• Mobile
    wordt gesponsord door

Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 3)

Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 3)
, -
@martijnstaal

Pomme & Kelly winnaars van eerste Google Idols Nadat we in deel 1 en deel 2 hebben gezien op welke manieren organisaties van User Generated Content (UGC) kunnen profiteren, gaan we in deel 3 verder over het motiveren van gebruikers.

Om met UGC succesvol te kunnen zijn zul je ervoor moeten zorgen dat je bezoekers vindt die je UGC initiatief ook gaan gebruiken en zelf User Generated Content genereren. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers op jouw UGC initiatief afkomen, en hoe maak je van hen actieve gebruikers?

Na onderzoek van TNO volgt in dit laatste deel meer over hoe je gebruikers aantrekt.

UGC community biedt toegevoegde waarde
Een UGC dienst moet, net als iedere andere dienst, toegevoegde waarde bieden voordat het succesvol kan zijn. Er moet een behoefte zijn waarin voorheen niet werd voorzien, of het moet dat beter doen dan de huidige alternatieven. Het creëren van een community is daarbij erg belangrijk.

Een voorbeeld hiervan is Tubantia Haaksbergen. De burgerjournalistiek website is opgezet naast de lokale krant, en biedt inwoners van Haaksbergen een podium waarop ze op de hoogte blijven van wat er in hun omgeving gebeurt en zelf de overige inwoners kunnen informeren over nieuws dat niet in de krant staat.

Ook Alphen.nu biedt de jongeren van Alphen een actieve community waarin ze hun mening kwijt kunnen en op de hoogte blijven van wat er in hun omgeving gebeurt. Naast het traditionele ‘professionele’ Alphense nieuws vinden bezoekers er een agenda met events in en rondom Alphen, foto’s en video’s van feesten in de buurt en praten ze bij met al hun buddies. Interessant feit hierbij is dat de site ruim 25.000 leden telt (Alphen heeft 70.000 inwoners).

Een belangrijke reden waarom deze initiatieven een behoefte invullen die voorheen niet werd voorzien, is dat consumenten binnen de community meer invloed en macht uit kunnen oefenen, en content van gebruikers meer vertrouwen wekt.

Entertainment
UGC biedt consumenten een vorm van vermaak. We kennen de mentos filmpjes op Youtube en minder smakelijke filmpjes die opgenomen zijn in de media en de creatieve parodieën op professionele content. Ook steeds vaker wordt het entertainment karakter ingezet om grote groepen mensen aan te sporen om ‘serieuze’ taken uit te voeren zoals het spelen van games om foto’s en andere vormen van content te taggen en het organiseren van wedstrijden om het insturen van content te stimuleren.

Persoonlijke status en erkenning
Persoonlijke erkenning vormt een motief om aan een UGC initiatief mee te doen. Dit kan bijvoorbeeld door artikelen te schrijven, te reageren op artikelen en zelf content te genereren. Doordat de bijdrage van gebruikers en zijn status zichtbaar worden gemaakt, vormt dit een aansporing om content in te sturen. Vooral UGC initiatieven die zich richten op specifieke communities en interessenetwerken lijken hierin succesvol (Alphen.nu, Tubantia Haaksbergen).

Door het toevoegen van een reputatiesysteem dat feedback over de UGC deelnemer verzamelt, kunnen bezoekers extra gestimuleerd worden om mee te doen aan het UGC initiatief. Ebay geeft de verkoopgeschiedenis weer en kopers die een transactie hebben gedaan kunnen feedback geven op de verkoper. Op Slashdot krijgen leden ‘karma’ voor erkenning van hun medewerking en zijn er moderators die de geplaatste berichten bewerken. Om de macht van moderators te beperken, worden daarnaast extra meta-moderators ingezet die de moderators controleren.

Op web-log.nl worden de blogs met de meeste bezoekers en nieuwste updates weergegeven. Bezoekers op de Mobisphere sites van de Hitkrant en Vogelbescherming kunnen stemmen op bloggers en in de ‘spotlights’ verschijnen gewaardeerde bloggers. Vrijwillige recensisten bij IENS ontvangen naast hun zichtbaarheid als beloning van hun recensies een IENS gids.

Daarnaast bieden bijvoorbeeld Skoeps en Telegraaf Nieuwsbeeld extra status en erkenning, doordat top deelnemers in de nieuwsbrief of in de krant of op TV kunnen verschijnen.

Financiële beloning
Naast sociale ‘beloning’ vormt de kans op een financiële beloning voor de gedane moeite ook een motivatie om aan UGC mee te werken. Zodra een dienst die is gebaseerd op UGC inkomsten genereert, wordt het delen van financiële inkomsten belangrijker. Interessant daarbij is dat het voor diensten die in de startup fase zitten of diensten met een not-for-profit of onafhankelijk karakter (zoals Wikipedia en IENS) minder relevant is.

Zo zijn duizenden deelnemers aan Wikipedia bereid om op vrijwillige basis aan het not-for-profit initiatief mee te werken, omdat de site bijna volledig draait op vrijwilligers en enkel donaties worden gevraagd om de hosting- en personeelskosten te dekken.

Gebruikers van commerciële diensten die aan User Generated Content willen verdienen, zullen echter een deel van deze inkomsten terug willen zien. Google bijvoorbeeld experimenteert met advertenties die gekoppeld worden aan opgevraagde video’s en inmiddels werkt ook Youtube aan het delen van reclame-inkomsten van ingestuurde filmpjes. Gebruikers van Revver kennen dit model al langer.

Hetzelfde zien we bij Skoeps en Omroep Brabant, die consumenten minstens 20 euro betalen voor de foto’s en video’s die worden doorverkocht aan traditionele media. Scooplive keert incidenteel zelfs vele duizenden dollars uit.

Naast het betalen voor video betalen sites zoals Payperpost en Start12.nl inmiddels ook voor het plaatsen van meningen en blog artikelen.

Gebruikers van Mobisphere en Vodafone KijkMij TV kunnen ook credits verdienen door andere bezoekers in ruil voor gekochte credits toegang te geven tot hun blog of video.

Kans op een baan
Bij bepaalde soorten User Generated Content initiatieven, zoals burgernieuws sites, vormt de kans op een baan een motivatie om mee te doen. Zo levert Youtube meerdere platencontracten op.

Skoeps werkt samen met de School voor Journalistiek Utrecht, waarbij studenten worden klaargestoomd voor het journalistieke vak en bij persagentschap Belga kunnen reporters in aanmerking komen voor een stage voor professionele journalist. Deense krant “Nyhedsavisen” laat de burgerjournalistiek nog dichterbij komen door burgerjournalisten tegen professionals te laten strijden.

Laagdrempeligheid belangrijk
Naast de motivaties die bezoekers kunnen hebben om mee te doen aan UGC initiatieven, is het belangrijk om UGC initiatieven zo laagdrempelig mogelijk te maken door de juiste tools aan te bieden en het registreren simpel te houden.

Bij de KRO krijgen verslaggevers daarvoor een korte opleiding. Skoeps verspreidt reporter pakketten onder de deelnemers, met onder andere een Nokia N73 op kosten van Skoeps, een perskaart, vrijkaarten voor Skoeps feesten en een afzetlint voor bij calamiteiten.

Om het gebruik van (betaalde) diensten laagdrempelig te maken, kun je bij veel weblogs zonder registratie reageren, en wordt het opsturen van content gemakkelijker gemaakt doordat content ook mobiel of via email ingestuurd kan worden. Ook hanteren sites zoals Flickr, Hyves en Linkedin een zogenaamd “freemium” lidmaatschap: het initiële gebruik is gratis zodat snel schaalgrootte behaald kan worden. Zodra de gebruiker meer services of items wil gebruiken, moet er worden betaald.

Basis van actieve gebruikers essentieel
Om een UGC initiatief aantrekkelijk te maken en gebruikers ook terug te laten komen, is het hebben van een actieve groep basisgebruikers heel belangrijk. Deze basisgebruikers moeten de site draaiende houden door dagelijks te reageren en content in te sturen. In het begin is het belangrijk om met andere partijen samen te werken om zo in korte tijd een grote groep gebruikers te hebben. Skoeps doet dit door samen te werken met de School voor Journalistiek en consumentenmening site buzzer, IENS door vaste recensisten, en hier.nl door samen te werken met locale partners.

Zonder deze actieve gebruikers wordt er geen content gegenereerd, en zonder content zullen er weinig bezoekers terugkomen en actief mee willen doen.


Dit was het laatste deel van de UGC serie.
Duidelijk is dat User Generated Content meer dan een hype is. Vanuit verschillende hoeken zien we UGC initiatieven ontstaan waarvan enkele ook weer verdwijnen, maar het grootste deel zal blijven bestaan.
De verschillende invalshoeken uit de artikelen hebben laten zien dat het enorm belangrijk is om van tevoren stil te staan waarvoor je als organisatie UGC in gaat inzetten. Verwacht je dat UGC voor extra omzet gaat zorgen, of gaat het meer om de indirecte voordelen die UGC biedt, zoals het creëren van een community en het verbeteren van je concurrentiepositie? Werk je met partners samen om direct vanaf de start content en gebruikers te hebben, of ga je het alleen doen? En op welke drivers richt je het UGC initiatief om gebruikers gemotiveerd te houden om mee te doen?
Al deze zaken maken een ding heel erg duidelijk: User Generated Content biedt zeker business kansen, en nú is de juiste tijd om met UGC aan de slag te gaan!


Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Jeetje, wat een mooi, uitgebreid en onderbouwd stukje weer. Het is een werkelijk prachtig drieluik geworden, Martijn!

    geplaatst op
  • Naast Alphen.nu doen we het ook goed in apeldoorn (http://www.apeldoorner.com), hilversum (http://www.Hilversums.nu), Leiden (http://www.leidenonline.nu).

    Echt heel leuk om hier genoemd te worden, en een erg leuk stuk om te lezen.

    geplaatst op
  • Sluit me aan bij Carl, uitstekend overzicht weer Martijn. Zal dit weekend al je stukken eens uitprinten en nog eens teruglezen.

    Vwb de Diet Coke + Mentos = Kaboom! case wellicht ook aardig om eens te kijken wat het nu heeft gedaan voor resp. Coca Cola en Mentos.

    geplaatst op
  • Helder artikel, al mis ik vanaf het begin de relatie met "businessmodel", zie ook de discussie bij
    Ymerce. Ook denk ik dat bovenstaande voor mensen die de Long tale hebben gelezen weinig nieuws bevat.
    Wat niet wegneemt dat ik de conclusies onderschrijf: bezint eer ge begint.

    geplaatst op
  • Leuk om te horen allemaal!

    Voor de geinteresseerden: een rapport dat gister is gepubliceerd: Six ways to a safer user-generated content site

    geplaatst op
  • Dank voor de link Martijn, nog meer leeswerk voor het weekend. Zag al wel een aardige uitspraak van mijn collega's in de VS:

    "Try to 'let your brand go' online whilst at the same time managing and monitoring the process
    carefully so that consumers don't undermine it."

    - The Internet Advertising Bureau (IAB)

    geplaatst op
  • @ Gijsbregt: ik heb de discussie op Ymerce gevolgd en snap dat er verwarring kan ontstaan over de term "business model", een behoorlijk ruim begrip, net zoals UGC.
    Maar in deze context was het ruime begrip ook de bedoeling, omdat UGC in mijn artikelen vanuit verschillende perspectieven is bekeken en er op die manier ook verschillende vormen van UGC behandeld konden worden.

    geplaatst op
  • Misschien dat ik de definitie van businessmodel ook eens moet loslaten op UCG. Leuk klusje voor het weekend!

    geplaatst op
  • @Martijn: wat een mooi overzichtelijk en compleet artikel, waarin de verschillende mogelijkheden voor een business model van User Generated Content naar voren gekomen. De diverse voorbeelden maken dat allemaal nog duidelijker. Complimenten.

    geplaatst op
  • Rapport van Big in Japan is leuk, maar erg technisch ingestoken. Maar dat kan ook zijn, omdat ik techniek altijd bovenop mijn stapel van oplossingen heb liggen. Vind het evenwicht spannend en moeilijk: de klant ruimte geven om zelf aan de slag te gaan versus monitoren en sturen. De kans ontstaat zo snel om het "beter te weten" dan de crowd of om de crowd in te zetten voor je eigen doelen (business). De opmerking over vrijwilligers in het white paper raken dit punt in de kern: Volunteering doesn’t equate to free labour.

    geplaatst op
  • staat niet bij het artikel maar bij skopes krijgt de inzender van de foto of video 50% van de opbrengst als item wordt doorverkocht aan TV, Kranten of andere websites

    geplaatst op
  • @Martijn: Mooi stuk Martijn. Toch eens kijken hoe we dit soort postings wat extra onder de aandacht kunnen brengen. Verdwijnt nu te snel in archief/uitzicht.

    En over archief gesproken... Wat mij opvalt bij alle 3 postings is dat je vrijwel niet naar Marketingfacts artikelen linkt. Met dik 11.000 berichten verbaas ik mij er wel vaker over dat dat goudmijntje van ons allen, met vaak waardevolle reacties, zo weinig wordt geexploiteerd. Ik heb gevoel dat aantal zaken ook met op Marketingfacts aanwezige content onderbouwd had kunnen worden. Ik mis de balans op dat vlak. Bewust gedaan om nieuwe voorbeelden aan te snijden?

    geplaatst op
  • Mooi verhaal weer Martijn. Klasse. Ik mis echter in dit stuk nog één heel belangrijk onderdeel denk ik. Namelijk het 'personal branding' verhaal. Dat zit wat mij betreft ergens tussen de persoonlijke status en het baan verhaal.

    Wat ik bedoel met personal branding is dat je op basis van USG een merk rondom je persoon kan maken. Zoals Carl gedaan heeft met brandgagement, maar natuurlijk is Marco ook een laaiend voorbeeld (dankzij Marketingfacts zelfstandig geworden) en ook Frank Jansen kent dit fenomeen vanuit Frankwatching natuurlijk.

    Zelf merk ik het ook dat goede stukken op marketingfacts ook mijn 'persoonlijke merk' verhogen en daarmee opdrachten genereren (of in ieder geval leads).

    Andersom is Frank Meeuwsen een voorbeeld hoe je zoiets kan toepassen als je niet kleine zelfstandige bent, maar gewoon binnen een bedrijf dit doet. De Rhinofly video had nooit een effect gehad dat hij heeft gehad, als Frank niet een merk rondom zichzelf had hangen. Het opbouwen van een reputatie met 'werk' doelen is volgens mij een zeer valide business model voor veel mensen, maar dan in de B2B wereld.

    geplaatst op
  • Ik ervaar alle bewegingen in het totale media landschap als van (grote) invloed op de advertentie-, business- en communicatiemodellen. Afgelopen week kwam het Platform Creatieve Media bijeen bij VNO-NCW. Conclusie uit het rondje 'media segmenten': 'We leven in een uitermate interessante periode, waarin we via learning by doing hopen op den duur weer grip te krijgen op de ABC modellen'.

    geplaatst op
  • @ Michael: ik heb aangegeven dat Skoeps de inzender van foto/video een vergoeding uitkeert, maar inderdaad niet aangegeven dat Skoeps de inkomsten 50/50 verdeelt met de gebruiker. Bedankt voor je toevoeging!

    @ Erik: Goed idee. Zo kunnen bezoekers sneller complete informatie vinden over een onderwerp waar ze naar op zoek zijn. Ik denk dat het bijvoorbeeld interessant kan zijn om dossiers aan te leggen van actuele onderwerpen, waar je snel uitgebreide artikelen kunt terugvinden.
    Wat betreft het doorlinken: ik probeer in de artikelen zowel de ontwikkelingen mee te nemen die al zijn behandeld op marketingfacts, als de artikelen die op andere weblogs of in andere media aan de orde zijn gekomen. Een van de redenen is inderdaad het bekijken van nieuwe voorbeelden.

    @ Peter: ik herken de beweging die je beschrijft. Ik ben erg benieuwd wat er binnen platform creatieve media wordt opgezet om 'learning by doing' te realiseren.

    geplaatst op
  • Stephen Newman heeft op iMedia een aardig artikel getiteld 'Monetize Your User-Generated Content' waarin hij de volgende suggesties geeft:

    - Build advertiser value
    - Enlisting your audience as creative partners
    - Build ad inventory in a niche market

    geplaatst op
  • Very marvelous composition. With gist being so crucial online, this is a tremendous outline for achieve new on that people will use for thesis writing service.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.