Gratis Google Ad Manager: Kans of bedreiging?
Een paar dagen nadat Google Doubleclick heeft overgenomen, komen ze met een gratis advertentiebeheer systeem voor publishers. De tool helpt publishers bij het verkopen, plannen en leveren van hun direct- verkochte en onverkochte advertentie ruimte en netwerk-gebaseerde advertentie inventaris. Kortom Google biedt de publishers gratis een complete ad-serving & -management tool aan.
Ad Manager richt zich op publishers met een beperkte ‘sales force’. Door een koppeling met Google AdSense kan eventueel onverkochte ruimte simpel worden opgevuld met de bekende AdSense uitingen. Ad Manager maakt het mogelijk om gemakkelijk inzicht te krijgen in de prestaties van de verschillende advertentie uitingen op de website. Het systeem maakt tevens inzichtelijk welke advertentie netwerken de beste CPM opleveren.
Gigant Google komt wederom met een gratis tool. Wat voor consequenties heeft dit voor het huidige ‘Ad Manager’ landschap? Moet dit opgevat worden als een kans of als een bedreiging?
PS> Lees net dat Microsoft met een soortgelijke tool komt. Zij hebben recentelijk het bedrijf Rapt overgenomen.
Denk dat het vooral een kans is. Eén ding is echter wel “zorgwekkend”. Google krijgt op deze manier wel heel veel data binnen.
Ze hebben nu inzicht in:
Statistieken;
Advertentie uitgaven;
Advertentie inkomsten (met binnenkort ook andere aff programma’s).
Op deze manier wordt een online bedrijf wel erg afhankelijk van 1 partij. Dat heeft zijn voordelen maar kan natuurlijk ook zijn nadelen hebben…
Mijn gutt-feeling zegt; bedreiging voor de middenmoot van de mediabureaus en een kans voor de kleinere mediabureaus en bureaus met aanpalende diensten/producten (web-/reclamebureaus bijvoorbeeld).
Ik denk een bedreiging en wel om de volgende redenen:
– De tool is enorm makkelijk te gebruiken. Kwestie van een paar kliks en klaar.
– De instapkosten zijn laag en dus zeer verleidelijk om in een beginstadium van een bedrijf te gebruiken.
– De link van Ad Manager naar Google Analytics, Adsense etc is natuurlijk voor Google makkelijk te leggen. Ze kunnen zo een zeer compleet systeem aanbieden dat qua alles-in-een integratie haast niet te evenaren is.
Ik ben wel erg benieuwd naar de uitwerking. Wellicht zijn de inkomsten uit Ad manager ook wel te laag en wordt het echt alleen voor onverkochte ruimte gebruikt. De tijd zal het leren.
Voor wie is het een bedreiging?
Het is mijn inziens een bedreiging voor adtechology-aanbieders (dus ook DCLK zélf) indien veel (middelgrote) websites het daadwerkelijk gaan gebruiken, maar meer ‘zorgwekkend’ zoals Karel al schreef, omdat Google z’n zoveelste data-generation tool op websites kan wegzetten. Het is dan in potentie een bedreiging voor ’the world as we know it’.. maar das wel erg 1984
Praktisch denk ik echter dat het allemaal wel zal meevallen; kleine en middelgrote websites die misschien toch al zelf af en toe wat verkochten kunnen die paar campagnes leuk zelf trafficken. Daarnaast hebben ze de mogelijkheid tot additionele inkomsten via Adwords (wat ze waarschijnlijk al deden).
Echter als bedreiging voor uitgevers en exploitanten, in de vorm van instortende advertentie-inkomsten, denk ik dat grote(re) adverteerders/mediabureau’s hun budgetten toch het liefst via een kleine groep partijen weg willen zetten; dus de grote uitgevers, exploitanten en netwerken. Al is het maar vanwege schaalgrootte, volumekortingen en het gemak van een beperkt aantal contactpersonen.
Dit zou dan betekenen dat kleine en middelgrote websites toch grotendeels op Adwords moeten bouwen, danwel aansluiten bij één van de vele exploitanten of netwerken die er zijn.
Het zal mij in ieder geval benieuwen, blijf met interesse de ontwikkelingen volgen!
Ps: inderdaad is hier recentelijk al een aardig stukje over geschreven door ene M.R. 😉
Prachtig tool dat ter beschikking wordt gesteld, maar …
Het lijkt m.i. toch akeling veel op een volgende stap naar volledige monopolie.
Het is waar wat Karel zegt. Op deze wijze krijgt Google nog meer inzicht in de ins- en outs van een volledige site en het is maar de vraag of je dat wilt.
Iets minder gemakkelijk is het gebruik van de open source van OpenX, voorheen Openads en phpAdsNew, maar het houd je wel onafhankelijk.
http://www.openx.org
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!