PSV.nl breekt eigen records

2 september 2006, 11:35

PSV.nl breekt eigen recordsPeter Kentie, manager marketing & media van PSV maakte me attent op het feit dat de website PSV.nl op 30 augustus, de laatste dag voor het verstrijken van de transferperiode, bezocht werd door bijna 90.000 unieke bezoekers, goed voor ruim 700.000 pageviews. PSV noteerde de afgelopen week meerdere records. Ook het videofilmje (wmv) met de eerste training van last minute aankopen Patrick Kluivert en Jan Krompkamp werd zeer goed bekeken. De clip werd op de eerste dag al 24.000 keer gedownload.

Deze periodiek grote belangstelling was recent mede aanleiding voor broadcaster SBS interesse te tonen om op vrijdagavond een samenvatting uit te gaan zenden van het PSV clubnieuws maar ook van collegae topclubs Feyenoord en Ajax. Wie echter wat dieper kijkt in de contentvoorraad van genoemde clubs kan alleen maar tot de conclusie komen dat zo’n mogelijke solitair geprogrammeerde uitzending op SBS zonder cross-over naar live uitzendingen of samenvattingen, ook nog ingehaald door de actualiteit van het internet, niet echt kansvol zal zijn. Het is namelijk vooral content voor kleine groepen club-diehards, waarmee ik dit eclatante succes van PSV.nl niet te kort zou willen doen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Wouter

    Nu nog records bij het voetballen!


    2 september 2006 om 13:44
    Joris

    vrij nutteloos deze verkapte persberichtjes van bevriende collega’s…

    of gaat marketingfacts nu over iedere site met een nieuw pageview record een bericht plaatsen?

    er wordt hier helaas vaker en vaker iets geplaatst om het plaatsen…


    2 september 2006 om 15:45
    venturo

    @ Joris, verkapt persberichtje? Waar heb je het over. We hebben het hier over een belangrijke ontwikkeling in de sportmarkt met als indicatie een fors groeiend aantal bezoekers, pageviews en downloads op een clubsite. Bovendien ik ben een rasechte Ajacied….:)


    2 september 2006 om 15:52
    Jonathan Marks

    These websites, unlike Celtic for instance, do not radiate much passion. The visitors are still regarded as customers, rather than thousands of fans doing great PR for the club. I remember that Rotterdam Dagblad put up a Japanese page which had these kind of figures when there was a Japanese player at Feyenoord. That was more of a journalistic website than these attempts.


    2 september 2006 om 16:21
    Joris

    @ Albert: “We hebben het hier over een belangrijke ontwikkeling in de sportmarkt met als indicatie een fors groeiend aantal bezoekers, pageviews en downloads op een clubsite”

    Dat is wel erg kort door de bocht en geheel niet onderbouwd overigens. Op basis van 1 website en 1 momentopname constateer jij gewichtig dat dit een ‘belangrijke ontwikkeling in de sportmarkt is’?

    De universele sportmarkt ligt mijlenver voor op deze ‘hobby projectjes’ van de Nederlandse top 3. Een snelle kijk naar de sites van o.a. Amerikaanse sportteams e.d. (Kijk voor de aardigheid eens op een site als http://www.wwe.com (‘show’ worstelen).) maakt dat wel duidelijk.

    Daarnaast is het niet meer dan logisch en slechts een voortzetting van een al langer durende tendens dat vooral rondom transfers en einde transferperiode er een piek in het bezoek van de diverse clubsites te zien is. En de kracht van downloable content wordt al maandenlang bewezen door sites als youtube and google video.

    Dus leg me even uit wat er nu zo ‘belangrijk’ is aan dit heugelijke feit?


    2 september 2006 om 17:05
    venturo

    Paul hoezo eenzijdig? Als ik over Talpa bericht en niet over SBS is dat dan eenzijdig? Ik ken de cijfers van Ajax maar dit ging even over PSV …

    Joris dit maakt deel uit van een belangrijke ontwikkeling. De vraag naar voetbalcontent is bijna onverzadigbaar. Broadcasters die internetbeelden van clubs willen herhalen, Pff. Maar voor PSV is het een mooi gegeven toch….Ik heb het even over ederland vriend. Overigens dat kort door de bocht is van toepassing op jouwopmerking dat ik deze mening zou baseren op een simpel gegeven rondm PSV. Ik zou zeggen zoek even door naar mijn postings op MF en op Venturo.


    2 september 2006 om 17:31
    Paul van Veenendaal

    @Albert:

    Kan ik inkomen. Vergeleken met het vorige record van 1,5 jaar geleden (85.000 unieke bezoekers), noem ik een toename van 5000 (unieke) bezoekers niet echt spectaculair. En is dit geen eenmalig effect? Het trainingsfilmpje van Patrick zal ongetwijfeld voor extra bezoekers gezorgd hebben van Geenstijl, Jaggle en andere weblogs. Dit zijn vooral non-PSV’ers (lees: niet terugkerende) bezoekers.


    2 september 2006 om 18:50
    venturo

    Paul een verbroken record is een verbroken record. Maar vergelijk de pageviews is?


    2 september 2006 om 19:26
    Joris

    Misschien dat je dit gemist hebt de afgelopen 10 jaar, maar de vraag naar voetbalcontent was al praktisch onverzadigbaar. Die trend zet zich al sinds een tijd door op het Internet.

    Dit bezoekersrecord op de psv website lijkt me nauwelijks de dramatische doorbraak die je ons probeert wijs te maken. Maar goed…

    Overigens, je gaat ons toch niet vertellen dat om de relevantie van je opmerkingen te kunnen bepalen, wij eerst even al jouw postings op marketingfacts e.d. moeten gaan nazoeken???

    Gewoon wat meer zorg besteden aan je bijdragen lijkt me een realistischere optie die beter past bij de lat die door Marco en co hoog gelegd is.

    @ Mark: inderdaad, de ajax website is zeer teleurstellend. Moeilijk te bepalen of dit het gebrek van GX is, of juist de beperkte visie van de ajax marketing/communicatie afdeling.

    Dan doet zo’n NIKE het toch een stuk beter.


    2 september 2006 om 19:45
    Paul van Veenendaal

    @Albert:

    Een verbroken record is inderdaad een verbroken record. Maar krijgen we elke keer als PSV.nl een nieuw record boekt een nieuwe post?? Lijkt me een beetje overbodig.

    Wat betreft de pageviews, die nemen evenredig en niet proportioneel toe!

    april 2005: 595.000 pageviews/85.000 = 7 pageviews per bezoeker

    sept 2006: 700.000 pageviews/90.000 = 7,7 pageviews per bezoeker

    Nogmaals ben ik het met je oneens dat PSV.nl een fors groeiend aantal bezoekers en pageviews heeft. En schrijf ik de recente stijging toe aan het Kluivert effect (ware reden voor SBS?), vanwege de mediahype.

    Zoals je aangeeft is de belangstelling periodiek, waarbij pieken ontstaan bij het begin van het seizoen, wanneer fans benieuwd zijn naar de nieuwe aankopen of wanneer PSV het ver schopt in de CL.

    Kun je anders aan Peter Kentie vragen of hij de statistieken van PSV.nl van de afgelopen 3 jaar kan tonen, waaruit blijkt dat het aantal bezoekers fors gegroeid is.

    Ben het eens met Joris betreft postings op MF en relevantie.


    2 september 2006 om 22:06
    venturo

    Paul dit gaat helemaal nergens om. Een berichtje over PSV in het perspectief van nog steeds toenemende belangstelling voor voetbalcontent daar ging het wel over. Niets meer niets minder. Over de relevantie voor Marketingfacts, daar kan je over discusseren maar dat zou voor heel veel postings (ook die van jou ) kunnen gelden.


    3 september 2006 om 05:48
    Peter Kentie

    Een reactie vanuit PSV en wat inzicht in onze Sitestat bezoekcijfers. We vonden het bericht over het record aantal pageviews nieuwswaardig omdat het vorige record gehaald werd in een bijzonder actieve voetbalperiode, direct na winst in een prominente Champions League wedstrijd.

    Zo’n dagrecord breken in een transferperiode toont aan hoe zeer voetbal leeft en hoe groot de interesse in deze content is.

    Wat cijfers van afgelopen augustus:

    Pageviews 7.441.318, Bezoeken 1.682.486 en – na enig rekenen van Sitestat – 430.000 unieke bezoekers in een maand op PSV.nl. Buitenlandse en mobiele sites niet meegerekend.

    @Paul:

    Wat cijfers door de jaren heen:

    Februari 2004: 1.794.901 pageviews, 517.973 bezoeken

    Augustus 2004: 2.807.319 pageviews, 759.071 bezoeken

    Februari 2005: 3.430.376 pageviews, 833.846 bezoeken

    Augustus 2005: 5.806.056 pageviews, 1.383.641 bezoeken

    Het dagrecord van 708.000 pageviews is en blijft top, het Kluivert filmpje is inmiddels 37.000 keer gedownload x 33 MB = 1.2 Terrabyte dataverkeer…

    @Joris: GX is de technische partij voor Ajax en PSV. Niet de vormgever/interaction designer. Ook PSV verschijnt in het najaar met een nieuwere vormgeving.

    Voetbal is een van weinige domeinen waar content, community en aansprekende, breed gedragen merken elkaar voortdurend versterken. De sterke toename van breedband maakt het mogelijk om steeds dynamischer en rijkere webomgevingen te bouwen. En dat levert flink wat traffic op. PSV.nl is vooral ingericht als nieuws- en informatiesite. Minder op beleving gericht dan de nieuwe Ajax.nl. Ook de verbeterde PSV.nl blijft trouw aan die nieuwsfunctie.

    De beleving bouwen we met de nieuwe PSV.tv site die nu nog in de stijgers staat.

    @Alexa. In mijn ogen onrepresentatief voor Nederlandse sites en domeinen.


    4 september 2006 om 07:06
    media

    Dank voor de aanvulling Peter en op basis van jou cijfers kun je inderdaad stellen dat Alexa geen goede weergave geeft van de trend voor psv.nl (en waarschijnlijk dus ook niet voor die van de andere sites).


    4 september 2006 om 07:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!