Veelgelezen - Marketingfacts
Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

‘Go woke, go broke’? Nee hoor, ‘go woke-washing, go broke’!

Merken ervaren het als een uitdaging om te communiceren over hun merk activisme en veel merken gaan dan ook de mist in wanneer zij hierover communiceren.

De kleur van je karakter of gewoon grijs gebied?

DISC-profielen. Je kunt er geen directiekamer of teamontwikkeldag in zonder een kleurcode op je voorhoofd geplakt te krijgen. Rood, geel, groen, blauw. Alsof je een looplicht bent dat zich netjes gedraagt op commando.

Kunnen chatbots een goed stemadvies geven?

Chatbots zijn in korte tijd razend populair geworden. Het lijkt wel alsof we er alles aan vragen en alsof ze ons met alles kunnen helpen. Dus ook met stemmen?

Onderzoek: ChatGPT en Microsoft Copilot winnen terrein, Google Gemini is de verliezer

Uit het derde landelijke onderzoek van Newcom Research & Consultancy blijkt dat inmiddels bijna 6 miljoen Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar AI inzetten in hun dagelijks leven

Fundamentele trends in kaart gebracht – Megatrend #3: Fake news

Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.

De doelgroep is dood, leve de peergroup

Stel je voor: twee vrienden kijken los van elkaar naar dezelfde commercial. Ze zitten niet naast elkaar op de bank, ze praten er niet over, en toch gebeurt er iets bijzonders in hun brein. Hun hersenactiviteit verloopt opvallend synchroon; alsof hun breinen in dezelfde cadans meebewegen. Dit fenomeen heet neurale synchronie en werpt een nieuw, meer gedragsgericht licht op het bepalen van de doelgroep. Sterker nog: de doelgroep is dood, leve de peergroup.

Hoe test je een kerstcommercial als de mussen van het dak vallen?

Terwijl de thermometer tropische waarden aangeeft en airconditioners op volle toeren draaien, werken marketingteams en reclamebureaus hard aan hun campagnes voor het einde van het jaar.

Marketeer, leer daten met je klant (anders komt je merk in de friendzone)

Marketing is als dating: je probeert je aan de juiste personen zo gunstig mogelijk te presenteren, in de hoop dat ze voor jou kiezen en niet voor een ander. En als ze daarna dan ook nog trouw blijken, is je doel bereikt.

Hoe groeien merken nou?

Er zijn verschillen van inzicht over hoe merken groeien. Deze keer laat How Brands Grow professor Byron Sharp live van zich horen.

Van profiel naar autoriteit, LinkedIn als groeimotor

Autoriteit op LinkedIn krijg je niet met één slimme post of een mooi profiel. Het is een reis: van scherp kiezen wie je wilt bereiken, tot zichtbare waarde delen en je netwerk activeren.

Van groei naar betekenis: De nieuwe marktstrategieën in de kunstwereld

De kunstmarkt herijkt haar strategie. Waar jarenlang schaal en prestige de norm waren, zetten vooruitstrevende galeries nu in op merkwaarde door betekenis: lokaal, duurzaam en relationeel. Een trend die marketeers herinnert dat groei niet altijd groter betekent, maar relevanter.

Fundamentele trends in kaart gebracht – Megatrend #4: Techno-escapisme

Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.