Veelgelezen - Marketingfacts
Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

‘Go woke, go broke’? Nee hoor, ‘go woke-washing, go broke’!

Merken ervaren het als een uitdaging om te communiceren over hun merk activisme en veel merken gaan dan ook de mist in wanneer zij hierover communiceren.

Je doelgroep wil vandaag niks van je. En morgen ook niet.

Stel je voor je organiseert een feestje. Je huurt een DJ in, zet de champagne koud, opent de dansvloer. En dan komt 95% van de genodigden niet opdagen. Wat doe je? Blijf je zingen alsof je leven ervan afhangt? Welkom in de wereld van B2B-marketing.

Het belang van culturele sensitiviteit en maatschappelijke voelsprieten voor merken

Afgelopen week ontstond een heftige social media rel naar aanleiding van de nieuwe American Eagle campagne met Euphoria actrice Sydney Sweeney. Tegenstanders beschuldigen het kledingmerk van flirten met een omstreden gentheorie. Voorstanders complimenteren het merk juist voor opstaan tegen de alomtegenwoordige ‘woketerreur’. Hoe zit het precies? En wat kunnen merken hiervan leren?

De kleur van je karakter of gewoon grijs gebied?

DISC-profielen. Je kunt er geen directiekamer of teamontwikkeldag in zonder een kleurcode op je voorhoofd geplakt te krijgen. Rood, geel, groen, blauw. Alsof je een looplicht bent dat zich netjes gedraagt op commando.

Onderzoek: ChatGPT en Microsoft Copilot winnen terrein, Google Gemini is de verliezer

Uit het derde landelijke onderzoek van Newcom Research & Consultancy blijkt dat inmiddels bijna 6 miljoen Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar AI inzetten in hun dagelijks leven

Fundamentele trends in kaart gebracht – Megatrend #3: Fake news

Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.

Van sound naar storytelling: hoe design het merk Massive Attack versterkt

Een serie over ontwerp, visie en het toeval dat alles in gang zet. We delen het hoe en waarom van projecten. In tekst: beknopt. In beeld: uitbundig.

De doelgroep is dood, leve de peergroup

Stel je voor: twee vrienden kijken los van elkaar naar dezelfde commercial. Ze zitten niet naast elkaar op de bank, ze praten er niet over, en toch gebeurt er iets bijzonders in hun brein. Hun hersenactiviteit verloopt opvallend synchroon; alsof hun breinen in dezelfde cadans meebewegen. Dit fenomeen heet neurale synchronie en werpt een nieuw, meer gedragsgericht licht op het bepalen van de doelgroep. Sterker nog: de doelgroep is dood, leve de peergroup.

De verborgen kracht van goede hosting

Als marketeer werk je dagelijks aan betere online prestaties. Je optimaliseert landingspagina’s, zet nieuwe campagnes op en zorgt ervoor dat je doelgroep op het juiste moment de juiste boodschap ziet. Maar er is één hele belangrijke factor die vaak buiten beschouwing blijft: webhosting.

Hoe test je een kerstcommercial als de mussen van het dak vallen?

Terwijl de thermometer tropische waarden aangeeft en airconditioners op volle toeren draaien, werken marketingteams en reclamebureaus hard aan hun campagnes voor het einde van het jaar.

Marketeer, leer daten met je klant (anders komt je merk in de friendzone)

Marketing is als dating: je probeert je aan de juiste personen zo gunstig mogelijk te presenteren, in de hoop dat ze voor jou kiezen en niet voor een ander. En als ze daarna dan ook nog trouw blijken, is je doel bereikt.

Hoe studenten en docenten de rol van generatieve AI in academisch onderwijs beleven

Studenten van nu komen terecht in een werkveld waarin generatieve AI (GenAI) dagelijkse praktijk is – zeker in commerciële communicatie. Maar hoe gaan zij daar nu al mee om tijdens hun studie? Twee communicatiestudenten interviewden studenten en docenten van twee universiteiten over de rol van GenAI bij het maken van opdrachten en de realisering van leerprocessen en leerdoelen. Hun onderzoek levert verrassende inzichten én concrete adviezen voor het onderwijs van morgen.