Je kent het wel, je klikt op de Teams-link of schuift aan in een strak vormgegeven vergaderruimte van een groot bedrijf. De mensen druppelen binnen alsof ze een clubhuis binnenwandelen. De koffie staat op tafel. De sfeer is professioneel. Maar dan gebeurt er iets opmerkelijks... Er gebeurt niks. Geen agenda. Geen voorzitter. Geen duidelijke doelstelling. En dan vraag ik me af: waarom zitten we hier in hemelsnaam?
Brand purpose was jarenlang één van de lievelingsthema's van marketeers. Maar steeds meer marketeers vragen zich af of purpose daadwerkelijk doet wat het belooft – of dat het vooral een feelgood-label is dat je over je marketing strategie plakt.
Dit is niet echt iets om aan de grote klok te willen hangen. Maar marketingstrategie heeft vaak een probleem.
Tijdens de zonovergoten editie van NIMA Marketing Day 2025, gehouden in de industriële setting van DeFabrique in Utrecht, zijn gisteren de NIMA Marketing Company of the Year Awards uitgereikt. Basic-Fit, de Consumentenbond en Jean Bâton zijn gekroond tot de beste marketingbedrijven van Nederland. Niet omdat ze een opvallende campagne lanceerden, maar omdat ze marketing fundamenteel inzetten als motor van hun hele organisatie.
Artificial intelligence ‘makes the clock tick’ in 2025. We ervaren een AI-wedloop, ‘AI herschrijft regels en rollen in marketing’ wordt gezegd. Intussen dwarrelt het stof al wat neer en kan worden vastgesteld wat je er intussen echt aan hebt en wat niet, waar deze ontwikkeling toe leidt en welke hiaten je zelf kan invullen. ‘AI verandert het vak, maar niet onze kern’
Of je nou ondernemer, leidinggevende of professional bent: LinkedIn is dé plek om zichtbaar te zijn, een netwerk op te bouwen en invloed uit te oefenen. CEO’s snappen dat steeds beter. In dit artikel ontdek je wat 5 Nederlandse CEO’s doen op LinkedIn én wat jij daar van kunt leren. Geen wolligheid, wel praktische voorbeelden met nuttige takeways.
We weten allemaal dat (e)WOM een grote invloed heeft op koopgedrag. Maar wat gebeurt er als iemand een product koopt op basis van een aanbeveling en het blijkt een miskoop te zijn?
Gelezen in de Telegraaf? ”Jaarlijks gaan er miljoenen belasting-euro’s naar campagnes die de burger iets willen ‘leren’, ‘bewust maken’ of ‘laten veranderen’, maar op de keper beschouwd is het effect ervan beperkt, zo meldt de Telegraaf op de voorpagina afgelopen vrijdag.
Als marketeers blijven we maar rennen. Van funnel naar flywheel. Van MQL naar SQL. Nieuwe woorden, zelfde hamsterwiel. We roepen dat we klantgericht zijn, maar we zijn vooral bezig met het vullen van de spreadsheet.
Het bleef meer dan zeventig jaar 'most secret', maar achter het enorme en complexe offensief van D-Day lag een verbluffend eenvoudig plan: een handgeschreven A4 van generaal Montgomery.
Een ATL-campagne opzetten is spannend, je doet het immers om op te kunnen vallen en je wilt dat dit zeker slaagt. Als marketeer weet je hoe waardevol het kan zijn voor je merkbereik, maar je kan er zoveel kanten mee op. Kies je voor impact of voor bereik? Ga je voor video, print of buitenreclame of alles tegelijk? En als je die strategie dan eindelijk scherp hebt, hoe krijg je dan iedereen intern mee in je verhaal?
De kunstwereld is haar prijsgevoel kwijt. Terwijl jonge generaties kunst kopen uit verlangen naar betekenis, esthetiek en identiteit, blijft de sector worstelen met onnavolgbare prijsstrategieën en een verdienmodel dat kunstenaars nauwelijks bestaanszekerheid biedt. Wat vroeger werd geleid door reputatie, carrière en institutionele steun, is vervangen door hype en marktgevoel, met soms desastreuze gevolgen.