Verpakkingsinnovatie trekt vaak veel aandacht. Zeker als het gaat om iets alledaags als chips. Lay’s introduceerde onlangs een nieuwe kartonnen doos voor hun chips – met als belofte: minder kapotte chips, hersluitbaar en beter voor het milieu. Op de eigen website noemen ze ook nog als voordeel dat de verpakking ‘geluidloos’ is. Albert Heijn volgt nu met een vergelijkbaar concept. Op papier een interessante idee: premium én duurzaam. Maar de reacties – van consumenten en experts – liegen er niet om.
Dertig bezichtigingen, boven de vraagprijs, binnen een week van de markt. Het klinkt als succes. Makelaars zetten het trots op Funda, LinkedIn en in folders. Maar wat betekent het eigenlijk? Voor de koper? Voor de waarde? Voor het vertrouwen? En belangrijker wat kunnen wij als marketeers hiervan leren?
Je kent het wel, je klikt op de Teams-link of schuift aan in een strak vormgegeven vergaderruimte van een groot bedrijf. De mensen druppelen binnen alsof ze een clubhuis binnenwandelen. De koffie staat op tafel. De sfeer is professioneel. Maar dan gebeurt er iets opmerkelijks... Er gebeurt niks. Geen agenda. Geen voorzitter. Geen duidelijke doelstelling. En dan vraag ik me af: waarom zitten we hier in hemelsnaam?
Adverteren bij streamingdiensten als Videoland of Disney+ wordt steeds populairder. Ook internationaal zien we dat steeds meer grote streamers adverteerders een plek geven op hun platform door het aanbieden van een abonnement met advertenties waarvoor de consument dan minder betaalt. Dit noemen we SAVOD (Subscription Advertising Video On Demand). Videoland is hier al in 2020 mee gestart en sinds 2024 bieden ook Disney+, SkyShowtime en HBO Max in Nederland een SAVOD-optie aan.
Artificial intelligence ‘makes the clock tick’ in 2025. We ervaren een AI-wedloop, ‘AI herschrijft regels en rollen in marketing’ wordt gezegd. Intussen dwarrelt het stof al wat neer en kan worden vastgesteld wat je er intussen echt aan hebt en wat niet, waar deze ontwikkeling toe leidt en welke hiaten je zelf kan invullen. ‘AI verandert het vak, maar niet onze kern’
Of je nou ondernemer, leidinggevende of professional bent: LinkedIn is dé plek om zichtbaar te zijn, een netwerk op te bouwen en invloed uit te oefenen. CEO’s snappen dat steeds beter. In dit artikel ontdek je wat 5 Nederlandse CEO’s doen op LinkedIn én wat jij daar van kunt leren. Geen wolligheid, wel praktische voorbeelden met nuttige takeways.
We weten allemaal dat (e)WOM een grote invloed heeft op koopgedrag. Maar wat gebeurt er als iemand een product koopt op basis van een aanbeveling en het blijkt een miskoop te zijn?
Als marketeers blijven we maar rennen. Van funnel naar flywheel. Van MQL naar SQL. Nieuwe woorden, zelfde hamsterwiel. We roepen dat we klantgericht zijn, maar we zijn vooral bezig met het vullen van de spreadsheet.
Strategie draait in essentie om het realiseren van doelen door het planmatig inzetten van middelen.
Het bleef meer dan zeventig jaar 'most secret', maar achter het enorme en complexe offensief van D-Day lag een verbluffend eenvoudig plan: een handgeschreven A4 van generaal Montgomery.
Een ATL-campagne opzetten is spannend, je doet het immers om op te kunnen vallen en je wilt dat dit zeker slaagt. Als marketeer weet je hoe waardevol het kan zijn voor je merkbereik, maar je kan er zoveel kanten mee op. Kies je voor impact of voor bereik? Ga je voor video, print of buitenreclame of alles tegelijk? En als je die strategie dan eindelijk scherp hebt, hoe krijg je dan iedereen intern mee in je verhaal?
De kunstwereld is haar prijsgevoel kwijt. Terwijl jonge generaties kunst kopen uit verlangen naar betekenis, esthetiek en identiteit, blijft de sector worstelen met onnavolgbare prijsstrategieën en een verdienmodel dat kunstenaars nauwelijks bestaanszekerheid biedt. Wat vroeger werd geleid door reputatie, carrière en institutionele steun, is vervangen door hype en marktgevoel, met soms desastreuze gevolgen.