Zo slecht is jouw Spotify en Prof G doet zijn voorspellingen voor 2021

11 januari 2021, 13:58

Deze nieuwe week van Koot met finite en infinite games, Dall·E, Simon Sinek, Foodini en nog veel meer

En wij dachten dat 2020 een vreemd jaar was. Welkom 2021. Dus gewoon maar terug naar de basis en een normale weekupdate met de 10 meest interessante verhalen van de afgelopen periode.

#1 2021 volgens Prof Scott Galloway

Het is een van die tradities waar je elk jaar weer naar kunt uitkijken. Prof G die zijn voorspellingen doet voor het komende jaar. Maar niet nadat hij zijn voorspellingen van het voorgaande jaar heeft besproken en getoetst. En dat alles natuurlijk op de zeer vermakelijke en onderscheidende Prof G-manier.

#2 Simon Sinek

Misschien wel de podcast die het meeste indruk heeft gemaakt in het afgelopen jaar. Simon Sinek in gesprek met de James Carse, de auteur van het boek ‘Finite and Infinite Games’. Dit boek was de aanleiding voor het laatste boek van Sinek getiteld ‘The Finite and Infinite Games of Leadership’. Luister naar dit bijzonder mooie gesprek tussen de twee auteurs in deze podcast waarin ze hun ervaringen delen.

#3 How bad is your Spotify?

We zijn het er vast allemaal over eens zijn dat 2020 opmerkelijk is geweest. Maar weet je wat er nog meer verschrikkelijk was? Je Spotify-luistergewoonten. Met How Bad Is Your Spotify ?, een project van de digitale cultuursite The Pudding, kun je een bot elk gevoel van trotsheid op je muzieksmaak volledig laten vernietigen. Het proces is eenvoudig: log in op je Spotify, beantwoord een paar vragen en wacht geduldig op je resultaten terwijl de bot je muzieksmaak gaandeweg belachelijk maakt. Aan het einde geeft het je een volledig rapport op basis van zaken zoals naar welke nummers je te veel luistert, de ‘artiesten waar je ongemakkelijk van wordt’ en een paar andere opmerkingen die je misschien aan het huilen maken.

#4 Dall·E

De naam in zichzelf is al een aardige vondst. Dall·E is de samenvoeging van de schilder Salvador Dalí en WALL·E uit de bekende Pixar-film. Het is de nieuwste toepassing van GTP-3. GTP-3 (generative pretrained transformer versie 3) is een natural language processing (NLP)-model met als doel om taal beter te begrijpen, zodat bijvoorbeeld een digitale assistent gemakkelijk een vraag kan vertalen naar een actie en een als natuurlijk overkomende conversaties kan voeren. Deze nieuwe stap is de koppeling van woorden aan beelden. Zo kan je met Dall·E een zin bedenken die door het artificial intelligence-systeem van beeld wordt voorzien. In een simpel voorbeeld, een armstoel in de vorm van een avocado. Kijk eens op de site van Dall·E en speel eens met alle opties die ze daar tonen. Best indrukwekkend. En zeer bevorderlijk voor de creativiteit.

#5 Clubhouse

Het was een van de opvallendste introducties van 2020, het audionetwerk Clubhouse. Inmiddels sijpelen de eerste resultaten door. Ondanks dat het nog steeds een ‘invite only’-platform is zijn er inmiddels 600.000 geregistreerde gebruikers. De gemiddelde leeftijd van de creators op Clubhouse is in tegenstelling tot de andere social platforms hoger. Dus niet specifiek Gen Z of millennials. Maar misschien is de belangrijkste conclusie wel dat er een nieuw beeld aan het ontstaan is over ‘creators’ en dat is interessant. Niet langer is alleen het middel of het platform de basis van de investering, daar zijn de contentmakers (creators) bijgekomen. “TikTok accomplished that in large part by treating creators as first-class citizens and making them feel like they’re served for and cared for,” Ms. Jin said. “I think that made investors realize serving creators was a good business strategy.”

#6 Fjord

In veel opzichten begint de 21ste eeuw nu. De covid-19-pandemie heeft naast chaos en tragedies voor duidelijkheid en verrassingen gezorgd. Het laat zien wat belangrijk voor ons is, het is een geïnspireerde gemeenschapszin en vindingrijkheid, en het heeft wereldwijd op grote schaal verandering gegenereerd. Merken en bedrijven moeten de nieuwe context van mensen begrijpen, zich inleven in de manier waarop ze zich voelen en de tools bieden waarmee ze hun eigen oplossingen kunnen ‘hacken’. In Fjord Trends 2021 worden zeven trends onderzocht die het belangrijkst zullen zijn voor organisaties, werknemers en klanten. Zo introduceert Fjord Trends (het design- en innovatiebureau van Accenture) een aantal originele ideeën voor trends, waaronder ‘Interaction Wanderlust’ (het idee dat merken harder moeten werken om vreugde en serendipiteit uit de echte wereld op het scherm te brengen) en ‘Liquid Infrastructure’ (hoe organisaties hun toeleveringsketens kunnen personaliseren en heroverwegen). Het volledige PDF-rapport van 90 pagina’s kun je hier gratis downloaden.

#7 Dyslectie

Wat ziet iemand die dyslectisch is als hij naar een pagina met tekst kijkt? Dat kun je natuurlijk uitleggen in woorden maar het laten zien zodat je het ook zelf een beetje kan ervaren, werkt natuurlijk veel beter. Dus klik hier maar even.

#8 Substack

De tijd van de nieuwsbrieven. De passion economy. We hebben er in 2020 veel aandacht aan besteed. Substack is een snelgroeiend platform dat auteurs/schrijvers de mogelijkheid geeft om een (betaalde) nieuwsbrief te publiceren. Maar of Substack goed is voor schrijvers is één vraag, een andere is of een wereld waarin abonnementsnieuwsbrieven wedijveren met tijdschriften en kranten een wereld is die mensen willen. In deze long read van The New Yorker belicht men de diverse kanten van deze vraag.

#9 Foodini

De foodprinter. We kennen inmiddels allemaal de kleine en grote 3D-printers, van schoenen tot prothesen en van huizen tot stoelen. Alles is inmiddels printbaar. Dan kun je er op wachten dat ook ons voedsel op enig moment uit de 3D-printer gaat komen. Dus is hier de Foodini. En eerlijk is eerlijk, het ziet er best wel aantrekkelijk en bovenal creatief uit.

#10 Library of Scroll

Weer een prachtige (creatieve) titel voor een website. The Library of Scroll. En dat is dan ook precies wat het is. De allerbeste long reads van het internet verzameld op één website. Dus bij een verlenging van de lockdown is er in ieder geval geen gebrek aan goede verhalen.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!