Je bekijkt een artikel van

Zelfsturing is niet, nee, nooit af

13 september 2019, 06:00

Boekrecensie ‘Maar hoe dan?’

Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Ditmaal: ‘Maar hoe dan?’ over zelfsturing in een organisatie. Auteur Joost Ramaer belicht dit thema door in te zoomen op de werkwijze van Sander Hoeken, Head of Strategy bij Infocaster. Hoe doet hij dat toch?

Deze recensie is geschreven door Ment Kuiper, Register Marketeer en Incompany & Innovatie Manager bij SCHAAL+.

De meeste gestelde vraag van kinderen – ‘maar hoe dan?’ – is ook de meest gestelde vraag bij ontwikkelingen die je je niet kunt voorstellen. Zoals zelfsturing in een organisatie. Het is dan ook bijna niet voor te stellen hoe Sander Hoeken zichzelf heeft uitgevonden en vanuit dat perspectief, samen met vrienden, de zelfsturing binnen de organisatie Infocaster heeft ontwikkeld. Met succes.

De auteur van het boek, Joost Ramaer, verdiepte zich in Hoeken, zijn vrienden, zijn ondernemingen en activiteiten. Soms denk je tijdens het lezen: waar gaat het heen? Bijvoorbeeld bij een uitgebreide beschrijving van mensen als Eckart Wintzen (die in het boek als één van de leermeesters wordt omschreven), Arko van Brakel en zijn eigen moeder. Wanneer je doorleest – iets wat vanzelf gaat, zo sprekend en beeldend is het boek geschreven – dan zie je welke impact deze mensen op Hoeken hebben gehad en nog steeds hebben. Hoeken, en auteur Ramaer, willen met dit boek laten zien hoe hij gekomen is tot waar hij nu is. Laten we de status quo omschrijven als een volledig zelfsturende onderneming bij Infocaster.

In de ontwikkeling van Hoeken, die centraal staat in het boek, is hij nogal eens andersdenkend. Dat bedoel ik positief. Ik ken Hoeken ook van een aantal trajecten waar we hebben samengewerkt. Als iemand directies en Raden van Bestuur anders kon laten denken, dan was het Hoeken wel. Hoe vaak we niet als feedback kregen: “Waarom hebben we daar zelf en ook niet eerder aan gedacht?”. Het antwoord is even simpel. Hoeken staat open voor ontwikkelingen en ziet die ook, combineert ze. Zo ook in een aantal voorbeelden, zelfs uit zijn jongere jaren. Door de jaren heen, en zeker na een aantal jaren Infocaster, is het beeld ontstaan: “Vraag het aan Sander en hij weet het antwoord”. Vervolgens ging iedereen met de handleiding van Hoeken aan het werk. Hoeken vond dat dát niet meer kan. De basis voor zelfsturing is zo – in zijn hoofd – ontstaan. Nu moet het ontspruiten.

“In de zelfsturende organisatie is een financieel fundament gelegd”

Gaat het verder ontwikkelen dan vanzelf? Nee. In zijn drive om te groeien werkt Hoeken veel samen met vrienden die hij al langere tijd kent. In het boek geeft hij aan dat je soms ook afscheid moet nemen van vrienden. Als je dat goed doet, dan komen ze uiteindelijk weer bij elkaar. Ieder de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen is daarbij belangrijk.

Vervolgens verdiept Sander zich in de wijsheden van Bob Townsend en zijn voorgangers en via Arko komt hij in gesprek met Ricardo Semler. Die laatste heeft zelfsturing in de praktijk gebracht. Dat bood perspectief. Hoeken ging aan de slag door met een aantal (ex-)vrienden het fundament te leggen. Opvallend is om te zien dat ook een organisatie als de Belastingdienst rondliep met de vraag ‘maar hoe dan?’ In de zelfsturende organisatie is een financieel fundament gelegd, zodat iedereen zicht heeft op alle financiële stromen en ook iedereen de beschikking heeft over een eigen budget. Dus ook een verdeling van inkomsten en uitgaven. Deze nieuwe opbouw van de geldstromen is ook voor die dienst nieuw.

In het boek geeft Ramaer een goede beschrijving van de wijze waarop de zelfsturing binnen Infocaster nu is opgezet, hoe de verschillende projectgroepen met elkaar samenwerken, hoe nieuwe mensen binnen de zelfsturende cultuur en organisatie worden opgevangen, en hoe er verdere groei kan ontstaan. Hij beschrijft ook dat de mensen gelukkiger zijn en een programmeur niet meer de gehele dag alleen maar protocollen aan het schrijven is. De mensen helpen elkaar en zorgen ervoor dat de onderneming groeit.

“Het boek zet je aan het denken en geeft je handvatten”

Het is niet af. Het is nooit af. Maar het fundament werd gelegd. Met alle keren vallen en weer opstaan heeft Sander Hoeken met de hulp van al zijn vrienden (ook de collega’s binnen Infocaster beschouwen we als vrienden) de basis gelegd en werken zij verder aan de ontwikkeling van hun organisatie. Het boek is een must voor elke manager en ondernemer. Het zet je aan het denken en geeft je handvatten. De auteur heeft een ‘eerlijk’ relaas gegeven op basis van veel gesprekken. Hoeken biedt je de mogelijkheid om zijn verhaal te delen met je eigen mensen. Ik kan je aanraden om daar gebruik van te maken.

Maar hoe dan?

Auteur: Joost Ramaer

ISBN: 7 141048 020094

Uitgever: Eigen uitgave van Infocaster

Druk: 2019

Trefwoorden: Ondernemen, zelfsturing

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!