Zo, nu eerst een Bavaria! (2)

26 januari 2004, 18:06

Zo, nu eerst een Bavaria! (2)De discussie en het smijten met modder is begonnen. Via Adformatie laat Heineken-directeur marketing Peter Vertregt weten dat de Bavaria-commercial met de Vrienden van Amstel ‘weinig respect toont.’ De brouwer van Amstelbier overweegt geen juridische stappen. ‘Het sop is de kool niet waard.’ Ook op andere weblogs en forums laten de voor- en tegenstanders van de Bavaria-commercial zich uit over de gang van zaken.

Vertregt onthult via Adformatie waarom er slechts twee vrienden in de, naar verluidt eenmalige, Bavaria-commercial zitten. ‘De derde, Romijn Conen, heeft zich van dit initiatief gedistantieerd. Dat hadden meer betrokkenen moeten doen. Er is zolang en zo intensief met de drie samengewerkt.’ Dat was de reden dat Conen niet op het afscheidsfeestje van de drie is geweest. We wisten toen niet wat de reden was, anders hadden we het zelf afgezegd.’

Vertregt kan de grap van collega-brouwer Bavaria wel plaatsen, maar zegt wel: ‘De reacties van consumenten die wij krijgen wijzen erop dat de commercial niet goed wordt begrepen, dat kan toch niet bedoeling zijn voor je merk.’ Hij vindt, zonder het bureau van Bavaria, S-W-H, met name te noemen, ‘dat sommige bureaus kennelijk moeite hebben om creatief te zijn.’

Overigens heeft Heineken destijds bij het opstellen van het contract met de drie acteurs wel overwogen een soort concurrentiebeding te introduceren. ‘Maar onze juristen zeiden dat dat in de praktijk moeilijk hard te maken was en dat je daar, als je wilde, altijd wel onderuit kon komen. Zoals nu, bijvoorbeeld, door maar met twee van de drie te komen in de commercial.’

Lees verder:

24-01; 08:38 http://forum.fok.nl/

24-01; 11:05 http://www.mediafact.nl/

24-01; 12:13 http://venturo.web-log.nl/

24-01; 14:49 http://tvformats.web-log.nl/

24-01; 17:31 http://frontpage.fok.nl/

25-01; 02:54 http://www.geenstijl.nl/

26-01; 00:00 http://www.adformatie.nl/

26-01; 00:00 http://www.omroepbrabant.nl/

26-01; 12:40 http://tvformats.web-log.nl/ (vervolg)

27-01; 00:00 http://www.parool.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    AT, volgens mij ging daar de discussie niet over de Bavaria-commercial. Hmmm, je bent toch niet aan het spammen hier? 🙂


    26 januari 2004 om 20:36
    AT

    Ja natuurlijk wel, dat heeft Venturo ook nodig dat spammen! Haha. Het gaat mij om de essentie van de discussie. Alles wat er nu gebeurt wordt geforceerd in een negatief Amstel daglicht gesteld. Wat ik probeer duidelijk te houden zijn de marketing strategisch verantwoorde beslissingen en motieven van Heineken en daarna het goedkope ‘succes’ van Bavaria. Verder het blijkbaar ontbrekende gevoel voor ethiek bij betrokkenen na 8 royale jaren met betalingen en begreep ik uitstekende samenwerking. Dat neem ik overigens Bavaria niet kwalijk, slecht bier trouwens. Daar gaat met name bijvoorbeeld TVFormats aan voorbij in haar discussie. Ook dit stukje draagt bij. Its all about balance!


    27 januari 2004 om 06:30
    media

    Wat vinden de vakmensen van de Bavaria-stunt:

    Chris Lakens, brand manager Amstel: ‘De grap vind ik wel geestig, dat kan ik niet ontkennen. Wij zijn op het hoogtepunt met “De vrienden” gestopt. Ik sluit me aan bij het commentaar van de derde vriend, die niet aan de Bavaria-spot meedeed: hij vindt het niet gepast om zoiets te doen na zoveel jaren succesvol voor Amstel te hebben gewerkt. Het effect van deze commercial is vooral goodwill voor Amstel. Consumenten begrijpen niet dat die jongens dit hebben kunnen doen.’

    Paul van den Acker, marketing manager bij Bavaria: ‘Het is een grap die hier intern is ontwikkeld. Toen vorige zomer bekend werd dat de mannen zouden stoppen bij Amstel was voor ons duidelijk dat wij daar iets mee moesten doen, ook al gegeven onze slogan; ‘zo, nu eerst een Bavaria’, een goede grap richting hun reclamepensioen. Het is niet om uit te halen naar Amstel. Het is ongelooflijk wat het teweeg heeft gebracht. Het is hier een gekkenhuis, iedereen wil het verhaal horen. We zijn apetrots. Over wat de jongens er aan hebben verdiend kan ik niets zeggen maar het mag duidelijk zijn dat ze dit soort dingen niet alleen maar voor het plezier doen.’

    Mark Woerde, strategy director bij Lemz: ‘Een aardige inkopper, passend in de traditie van Bavaria, die Amstel zeker niet zal schaden. Want loyalitiet begint met sympathie voor een merk en wie komt hier nou het sympathiekst uit? Amstel dus. Als acteur zou ik dat nooit doen. Je moet natuurlijk ook aan je eigen marktwaarde denken. Hiermee gooien ze in één keer de deur dicht.’

    Michel van Honk, algemeen directeur BvH: ‘Ik kan het wel begrijpen dat je dit als grap bedenkt maar ik denk niet dat je dat soort dingen uit moet voeren. Het duidt niet op kracht om de sterke punten van je concurrent te gebruiken. Ik vraag me af op consumenten hier niet meteen doorheen prikken. En hoe sympathiek zijn die vrienden nu

    opeens?’

    Wim Andrea, directeur van PPGH JWT Colors: ‘Een ijzersterke bak. De kracht van de Amstel-reclame wordt hiermee wel bewezen. Die jongens hadden ze natuurlijk nooit aan de kant moeten zetten. Ik denk wel dat het eenmalig is en ik vraag me af of het niet verwarrend is voor de consument. Maar erg grappig.’

    Joeri Bakker, partner Only: ‘Ik vind het leuk. Ook omdat het goed is gedaan. Adverteerders zeiken elkaar in het supermarktkanaal ook af, een grap moet je kunnen hebben. Wel gek dat die jongens geen concurrentiebeding in hun contract hebben staan dat Amstel hiervoor heeft behoed. Ik vind het geen overwinnig, maar wel een rechtse directe. Je trekt heel veel publiciteit en maakt je eigen drinkers heel trots: wij hebben Amstel een pootje gelicht.’

    Bron:

    Nieuwsbrief Communicatienieuws


    27 januari 2004 om 10:39
    AT

    Zijn dit de reacties van ‘vakmensen’? Ok!

    Joeri Bakker, waar heeft ie het over, trots bij ‘low budget’ Bavaria drinkers? Wim Andrea, tja… je gaat Doom &Dickson nog meer waarderen! Paul van den Acker is ook al apetrots, is dat een Duits merk, Bavaria?(‘_’) Enfin, its all about the money! Zo’n zinvol resumé zegt veel. Dank MF.


    27 januari 2004 om 19:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!