Vuurwerkcampagne dit jaar vooral op internet

23 december 2006, 14:51

Eerder deze week is de jaarlijkse vuurwerkcampagne van de Stichting Consument en Veiligheid (bureau: TEQUILA) van start gegaan.

Om de doelgroep (jongeren tussen 13 en 19 jaar) te bereiken wordt in tegenstelling tot voorgaande jaren vooral internet ingezet als medium. De basis van de campagne bestaat uit vier eenvoudige Chinese filmpjes die jongeren tips geven hoe je vuurwerk veilig moet afsteken. De tips worden gegeven door iemand met verstand van zaken: dè Chinese vuurwerkmaker Li-Kung Lee. De beste man spreekt echter alleen Mandarijn en daarom moet uit zijn gebaren en mimiek worden opgemaakt wat hij precies bedoelt. De filmpjes worden afgesloten met de volgende Chinese pay off (en Nederlandse ondertiteling): Veel geluk in het Jaar van het Varken.

De filmpjes zijn te vinden op www.chinesefireworks.cn waarbij goed gebruik is gemaakt van YouTube (samen inmiddels meer dan 100.000 keer bekeken). Op de website is ook een verwijzing te vinden naar zijn Hyves-profiel (inmiddels 440 vrienden). Naast YouTube en Hyves, wordt Chinesefireworks.cn verder gepromoot via (video)banners op MSN, Sugababes en Superdudes, adwords op Google en een 10 seconden spot op MTV.

Een bijna perfect uitgevoerde online campagne dat nu al een succes mag worden genoemd. Ze zijn alleen een klein detail vergeten en dat is het plaatsen van de bijbehorende foto’s op Flickr.com (heb ik maar even voor ze gedaan 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Emanuel

    Ik vind het nogal raar dat alleen profielensite Sugababes/Superdudes hiervoor wordt benaderd, terwijl er nog een hoop profielensite’s zijn die goed bezig zijn.

    Ik vraag me dan ook af hoe ze alle jongeren willen bereiken, door alleen op sb/sd te adverteren. Ik ken een hoop jongerensite’s die net zo goed als sb/sd draaien.


    23 december 2006 om 15:45
    media

    Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook verrast was door de beperkte keuze van sites waarop de (video)banners draaien. Ik denk overigens dat ze naast deze betaalde posities ook sterk hebben ingezet op het virale effect en daarvoor een deel van het budget hebben besteed aan viral seeding.

    Wellicht dat iemand van TEQUILA/ hier iets meer over kan zeggen?


    23 december 2006 om 15:57
    Emanuel

    Marco bedankt voor het uitzoeken. Zo te zien hebben ze inderdaad betaalde links ingekocht via testnet.

    Alleen ik blijf verrast dat de keuze op alleen 1 jongerensite is gevallen. Ik weet uit eigen ervaring, dat een hoop leden die actief zijn op een profielensite, niet actief (geen lid) zijn op een ander profielensite. Het zou dan als je het mij vraag meer resultaat en impact hebben op jongeren, als ze meerdere jongerensite’s hadden benaderd.

    Magoed om een lang verhaal kort te maken, ik hoop dat jongeren wijzer worden door de vuurwerkcampagne en voortaan beter gaan nadenken bij het afsteken van vuurwerk.


    23 december 2006 om 16:58
    Annet

    @Erik

    humor

    nu je het zegt, die bovenste locatie lijkt, als je je ogen een beetje dichtknijpt, wel een beetje op de westergasfabriek

    ik vind het leuke spotjes, subtiel en zonder dat zgn. “killing” shockeffect van de victoria koblenko video


    23 december 2006 om 17:50
    Bastiaan

    Het lijkt idd erg veel op het Westergasfabriek terrein. Of hebben ze in China ook stelcon platen met een fietspad ervoor? Wat ik erg grappig vind is dat die site (www.chinesefireworks.cn) er niet uitziet. Echt heel lelijk en daarom best authentiek. En wat zegt die kerel nou aan het begin van de filmpjes 2, 3, en 4? Ik versta: “Hee buurman.”


    23 december 2006 om 18:59
    Annet

    @bastiaan

    haha, leuk

    het is een beetje kesselskramer gehalte, bestaan die nog?


    23 december 2006 om 21:45
    Eric

    @Marco en Emanuel:

    De banners draaien ook mee in het Ads United netwerk. Daarin zitten de meeste Amsterdamse studentenverenigingen en ook StuderendAmsterdam.nl


    24 december 2006 om 08:06
    Joost

    @Marco: dank voor het speurwerk, beter hadden we het niet uit kunnen leggen.


    27 december 2006 om 10:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief