ben ik verantwoordelijk voor de online marketing, zowel strategisch als operationeel verantwoordelijk. Na mijn functie bij Homesafety heb ik een jaar de kar getrokken voor de online campagne Unive Zorgverzekering. Waarna ik weer terug ben op het oude nest: NDC mediagroep. Binnen deze organisatie was ik werkzaam als online marketeer en verantwoordelijk voor de doorontwikkeling www.dvhn.nl www.lc.nl en de overige titels binnen de groep. Momenteel (2017) ben ik als Manager Performance Marketing bij Rakuten DE verantwoordelijk voor de kanalen Affiliate Marketing, Retargeting/Display, Prijsvergelijkers, CRM, Marketing Automation en Feedmanagement.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Karel Geenen

    Denk dat het vooral een kans is. Eén ding is echter wel “zorgwekkend”. Google krijgt op deze manier wel heel veel data binnen.

    Ze hebben nu inzicht in:

    Statistieken;

    Advertentie uitgaven;

    Advertentie inkomsten (met binnenkort ook andere aff programma’s).

    Op deze manier wordt een online bedrijf wel erg afhankelijk van 1 partij. Dat heeft zijn voordelen maar kan natuurlijk ook zijn nadelen hebben…


    17 maart 2008 om 13:11
    schief

    Mijn gutt-feeling zegt; bedreiging voor de middenmoot van de mediabureaus en een kans voor de kleinere mediabureaus en bureaus met aanpalende diensten/producten (web-/reclamebureaus bijvoorbeeld).


    17 maart 2008 om 13:16
    Koen Roumen

    Ik denk een bedreiging en wel om de volgende redenen:

    – De tool is enorm makkelijk te gebruiken. Kwestie van een paar kliks en klaar.

    – De instapkosten zijn laag en dus zeer verleidelijk om in een beginstadium van een bedrijf te gebruiken.

    – De link van Ad Manager naar Google Analytics, Adsense etc is natuurlijk voor Google makkelijk te leggen. Ze kunnen zo een zeer compleet systeem aanbieden dat qua alles-in-een integratie haast niet te evenaren is.

    Ik ben wel erg benieuwd naar de uitwerking. Wellicht zijn de inkomsten uit Ad manager ook wel te laag en wordt het echt alleen voor onverkochte ruimte gebruikt. De tijd zal het leren.


    17 maart 2008 om 13:17
    Michel

    Voor wie is het een bedreiging?

    Het is mijn inziens een bedreiging voor adtechology-aanbieders (dus ook DCLK zélf) indien veel (middelgrote) websites het daadwerkelijk gaan gebruiken, maar meer ‘zorgwekkend’ zoals Karel al schreef, omdat Google z’n zoveelste data-generation tool op websites kan wegzetten. Het is dan in potentie een bedreiging voor ’the world as we know it’.. maar das wel erg 1984

    Praktisch denk ik echter dat het allemaal wel zal meevallen; kleine en middelgrote websites die misschien toch al zelf af en toe wat verkochten kunnen die paar campagnes leuk zelf trafficken. Daarnaast hebben ze de mogelijkheid tot additionele inkomsten via Adwords (wat ze waarschijnlijk al deden).

    Echter als bedreiging voor uitgevers en exploitanten, in de vorm van instortende advertentie-inkomsten, denk ik dat grote(re) adverteerders/mediabureau’s hun budgetten toch het liefst via een kleine groep partijen weg willen zetten; dus de grote uitgevers, exploitanten en netwerken. Al is het maar vanwege schaalgrootte, volumekortingen en het gemak van een beperkt aantal contactpersonen.

    Dit zou dan betekenen dat kleine en middelgrote websites toch grotendeels op Adwords moeten bouwen, danwel aansluiten bij één van de vele exploitanten of netwerken die er zijn.

    Het zal mij in ieder geval benieuwen, blijf met interesse de ontwikkelingen volgen!

    Ps: inderdaad is hier recentelijk al een aardig stukje over geschreven door ene M.R. 😉


    17 maart 2008 om 14:56
    Case Stevens

    Prachtig tool dat ter beschikking wordt gesteld, maar …

    Het lijkt m.i. toch akeling veel op een volgende stap naar volledige monopolie.

    Het is waar wat Karel zegt. Op deze wijze krijgt Google nog meer inzicht in de ins- en outs van een volledige site en het is maar de vraag of je dat wilt.

    Iets minder gemakkelijk is het gebruik van de open source van OpenX, voorheen Openads en phpAdsNew, maar het houd je wel onafhankelijk.

    http://www.openx.org


    17 maart 2008 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!