The state of artificial intelligence; Richting AI-geletterdheid

Artificial intelligence ‘makes the clock tick’ in 2025. We ervaren een AI-wedloop, ‘AI herschrijft regels en rollen in marketing’ wordt gezegd. Intussen dwarrelt het stof al wat neer en kan worden vastgesteld wat je er intussen echt aan hebt en wat niet, waar deze ontwikkeling toe leidt en welke hiaten je zelf kan invullen. ‘AI verandert het vak, maar niet onze kern’

3 juli 2025, 10:10 2403 x gelezen

‘AI is geen toekomstmuziek meer, het is hier en het verandert alles.’

Jaja, dat is nu wel duidelijk. Minder evident is dat sinds februari 2025 bedrijven verplicht zijn de EU AI Act oftewel de ‘AI-geletterdheid’ binnen hun organisatie te borgen. Wat dat is? Medewerkers moeten vanaf nu een basiskennis hebben van AI, inclusief risico’s en ethische aspecten, zodat ze AI veilig en verantwoord kunnen toepassen. Jij dus ook. Daarom inventariseren we de tussenstand van ‘the state of AI’ in Nederland, inclusief de belangrijkste aandachtspunten voor marketeers en andere merkenbouwers. Hallucinatievrij, want geschreven door een geschoold en echt mens, dat kilo’s kaas gegeten heeft van het vak.

Binaire big bang

In dit artikel nemen we vers onderzoek inzake AI onder de loep, spreken enkele experts en toonaangevende opleiders van Nima en Beeckestijn om te zien wat er as we speak precies speelt.

Vertrouwen in AI bepaalt het succes van deze technieken, stelt allereerst het Accenture Technology Vision-onderzoek van januari 2025. AI is volop in ontwikkeling en gaat een nieuwe fase in. ‘AI werkt steeds nauwer samen met mensen en krijgt meer autonomie binnen organisaties’, ziet Rob Knigge, Country Managing Director van Accenture Nederland, terug in dit onderzoek. Hij benadrukt het belang van transparantie en betrouwbaarheid: ‘Leiders die vertrouwen centraal stellen in hun AI-strategieën, benutten de volledige kracht van deze technologie.’

De belangrijkste technologische trends van 2025 zijn volgens Accenture:

  1. De binaire big bang – ‘AI-agents worden steeds flexibeler en persoonlijker, beheren processen en versnellen digitalisering. Accenture-platforms zoals GenWizard en SynOps helpen bedrijven sneller waarde te halen uit deze technologieën.’
  2. Jouw gezicht in de toekomst – ‘Grote taalmodellen en chatbots zorgen ervoor dat merken steeds meer op elkaar lijken. 83% van de Nederlandse leidinggevenden maakt zich daar zorgen over. Personalisatie en merkeigen elementen worden cruciaal.’
  3. Robots in de fysieke wereld – ‘Binnen tien jaar zullen AI-gestuurde robots zich aanpassen en specialiseren. Kion Group werkt met Accenture en NVIDIA om magazijntaken te optimaliseren met AI-robots. 80% van de leidinggevenden ondersteunt deze trend.’
  4. De nieuwe leercyclus – ‘AI wordt beter naarmate meer mensen het gebruiken. 87% van de leidinggevenden ziet samenwerking tussen mens en AI als prioriteit.’

Het volledige Accenture Technology Vision 2025-rapport is te vinden op accenture.com/technologyvision.

Accenture - Vertrouwen bepaalt succes van AI

Vertrouwen in AI blijft laag

Ondanks de vooruitgang blijft het vertrouwen in AI laag, vond KPMG in de meest recente Algoritme Vertrouwensmonitor. Het gemiddelde vertrouwen in AI blijft steken op een magere 5,3. De behoefte aan toezicht op AI groeit, volgens KPMG. De recente Make it fAIr-campagne, waarin Britse kranten waarschuwden tegen het uitverkopen van content aan AI-bedrijven, onderstreept deze zelfde zorgen. Ook AI-influencer ‘Lena’ die reismerk TUI in de marketingcampagnes introduceerde, roept gemengde reacties op. Hoewel TUI stelt dat Lena reizigers sneller en relevanter informeert, wordt deze AI-twin nog steeds met scepsis ontvangen. Ook Roland van der Vorst, Head of Innovation bij Rabobank, is in het FD kritisch en noemt AI mogelijk zelfs het ‘einde van de Verlichting’. Hij stelt dat AI de wetenschap verandert door niet langer algemene principes te zoeken, maar uitsluitend op uitkomsten te focussen. Dit ondermijnt de traditionele wetenschappelijke methode en kan invloed hebben op politiek, cultuur en economie.

AI Lena TUI influencer

AI en de marketingwereld

Marketeers zoeken intussen naar manieren om AI effectief in te zetten voor het vak. Volgens HubSpots The State of Marketing 2025-rapport streven marketeers naar meer gepersonaliseerde content met AI, maar worstelen ze met de balans tussen AI en merkidentiteit. Onderzoek van Kantar – GenAI for marketing: Fear or Fomo – identificeert vier manieren waarop AI het marketingvak op dit moment verandert, namelijk door:

  1. Strategische vooruitgang – ‘AI helpt bij langetermijnmerkstrategieën en validatie van marketingresultaten.’
  2. Operationele efficiëntie – ‘AI automatiseert taken zoals gegevensbeheer en workflow-optimalisatie.’
  3. Merkversterking – ‘GenAI helpt marketing af te stemmen op bedrijfsdoelen en trends te voorspellen.’
  4. Geautomatiseerde marketing – ‘AI biedt realtime gepersonaliseerde content en verbetert mediaplanning.’

AI-agents worden tegelijkertijd steeds populairder en duiken vaker op smartphones op, zoals al voorspeld werd door Saleforce in onze eigen rubriek Jongereniconen 2025. Onderzoek van Pegasystems laat zien dat 41% van de professionals AI en zulke digitale persoonlijke agenten positief waardeert vanwege tijdbesparing. Begrijpelijk.

25.000 brieven van Johan de Witt

Toch maken veel marketeers zich zorgen over de kwaliteit en intuïtieve beperkingen van AI. AI-agents kunnen jou en je klanten weliswaar veel suffe klusjes uit handen nemen, bureau Evidenza benadrukt echter in Marketingweek dat AI – en de agents – juist ook strategisch moet worden ingezet. Dus niet alleen als tool voor die simpele taken, maar als een instrument voor bijvoorbeeld diepgaande marktsegmentatie en continue innovatie. ‘Zou je liever een robot je vloeren laten dweilen of een robot voor jou de Amalfikust laten bezoeken? Wil je dat AI je reclameteksten schrijft of je marktsegmentatie uitvoert? Wij vinden: de voordelen van AI zijn evenredig aan de complexiteit van de marketingtaak’, adviseert Evidenza.

Volgens twee AI-wetenschappers in HP/De Tijd (editie maart 2025) gaan de AI-agents daarnaast zorgen voor een verschuiving van schrijven en lezen naar gesproken woord en naar luisteren in onze communicatie. Daags voor publicatie van dit artikel wonen wij een lezing bij in de Amsterdamse sociëteit de Kring over Johan de Witt, waarin Ineke Huysman, senior onderzoeker bij het KNAW-Huygens Instituut en gastonderzoeker Jean-Marc van Tol (ook bekend van Fokke & Sukke) aangeven hoezeer AI hun helpt bij het analyseren, lezen en samenvatten van maar liefst 25.000 van De Witts nagelaten brieven. Hier is sprake van het omgekeerde van het ‘einde van de Verlichting’ door AI, constateren we. Je kunt er ook positief mee omgaan: de wetenschap profiteert er van.

Het vak op zijn kop gezet

We praten verder over de ‘State of AI’ met John Meulemans, strateeg op het snijvlak van AI en Influencermarketing, die hierover een hoofdstuk schreef in de nieuwe editie van het Marketingfacts Jaarboek 2025. Hij geeft binnen Hibou, een datagedreven PR- & contentbureau, vorm aan de influencermarketingpropositie. In 2010 startte Meulemans één van de eerste influencermarketingbureaus genaamd 3sixtyfive, inmiddels bekend als Endeavour, en raakte hier in 2017 in de ban van het fenomeen virtuele influencers. ‘Ik geloof dat Conversational AI dit vak compleet op zijn kop gaat zetten’, stelt hij nu. We stellen de expert vier vragen.

John Meulemans

John Meulemans

 

1. Waar staat het marketingvak in het eerste kwartaal van 2025 op het gebied van AI? Meekletsen met de hype of krijgen marketeers de smaak te pakken?

Er zit 100% veel hype in de markt. Stofzuigers, wasmachines, AI zit overal in en is een toverwoord zo lijkt. Tegelijkertijd is het ook echt zo dat AI de wereld radicaal aan het veranderen is en de impact goed te voelen is in de marketingwereld, maar ook onze manier van communiceren, leven en werken transformeert. Ik zou zoals bij alle nieuwe ontwikkelingen een open mind houden als marketeer en experimenteren om enerzijds de vruchten ervan te plukken én anderzijds niet hopeloos achter te raken. In mijn ogen kun je de opkomst van AI vergelijken met de opkomst van elektriciteit ooit, of het internet zelf. You don’t want to end up on the wrong side of history.

2. Wat zijn op dit moment de punten waarmee een marketeer met AI kan scoren?

Waar te beginnen? Op creatief vlak zou ik zeggen beeldvorming, onderzoek, strategisch meedenken maar ook contentcreatie op hele nieuwe manieren (copy, beeld, video). Daarnaast kan er efficiënter gewerkt worden door bepaalde taken te automatiseren en vele malen sneller te zijn. De toekomst is hybride. Echt scoren – als marketeer- zit wat mij betreft in conversational AI. Hoe je direct in contact kunt staan met je doelgroep op marketingvlak, maar deze ook nog beter – persoonlijker, relevanter, sneller – kan informeren, inspireren en helpen. Dat kan zijn in de vorm van een intelligente chatbot, maar ook een digital human als virtual brand ambassador of spokesperson.

3. Waar is meer over jouw visie op AI te vinden?

Ik heb mijn eigen GPT, een digital twin, die jou een heel strak antwoord kan geven op deze vraag en put uit bergen kennis die ik hierin heb gezet omschreven als ‘ChatGPT – Influencer Marketing Strategist. Provides cutting-edge strategic & tactical influencer marketing advice. At the forefront of AI-driven virtual brand ambassadors. Trained & modeled on data (podcasts, whitepapers, keynotes & research) provided by John Meulemans, award-winning influencer marketing expert since 2010’.

4. Voilà. Bij welke AI-apps heb jijzelf de meeste baat momenteel?

Ik ontwikkel en gebruik zelf erg veel GPT’s die mij helpen om strategisch te sparren, ideeën uit te werken, samenvattingen te maken, blogposts te schrijven, onderzoek te doorgronden en meer. Dit zijn mijn minions, grap ik wel eens, maar eigenlijk zijn het gewoon je toekomstige collega’s. Daarnaast ben ik erg fan van HeyGen, waar mijn digital twin leeft en sinds kort ook interactief is. Binnenkort kan ik deze ook naar Zoom-meetings sturen, al is dit nog wat clunky. Ik zie bijna elke week de kwaliteit van de toepassingen toenemen.

De antwoorden op de vragen van MarketingTribune heb ik, pinky swear, 100% zelf geformuleerd’, besluit Meulemans met een knipoog.

Een andere prominente expert die we raadplegen, is marketing- en AI-consultant Andries Hiemstra. Wij vragen hem naar zijn persoonlijke top-3 van belangrijkste AI-aandachtspunten voor vakgenoten in 2025. Dat zijn volgens Hiemstra:

Andries Hiemstra

Andries Hiemstra

 

1. De juiste ‘mensgerichte’ balans tussen AI en creativiteit vinden

Hiemstra licht toe: ‘AI kan marketing verbeteren, maar de menselijke creativiteit blijft het “hart” van een merk. Marketeers moeten AI inzetten om te versterken, niet te vervangen. Het draait niet alleen om technologie, maar om hoe marketeers AI gebruiken om authentieke verhalen te vertellen en emotionele connecties te versterken. De balans tussen technologie en intuïtie is essentieel voor authentieke klantrelatie- en betrokkenheid.’

2. Beseffen dat AI niet beter kan zijn dan de data en marketeer die het voedt

Hiemstra: ‘De kwaliteit van de data is één, maar de maturiteit van de marketeer die het inricht en aanstuurt is net zo belangrijk of zelfs het belangrijkste. Het principe garbage in, garbage out geldt hier: slechte data leidt tot onbetrouwbare resultaten. Marketeers moeten investeren in zowel het verbeteren van datakwaliteit als het ontwikkelen van hun eigen vaardigheden in het gebruik van AI-tools. Dit maakt het mogelijk om klantsegmentatie, gepersonaliseerde communicatie en voorspellende analyses effectief in te zetten en waarde te leveren.’

3. Belang inzien van het ethisch kompas van marketing in het AI-tijdperk

Hiemstra: ‘De inzet van AI roept belangrijke ethische vragen op over privacy, transparantie en klantvertrouwen. Marketeers moeten AI op een verantwoorde manier inzetten, rekening houdend met de ethische implicaties van hun keuzes. Het waarborgen van ethische richtlijnen voor AI-toepassingen is essentieel om de integriteit van het merk te behouden en het vertrouwen van klanten te waarborgen’, aldus Andries Hiemstra die adviseert vanuit [AH]consulting.

Branchegids verantwoord AI-gebruik

De Branchegids verantwoordelijk AI-gebruik die de Bond van Adverteerders met brancheclubs DDMA en VIA Nederland uitbracht, vormt een nuttige aanvulling op de parate AI-kennis in het vak. Henriette van Swinderen, directeur BvA: ‘Deze gids helpt organisaties om op een verantwoorde manier AI in te zetten, met aandacht voor juridische, ethische en maatschappelijke aspecten. We zitten als sector middenin de AI-revolutie. Daarom moeten we met elkaar actief aan de slag om AI op een verantwoorde manier in te zetten.’ Check die gids dus.

Henriette van Swinderen BvA foto HR

Henriette van Swinderen

 

In de kaders bij dit artikel vind je meer (bij)scholingsmogelijkheden om je AI-geletterdheid op orde te krijgen en voorop te blijven lopen op dit vlak. ‘Wat de computer vertelt, blijft een kopie zonder origineel. Wat AI vooral duidelijk maakt, is hoezeer de scheiding tussen lichaam en geest een kunstmatige is’, zegt tenslotte Rabobanks Van Der Vorst andermaal in het FD (22 februari 2025).

Dat is geruststellend: menselijkheid blijft ook als het gaat om ontwikkeling en toepassing AI onze troef. De menselijke maat maakt bovendien het verschil als het gaat om betrouwbaarheid en dus om adaptie van AI. Op nog meer zielloosheid zit immers niemand te wachten. Voor handig inperken van corveetaken en versnelling van je skills, voor het nog beter bouwen aan merken en onderzoek met de nodige geletterdheid, blijkt AI echter een blessing in disguise.

DE AI TELEX

1. NEDERLANDSE WINNAARS AI AWARDS

De AI Awards, georganiseerd door Aimaze, belonen jaarlijks de meest innovatieve en impactvolle toepassingen van kunstmatige intelligentie in Nederland. Op 29 januari 2025 werden de volgende winnaars bekend gemaakt:

Winnaar 1: Ai Person of the Year: Noëlle Cicilia

Winnaar 2: Ai Book of the Year: Content & AI door Antal de Waij

Winnaar 3: Ai Speaker of the Year: Matthijs Akkenaar aka Ai Flitsmeester

Voor meer informatie en uitslagen zie aimaze.nl/ai-awards.

2. VIRTUELE ASSISTENT

Wie op de socials door het algoritme is geselecteerd, merkt het meteen: de ene AI-vriend na de andere ‘persoonlijke assistent’ dient zich aan. Een secretaris of taalleraar (m/v/x) die nooit klaagt, die alles van jou geweldig vindt en hopelijk ook wat corvee opknapt als AI-agent. Zulke assistenten zijn in 2025 ‘de bom’.

3. BEECKESTIJN ZET FORS IN OP AI

Opleidingsplatform Beeckestijn Business School lanceerde in 2024 het AI Playbook, dat marketeers helpt om keuzes te maken en AI succesvol te implementeren aan de hand van vijf stappen. De school was de eerste opleider in Nederland die opleidt tot ‘AI in Business professional’.

‘Ruim 500 professionals hebben bij ons inmiddels een AI-opleiding of -training gevolgd’, meldt directeur Hans Molenaar vol trots. ‘We ontwikkelden het afgelopen jaar ruim 20 AI maatwerk- en incompany programma’s voor teams en zijn de eerste opleider met een legal & ethiek college over AI. Ook biedt Beeckestijn nu een tweedaagse training AI in B2B Sales. Kortom, een breed AI-portfolio van praktische trainingen over handige tools tot een strategische postmaster over AI & Change. Van AI binnen Communicatie & Marketing, AI agents, AI automations tot aan Data & Foundation models. Tot slot zijn we zijn samen met een buitenlandse universiteit bezig een MBA AI en Digital Business Transformation naar Nederland te halen.’

Het Beeckestijn AI & Digital Marketing Trendrapport 2025 is voor volgers van MarketingTribune gratis te raadplegen op: beeckestijn.org/over-ons/nieuws/ai-digital-marketing-trendrapport-2025/.

4. HVA-PILOT TEST 25K AI-MODELLEN

De Hogeschool van Amsterdam meldt al anderhalf jaar werk te hebben gestoken in de site RankMyAi.com. Daarop staan maar liefst 25.000 AI-tools, waarover info van een onafhankelijke redactie te vinden is. Nu nog in de pilotfase volgens de HvA, je kan je wel al aanmelden voor de nieuwsbrief. Ons eerst opgedoken pareltje is Icon, The First AI Admaker (icon.me), volgens reclame-experts ‘is Icon like ChatGPT + CapCut, but for making winning ads with AI in minutes.’

5. GOEROE AARON MIRCK: TIJD VOOR EUROPESE AI

Klik op de link en lees verder.

6. NIMA OVER AI: ‘DE HYPE VOORBIJ’

Van ChatGPT tot Copilot, van data-analyse tot contentcreatie. AI doet zijn intrede, vaak sneller dan we beseffen, constateert Floris van Dam, die met zijn gerespecteerde Nima ook inspeelt op de ‘AI geletterdheid’ (zie kader hieronder). In deze overpeinzing beantwoordt hij de vraag:

Zijn we de baas over AI of is AI langzaam de baas over ons aan het worden?

Ik zie dat veel marketeers AI vooral inzetten om sneller tot ideeën te komen. Het maakt brainstormen minder chaotisch, geeft structuur aan complexe vraagstukken en helpt inspiratie te ordenen. Dat klinkt fantastisch, en dat is het ook, mits je de regie houdt. Mijn eigen ervaring? Vraag ChatGPT altijd om meerdere opties. Niet omdat je die allemaal nodig hebt, maar om jezelf te dwingen kritisch te blijven. AI biedt samenhang en snelheid, maar zonder jouw scherpe blik is het gewoon een hyperactieve zoekmachine.

Het echte gevaar van AI ligt niet in ethische discussies over privacy of de invloed van algoritmes, hoewel die belangrijk zijn. Het echte gevaar is luiheid. Laten we eerlijk zijn: hoe vaak controleren we echt de antwoorden die AI ons geeft? Hoe vaak denken we nog zelf na als er al een hapklare tekst voor ons ligt? Marketeers lopen hier een risico. Ons vak draait om creativiteit, empathie en verbinding. Een briljante campagne raakt een snaar, brengt een verhaal tot leven of maakt iets wat complex lijkt begrijpelijk. Dat kun je niet automatiseren. En toch zie ik steeds vaker dat AI wordt gebruikt als het eindstation in plaats van startpunt en juist dat moet veranderen.

Ethische AI als verlengstuk van je vakmanschap

Wat mij betreft moeten we AI opnieuw positioneren: niet als vervanging van ons werk, maar als verlengstuk ervan. Als je AI slim inzet, helpt het je om complexere problemen op te lossen en tegelijkertijd efficiënter te werken. Ik gebruik bijvoorbeeld Copilot dagelijks om sneller te schakelen tussen taken, en binnen Nima hebben we onze eigen ChatGPT-modellen gebouwd die ons specifiek helpen op het gebied van content, social media maar ook om eenduidigheid te krijgen in onze communicatie. Maar zelfs met al die tools blijft één ding leidend: de menselijke controle. Wat ik vooral hoop, is dat marketeers blijven nadenken over hoe ze AI gebruiken. Stel vragen. Test de grenzen. Zorg dat je begrijpt hoe deze tools werken, en wees kritisch op wat ze opleveren. AI is een middel, geen doel.

Tenslotte is er nog een ander aspect dat ik belangrijk vind: ethiek. Het is geen sexy onderwerp, maar wel essentieel. De EU heeft de AI Act geïntroduceerd om gebruikers te wijzen op de risico’s en verantwoordelijkheden die gepaard gaan met AI-gebruik. Dat klinkt misschien bureaucratisch, maar ik vind het terecht. De keuzes die wij maken als marketeers over data, algoritmes en transparantie hebben invloed op hoe mensen ons vak zien. Als we AI verkeerd inzetten, wordt ons vak ondermijnd. Gebruik je het goed, dan versterkt het onze rol als waardevolle brug tussen bedrijven en hun klanten.

AI verandert het vak, maar niet onze kern. Wat ik marketeers wil meegeven is dit: AI is hier om te blijven, maar de manier waarop je het gebruikt, bepaalt of het een kans of een bedreiging is. Laat je niet verblinden door de snelheid en het gemak. Gebruik AI om je creativiteit en vakmanschap te versterken, niet om het te vervangen, want uiteindelijk is dat wat ons als marketeers onderscheidt: niet de tools die we gebruiken, maar hoe we ze inzetten om verhalen te vertellen die ertoe doen.

Floris van Dam

Manager Trainingen bij Nima

7. BRENG JE VAKKENNIS OP HET VERPLICHTE LEVEL VAN DE ‘EU AI ACT’: TEKEN NU IN VOOR AI GELETTERDHEID

Sinds 2 februari 2025 is AI-geletterdheid verplicht in Nederland. Iedereen die met AI werkt moet basiskennis hebben van de technologie, risico’s en ethiek. Zorg daarom dat je het Nima AI-Geletterdheid Certificaat behaalt, zodat je voldoet aan de richtlijnen.

Volg nu de Nima Masterclass AI-Geletterdheid, een initiatief van NIMA en BBP Media (MarketingTribune en Marketingfacts). Je behaalt dan in slechts 1 dag het officiële Nima Marketing AI-Geletterdheid Certificaat conform de richtlijnen van de AI-Act van de EU.

Deze Masterclass is op verschillende locaties en data in Nederland te volgen. Kijk hier naar het totaaloverzicht en reserveer direct voor jou en je team.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune.

Peter van Woensel Kooy is een bevlogen en creatieve schrijver die ook wel het wandelend geheugen van adverterend Nederland en van MarketingTribune wordt genoemd, waar hij al in 1996 - in deeltijd - aan boord kwam. Peter werd door hoogleraar Giep Franzen geïnfecteerd op de UvA met het merkvirus en is sindsdien zowel journalistiek als in de praktijk met marketing en creatie in al zijn facetten bezig. Als schrijver en als ondernemer. Omdat het vak zoveel verandert, de middelen en de mensen zelf, blijft marketing hem fascineren. Is sinds september 2013 ook eindverantwoordelijk voor online platform Food & Retail van MarketingTribune. Peter schreef spraakmakende verhalen over Unilever dat in algen als grondstof stapt, over knappe ondernemers verantwoordelijk voor merken van Ajax tot Coca-Cola, van Pabo en WC-Eend tot Zeezout van Baleine. Waarbij juist ook de kleinere en nieuwe vechtmerken zijn belangstelling hebben. Reikt sinds 2003 met Lode Schaeffer voor MarketingTribune jong talentprijs De Gouden Zaag uit. Daarnaast was hij zelf creatief actief voor ondermeer de merken Coke en P&G, publiceerde o.a. in VN, HP, NRC, Lebensmittelzeitung en Werben&Verkaufen; en vertegenwoordigde Nederland meermaals in de Epica jury te Parijs. Is erelid van IAA en van de Vrienden van het Vondelpark, in welke hoedanigheid hij de beroemde ooievaar terughaalde naar het park. Pas op: is tevens actieve karateka. Zijn thematiek online: de magie van merken en marketing. En waartoe die leidt, of juist niet!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!