10 interessante onderzoeken van afgelopen week

11 februari 2014, 14:29

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 6 2014

Ook vorige week heb ik weer de 10 meest interessante onderzoeken verzameld. Dit keer onder andere onderzoek naar het socialmediagebruik van Nederlandse jongeren, onderzoek naar online functies en het PIM Trendrapport 2014.

Het socialmediagebruik van jongeren: SnapChat is hot, Twitter not

Ik krijg altijd erg veel vragen naar het socialmediagebruik van jongeren, maar helaas kan ik die vraag niet altijd beantwoorden. Dubbel jammer, want jongeren zijn erg interessant, omdat zij vaak voorop lopen. Daarom is het erg waardevol dat Newcom Research & Consultancy het Social Media Onderzoek Jongeren 2014 (n=1.116 jongeren van 15 tot en met 19 jaar) heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat Facebook, YouTube, Twitter, Instagram en Snapchat de meest gebruikte social media zijn. Wat opvalt, is dat maar liefst 22 procent van de jongeren is afgehaakt van Twitter.

Lees verder

Marketingfacts Online Jobs Monitor: social, data en content belangrijkste nieuwe functies

De functie van online marketeer is en blijft de belangrijkste functie. ‘Social’ functies, zoals de community mananager of webcaremedewerker waren hot in 2013. Dat zijn enkele conclusies uit de Marketingfacts Online Jobs Monitor. Het doel van het onderzoek is de ontwikkelingen in kaart te brengen die functies doormaken in een continu veranderende online wereld. De belangrijkste resultaten zijn te downloaden als whitepaper.

Lees verder

Hoe effectief zijn spijtbetuigingen in webcare?

“Sorry!” “Excuses voor het ongemak.” De webcaremedewerkers van PostNL uiten regelmatig spijt voor de problemen die consumenten ervaren met PostNL en die aanleiding geven om het bedrijf openlijk te bekritiseren op Twitter. KLM heeft daar meer moeite mee en zegt liever “dat is spijtig om te horen”. Daarmee is KLM niet de enige. Volgens het onderzoek van Judith Huibers dat vorig jaar is bekroond met de SWOCC Scriptieprijs zijn spijtbetuigingen geen populaire responsstrategie. In slechts 10 procent van de webcareresponses die op Twitter worden geplaatst, bieden medewerkers hun verontschuldiging aan. “Sorry” is dus voor veel bedrijven ‘the hardest word‘.

Lees verder

Is Facebook als een besmettelijke ziekte?

De verspreiding van een sociaal netwerk, zoals Facebook of Twitter, volgt ruwweg hetzelfde traject als de verspreiding van een besmettelijke ziekte. Dat zeggen de onderzoekers Cannarella en Spechler van de unversiteit van Princeton in een onlangs gepubliceerd artikel. Als je dus weet in welke fase van dit traject een sociaal netwerk zich nu bevindt, zou je dus kunnen voorspellen wanneer de groei plotseling omslaat en mensen massaal het netwerk gaan verlaten. Hun voorspelling: tussen 2015 en 2017 heeft Facebook 80 procent van z’n huidige gebruikers verloren. Maar is Facebook wel een besmettelijke ziekte?

Lees verder

Merkloyaliteit vooral via ‘real life’-ervaringen van klanten

“Je kan met marketing en communicatie van niets, iets maken”. “Verkoop je een product of een verhaal bij dat product? “Het moet dan een verhaal zijn dat aansluit bij de diepste emoties van mensen, zoals angst en onbetaalbare momenten met familie”. En “als marketingcommunicatie goed werkt, word je minder afhankelijk van promoties”. Deze quotes van marketingdirecteuren en marketing- en brandmanagers haalde ik in een eerder blogartikel aan om te illustreren hoe zij proberen om het merk in de hoofden van consumenten te krijgen. Om zo dus loyaliteit te creëren. Maar welke specifieke marketingactiviteiten zetten ze nu eigenlijk in om dit te bereiken? Het antwoord? ‘Real life‘-ervaringen!

Lees verder

PIM Trendrapport 2014: Welkom in het tijdperk van de homo socius

Verbinden, delen en dienstbaar zijn. Dat is de nieuwe werkelijkheid. Althans, volgens de auteurs van het PIM Trendrapport 2014, dat dinsdag 28 januari jl. onder grote belangstelling gepresenteerd werd. Dit gebeurde tijdens een PIM themasessie, gehost werd door Canon in Den Bosch. Sinds 2004 brengt PIM jaarlijks een rapport uit. Dit jaar geschreven door ‘21st century marketeers’ Stefan Harzevoort (Redhotminute) en Aljan de Boer (&samhoud). In een tijd waarin je met lijstjes en opsommingen om je oren wordt geslagen, is dit een inspirerend, maar ook praktisch rapport. Gebaseerd op veel theoretisch onderzoek en aangevuld met de ervaring en het Fingerspitzengefühl van experts én een toolbox vol nieuwe marketingtechnieken om je te inspireren. Een must-read en niet alleen voor marketeers. In deze blogpost de belangrijkste bevindingen.

Lees verder

Internet of Things: wearables, nieuwe systems of engagement en kansen voor marketeers [download]

Google Glass, Galaxy Gear, Fitbit en JawBone UP trappen de verder gaande mobilisering van hardware en data af. Een nieuwe fase waarin de strijd ontbrandt om de nieuwe vorm-factor, waarin de basis wordt gelegd voor nieuwe manieren van interactie tussen mens en computer en ‘systems of engagement’ hun empathische vermogen sterk gaan ontwikkelen. In het komende decennium wordt personal computing pas echt persoonlijk: in, op en om het individu.

Lees verder

Zorgverzekeraars op zoek naar social currency tijdens de overstapperiode

Menzis, Univé en VGZ zijn online de meest besproken merken gedurende de overstapperiode. Over Anderzorg, Zilveren Kruis Achmea en Ditzo wordt het meest positief gesproken. Als gevolg van de vele premiedalingen heerst er een positief online sentiment. Dit blijkt uit socialmediamonitoring-onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder 45 zorglabels in Nederland. De overstapperiode is voor zorgverzekeraars een periode waarin veel te winnen, maar ook veel te verliezen valt. Hoe worden social media hierbij ingezet en welke merken vallen op? In deze en een volgende blog ga ik hierop in en laat ik ook enkele zorgverzekeraars zelf aan het woord over hun visie en aanpak.

Lees verder

Q4 2013 Social Media Intelligence Report

In dit rapport worden paid, earned en owned social media ontwikkelingen geanalyseerd. Het onderzoek laat zien dat Facebook, Twitter, Pinterest en Tumblr verantwoordelijk waren voor een grote stroom kwalitatieve traffic naar retail websites in Q4 2013. De opbrengst per bezoek (Revenue Per Visit) nam toe via alle social kanalen. De opbrengst per bezoek van Tumblr nam toe met 340 procent year-over-year (YoY), gevolgd door Pinterest met een groei van 244 procent, Twitter 131 procent en Facebook met een stijging van 72 procent. De data bevestigen bovendien dat Facebook steeds meer concurrentie krijgt, nu het aandeel van Twitter en Pinterest in bezoeken aan retail websites, ten opzichte van het voorgaande jaar, het snelst groeit met respectievelijk 125 en 89 procent.

Lees verder

Aandeel mobiele betalingstransacties groeit wereldwijd tot 19,5%

Mobiele betalingen vertegenwoordigden in december 2013 19,5% van alle wereldwijde transacties. Dit betekent een groei van 55% jaar-op-jaar en een stijging van 12,6% ten opzichte van december 2012. Tablets genieten bij consumenten de voorkeur voor het uitvoeren van betalingen met een hogere waarde. Daarmee verslaan ze smartphones en in sommige gevallen zelfs PC’s.

Lees verder

Afbeelding: Magnetic North (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

1 Reactie

    Gijs Molsbergen

    Hi Danny,

    Wederom bedankt voor deze opsomming. Genoeg stof om weer in te bijten de komende tijd!


    11 februari 2014 om 16:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!