Zes goede redenen om wél op Amazon te verkopen
Wanneer een nieuw bedrijf de markt betreedt, ligt het vaak achter op de concurrenten. Niet Amazon. De webwinkelreus kwam met een goed begrip van de markt en veel geld in de zakken op de Nederlandse markt. Moeten concurrenten als Wehkamp en Bol.com zich zorgen maken? Of is Amazon een fantastische kans voor alle kopers en verkopers om meer uit online shopping te halen?
De twijfels om te verkopen op Amazon zijn begrijpelijk, zoals je onlangs op Marketingfacts kon lezen. Zeker als je loyaliteit ligt bij Nederlandse concurrenten. Misschien heb je je systeem perfect op Bol.com of Wehkamp ingesteld en zie je geen reden om ook op Amazon te verkopen. Bovendien maak je je misschien zorgen dat deze platforms het lastig gaan hebben vanwege die e-commerce gigant. Ik denk echter dat Amazon in Nederland juist veel goed zal doen.
Andere platformen moeten zich aanpassen aan Amazon
Ondanks de successen van de huidige Nederlandse e-commerce bedrijven zijn er nog steeds bepaalde dingen die ze niet bieden, zoals de voordelen van Prime, de abonnementsservice van Amazon en het wereldwijde bereik. Ik denk dat Amazons komst revolutionair kan zijn voor de Nederlandse e-commerce markt. Andere e-commerce platforms zullen zich moeten aanpassen en meer voordelen bieden aan zowel verkopers als kopers. Dit zal leiden tot een concurrerende markt waarin verkopers online meer waar voor hun geld krijgen. Een goede reden om de routine van het gebruik van hetzelfde e-commerce platform voor elke verkoop te doorbreken.
Hoewel Amazon voor maart 2020 nog niet echt aanwezig was in Nederland, had het in 2018 toch al 350 miljoen euro aan omzet gerealiseerd en dat is maar liefst 40 procent meer dan het jaar ervoor. Een statistiek die de toevoeging van Amazon aan de Nederlandse markt benadrukt.
Maar is het de moeite waard om zelf een gok te wagen op het potentieel van Amazon? Ik geef je zes goede redenen om het te doen:
1. Het is een vertrouwd platform
Amazon is een bekend en vertrouwd platform. Dit betekent dat ongeacht de populariteit van andere platforms, Amazon een grote hoeveelheid potentiële kopers voor je zal aantrekken. Daar bovenop komt het voordeel dat Amazon zo vertrouwd is, dat het zijn kopers weet te behouden. Daardoor kun je ook gemakkelijker terugkerende klanten krijgen. Tot slot is het ook belangrijk dat het een betrouwbare site is, waardoor veel gebruikers bereid zijn om meer uit te geven voor hetzelfde product. Dit komt door de sterke reputatie van Amazon als verkoopkanaal, maar ook door het beleid dat dit ondersteunt. De geldterug-garantie en het gratis kunnen terugsturen van veel producten, plus snelle klantenservice en eenvoudig te volgen richtlijnen, maken het platform betrouwbaar en gemakkelijk te gebruiken.
2. Betaal niks tenzij je verkoopt
Amazon berekent geen kosten om je producten aan te bieden waardoor veel vallen en opstaan mogelijk is. Je hoeft je geen zorgen te maken over het al dan niet vermelden van een product. Als het niet verkoopt dan hoef je niet te betalen.
Als je net begint met e-commerce, is dit een manier om te ontcijferen welke producten populair zijn
Als je net begint met e-commerce, is dit een fantastische manier om te ontcijferen welke producten populair zijn en welke niet, met minder risico.
3. Amazon Prime
Door te betalen voor een maandelijks of jaarlijks abonnement, krijgen klanten voordelen zoals snelle levering, geen minimum bezorgkosten, Prime Video en Amazon Music. Deze voordelen zijn ook gunstig voor verkopers, omdat ze klanten aanmoedigen om meer aankopen te doen, doordat ze minder hoeven uit te geven en sneller artikelen kunnen krijgen. Het gevolg hiervan is, dat klanten van Amazon Prime in totaal 218 dollar per jaar meer uitgeven dan gewone Amazon-klanten. Dit betekent dus dat je meer kans maakt om geld te verdienen op een website als Amazon, die regelmatige shoppers beloont, dan op een andere e-commerce website die dat niet doet.
Gebruikers die gebruik kunnen maken van een bezorging die dezelfde dag plaatsvindt, besteden veel meer jaarlijks en winkelen vaker. Ze zijn over het algemeen ook meer tevreden over de service die ze krijgen en zullen dus waarschijnlijk binnen de komende twaalf maanden weer bij Amazon gaan winkelen.
4. Gebruiksgemak
Je hoeft je geen zorgen meer te maken over het steeds opnieuw op een rijtje zetten van al je artikelen om te beginnen. En als je kiest voor de optie ‘Fulfilment by Amazon’, dan verzorgt het e-commerce bedrijf ook het grootste deel van de verzending en de klantenservice voor jou. Dit vermindert de werkdruk voor jou als verkoper enorm en stelt je in staat om meer tijd te besteden aan andere zaken. Het fulfilment-programma is toegankelijk voor iedereen, ongeacht de grootte van het bedrijf en technische kennis.
5. Wereldwijd bereik
Momenteel domineert Amazon de e-commerce markt in het VK, de VS, Duitsland en nog enkele andere landen. Klanten die in een ander land wonen, kiezen er vaak voor om de Amazon-websites van landen in de buurt te gebruiken, om zo de snelste levering te garanderen. Dit geeft je als verkoper een grote kans, omdat je dan ook buiten Nederland kunt verkopen. Het brengt je op een potentieel wereldwijde schaal in beeld.
Je kunt zelfs nog een stap verder gaan en controleren waar soortgelijke producten worden gekocht. Als ze bijvoorbeeld regelmatig in de VS worden gekocht, dan kan het de moeite waard zijn om je producten ook op de Amerikaanse Amazon website te verkopen.
6. Amazon Affiliate Marketing
Met het Amazon Affiliate Marketing-programma kun je soortgelijke producten op je Amazon-pagina promoten en potentieel leuke commissies binnenslepen. Dit is echter een tweesnijdend zwaard, want je moet oppassen dat je mensen niet afschrikt om jouw producten te kopen.
Alleen al het vertrouwen dat Amazon genereert, helpt verkopers meer producten te verkopen
Al met al ben ik van mening dat Amazon iets positiefs toevoegt aan de Nederlandse e-commerce markt. Het brengt nieuwe functionaliteiten die e-commerce in Nederland op nieuw terrein kan brengen. Alleen al het vertrouwen dat het merk genereert, helpt verkopers om meer producten te verkopen.
Het ‘gebrek’ van aanbiedingskosten betekent dat verkopers met zo min mogelijk risico meer te weten kunnen komen over welke producten winstgevend zijn. Dit brengt op zijn beurt weer nieuwe kansen voor kopers en verkopers met zich mee. De grootste e-commerce concurrenten van Amazon in Nederland zullen zeker op hun hoede moeten blijven voor de nieuwe concurrentie.