De Super Bowl en het internet: stemmen op de beste advertenties

4 februari 2008, 07:57

De Verenigde Staten waren gisteravond in de ban van de Super Bowl, de grande finale van het American Football-seizoen. De New York Giants wonnen de wedstrijd verrassend met 17-14: tegenstander New England Patriots was de torenhoge favoriet.

Een uiterst belangrijk media-event, die Super Bowl. En dat is nog een understatement. Mashable heeft er gisteren een mooi verhaal over geschreven (’20+Sites For The Best Super Bowl Ever’) Het uitgangspunt daarbij: het verzamelen van online bronnen die sportfans helpen het event nog indringender te beleven. ‘We’ve gathered over twenty sites that’ll turn your browser into a Super Bowl knowledge vault.’

Het zegt iets over de gekte, maar het zegt ook iets over de toegevoegde waarde van de inzet van internet rondom een bizar groot sportevenement. Mashable verdeelde de sites over verschillende categorieën: Coverage & Analysis, Food, Official Sites, Super Bowl Ads en What To Watch Besides The Super Bowl.

De categorie Super Bowl Ads is natuurlijk een hele interessante. Staan ook een paar echte krakers in. ‘Almost as big as the game itself are the commercials that run. This year they cost $2.4 million for 30-seconds, so companies go all out on these productions,’ schrijft Mashable. Kijk onder anderen op:

Op AdBlitz van YouTube kunnen bezoekers stemmen op alle commercials die rondom de Super Bowl zijn uitgezonden. Dat zijn er nogal wat. En omdat het zo belachelijk duur is om ze uit te zenden en omdat er zo idioot veel mensen kijken, kunnen we er gevoegelijk vanuit gaan dat dit niet de allerslechtste commercials zullen zijn. Kijken, dus!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!