De Nederlandse e-commerce groeit weer gestaag. Na een periode van economische tegenwind steeg de online omzet in 2024 met 6,4 procent naar bijna 29,5 miljard euro. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde Twinkle100 2025, het jaarlijkse overzicht van de grootste online verkopers van Nederland.
Mensen blijven niet voor hun functie, maar voor het gevoel dat ze ertoe doen. Ook als het stormt, wil je gezien worden.
Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.
Zo maak je als B2B-marketeer in 2026 echt impact met minder ruis en meer focus.
Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.
In marketingland houden we collectief van het nieuwe. Nieuwe campagnes, nieuwe logo’s, nieuwe beloftes. En vooral: nieuw design. Want niets zo verleidelijk als een rebranding met verse lettertypes en een frisse kleurstelling. Maar soms (en dat ‘soms’ blijkt verrassend vaak) is het oude beter. Het Tropicana-debacle uit 2008 blijft wat dat betreft de onvergetelijke wake-up call.
Hoe bouw je een consumentenmerk dat commercieel succesvol is én maatschappelijke impact maakt? Met die vraag lanceren marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp de nieuwe podcastserie 'The Next Tony'. Met deze keer Sander de Klerk, co-founder en Chief Rolling Officer van The Good Roll dat in 2017 is opgericht.
Waarom blijft de ene reclame direct hangen, terwijl een andere je al bij de derde keer kijken ontschoten is? Neurowetenschap en marketing zijn het erover eens dat herhaling cruciaal is voor geheugenopbouw. Maar hóe vaak is vaak genoeg? En waarom kan te veel herhaling juist averechts werken? Het antwoord ligt niet in het tellen van contacten, maar in hoe het brein informatie codeert, vervormt en vergeet.
SEO zoals je het kent, is stervende. Je ziet het elke dag. Je publiceert, optimaliseert, scoort posities. En tóch voelt het alsof SEO minder oplevert. De grip die je ooit had, glipt weg.
‘Volgens 80% van de strategen wereldwijd staat het strategenvak aan bureauzijde op een kruispunt en wordt vaak als inwisselbaar beschouwd.’ Dit zijn enkele van de belangrijkste bevindingen uit het jaarlijkse onderzoek The Future of Strategy 2025 uitgebracht door Warc.
Marketing als veranderpartner speelt een steeds belangrijkere rol in organisaties die opereren in een wereld waar verandering een constante is. Als gedragsbeïnvloeder en verbinder vervult marketing hierin een sleutelrol. Organisaties moeten marketing daarom strategisch inzetten om gedrag te sturen, waarde te communiceren en mensen actief mee te nemen in de verandering.
Account-Based Marketing (ABM) is volwassen geworden. Wat ooit begon als een niche B2B-tactiek, is inmiddels een kernstrategie: richt je op de juiste accounts, lever hyper-gepersonaliseerde campagnes, en zorg voor touchpoints tussen sales en marketing. Vrijwel iedereen doet er tegenwoordig iets mee. En terecht.