Kranten willen af van betaalde diensten on-line content

10 oktober 2007, 06:38

Steeds vaker blijken kranten hun content weer gratis open te stellen voor haar lezers. Experimenten met verschillende business modellen tonen aan dat kranten het afleggen ten opzichte van gratis on-line kranten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld nu.nl en planet.nl, maar bijvoorbeeld ook skoeps.nl, welke weliswaar is gebaseerd op de kracht van burgerjournalistiek.

The NewYork Times brak vorige maand al haar tolpoortje af. Ze bereikten bijna 230.000 betalende on-line lezers die voor 50 dollar per jaar toegang kregen. Inmiddels blijken nu zo een 13 miljoen mensen de krant on-line te consumeren. Een ander businesss model, welke nu dus vooral adverteerders moet gaan trekken. Getallen werken. Het verlies van 10 miljoen dollar nu, moet dus makkelijk goed gemaakt kunnen worden door nieuwe advertentie inkomsten.

In ons land werkt onder andere uitgever PCM met Lexis Nexis, onderdeel van Elsevier. PCM levert data aan en LexisNexis indexeert, archiveert en publiceert de content voor specifieke jounalistieke groepen. Een onderliggend businessmodel zorgt voor de geldstroompjes richting Lexis Nexis. Een artikel oproepen kost 1,15 euro en bestaat alleen uit tekst. Ook uitgever WPT van onder Vrij Nederland maakt gebruik van deze service. Het aantal bezoekers is stabiel, terwijl de doorzoekbaarheid alleen gebaseerd is op tekst.

Financial Times, de bekende Britse krant in het financiële segment, zet de poortjes maar gedeeltelijk open. Zo kunnen bezoekers tot maximaal 30 artikelen per maand opvragen. De krant heeft ‘slechts’ 100.000 betalende abonnees op de website. Er wordt veel naar de concurrentie gekeken. Murdoch, die onlangs The Wall Street Journal kocht voor 5 miljard dollar liet doorschemeren ook hier de tolpoortjes te zullen verwijderen. Kwestie van tijd dat ook de Financial Times een dergelijk besluit zal nemen.

Services als die van Lexis Nexis zullen dus pijn gaan lijden, wanneer kranten en tijdschriften hun content zelf gratis op het web gaan zetten. Wederom het wegvallen van een klein schakeltje in de creatie- en productie ketens van kranten en tijdschriften.

bron: Volkskrant 10 oktober 2007

Peter Luit is zelfstandig consultant binnen de mediamix. Met een technisch/bedrijfskundige achtergrond bekijkt hij media ontwikkelingen vooral vanuit procesdenken. Hij adviseert mediabedrijven (grafisch, interactief/on-line, broad-narrowcasting) op het gebied van innovatie processen, ontwikkelen van nieuwe methoden en het stimuleren van mensen op het gebied van hun eigen 'marktfitness'. Als voorzitter van de brancheorganistaie voor de communicatiemedia CMBO is hij betrokken bij diverse aanpalende organisaties die in de breedte van het speelveld opereren. Hij is daarnaast bestuurder bij VNO-NCW en mede initiatiefnemer van het Platform Creatieve Media binnen VNO-NCW.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Peter Luit

    Ik zie overigens net dat planet.nl al haar redactionele activeiten per 1 januaari 2008 overhevelt naar DAG. Zal waarschijnlijk onderdeel zijn van de reorganisatie strategie binnen KPN Media.


    10 oktober 2007 om 07:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!