Aandeel mobiele betalingstransacties groeit wereldwijd tot 19,5%

Adyen Mobile Payments Index Q4 2013

Mobiele betalingen vertegenwoordigden in december 2013 19,5% van alle wereldwijde transacties. Dit betekent een groei van 55% jaar-op-jaar en een stijging van 12,6% ten opzichte van december 2012. Tablets genieten bij consumenten de voorkeur voor het uitvoeren van betalingen met een hogere waarde. Daarmee verslaan ze smartphones en in sommige gevallen zelfs PC’s. 

De tablet is de onbetwiste koploper wat betreft aankopen met een hoge waarde

Adyen analyseerde de variaties in transactievolumes en –waarden voor mobiele betalingen binnen vijf belangrijke verticale markten: reizen, digitale goederen, gaming, retail en ticketverkoop. In vrijwel al deze sectoren nam het gebruik van mobiele apparaten voor het uitvoeren van betalingen de laatste vier maanden van 2013 een enorme vlucht. In de reiswereld steeg het aantal mobiele betalingen met 22%, meer dan in elke andere verticale markt. Bijna 30% van alle transacties verliep via een  smartphone of tablet. Binnen gaming was in deze periode sprake van de sterkste groei in het aantal mobiele betalingen. Het aandeel van mobiele apparaten steeg met 35% tot een niveau van 12%. In de retail steeg het aantal mobiele transacties met één derde, tot 23% van het totaal. Wat de ticketverkoop betreft verloopt 20% van alle transacties inmiddels via mobiele apparaten, een stijging van 12% ten opzichte van de vorige Index. Digitale goederen worden in 18% procent van alle gevallen mobiel afgerekend. Dit vertegenwoordigt een groei van 9%.

Met uitzondering van de retail viel het aantal betalingen via smartphones hoger uit dan voor tablets. Daar staat tegenover dat tablets in de meeste gevallen een aanzienlijk hogere gemiddelde transactiewaarde vertegenwoordigden dan smartphones, of zelfs desktops en laptops. Van de vijf verticale markten is de reisbranche de enige verticale markt waarin PC’s nog altijd de toon zetten wat betreft transactiewaarde. Tegelijkertijd kent deze sector het grootste mobiele transactievolume. Dit lijkt erop te wijzen dat consumenten zich prettiger voelen bij het aanschaffen van duurdere vliegreizen vanaf apparaten met een groter scherm.

Transactievolume:

  • Reizen: smartphones 17,5%; tablets 11,9%
  • Retail: tablets 15,9%; smartphones 7,1%
  • Ticketverkoop: smartphones  13%; tablets 7,5%
  • Digitale goederen: smartphones 13%; tablets 5%
  • Gaming: smartphones 9%; tablets 3%

Gemiddelde transactiewaarde:

  • Gaming: Hoewel 82% van alle transacties via een desktop of laptop verliep en slechts 3% via tablets, viel de gemiddelde transactiewaarde op tablets fors hoger uit. Tablets vertegenwoordigden een gemiddelde transactiewaarde van 45 euro, versus 37 euro voor PC’s en 33 euro voor smartphones
  • Retail: tablets 89 euro, PC’s 67 euro, 66 euro voor smartphones
  • Ticketverkoop: 46 euro voor tablets, 44 euro voor PC’s, 43 euro voor smartphones
  • Digitale goederen: 26 euro voor tablets, 25 euro voor PC’s, 22 euro voor smartphones
  • Reizen: 131 euro voor PC’s, 89 euro voor tablets, 44 euro voor smartphones

De strijd der mobiele giganten

Apple blijft verreweg het populairste platform voor mobiele betalingen. De iPad vertegenwoordigde het grootste aandeel van alle inkopen voor de feestdagen, met 41% van alle mobiele transacties in de periode van september tot en met december 2013. De iPhone nam de tweede plaats in met 31,6%. Android smartphones bleken populairder dan Android-tablets; deze apparaten vertegenwoordigden een aandeel van respectievelijk 20% en 6,6%. Windows Mobile-toestellen hebben sinds juni 2013 een stabiel aandeel van 0,6%. BlackBerry speelde de afgelopen vier maanden nauwelijks een rol. Dit merk vertegenwoordigde slechts 0,2% van alle mobiele betalingen. In de laatste vier maanden van 2012 bedroeg dit aandeel nog 0,3%.

Binnen de categorie  smartphones valt op dat toestellen met Android langzaam maar zeker inlopen op de iPhone, die momenteel nog de scepter zwaait. In april 2013 vertegenwoordigde de iPhone een aandeel van 68,5%, vergeleken met 30,7% voor smartphones met Android. Rond augustus lag deze verhouding op respectievelijk 62,5% en 35,9%. In december 2013 vertegenwoordigde de iPhone echter een aandeel van 60%, versus 38,6% voor Android. Dit wijst op het groeiende aanbod van Android-toestellen en meer in het bijzonder de groeiende populariteit van Samsung. Dit bedrijf verkocht in 2013 meer dan 300 miljoen smartphones en leverde één op de drie smartphones die vorig jaar over de toonbank gingen.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.