Waarom Yahoo! gaat winnen van Google (3)

29 november 2006, 23:35

Yahoo! kondigde gisteren een verdere samenwerking aan met Nokia terwijl Google het einde van Google Answers aankondigde. Over het algemeen ben ik niet zo van de kleine Google/Yahoo! nieuwtjes, maar deze twee nieuwtjes zijn typerend voor de strijd tussen de twee giganten.

Ten eerste, omdat 2007 het jaar van het mobiele internet gaat worden en ten tweede omdat een kenmerkend verschil in strategie geleid heeft tot een duidelijk verschil in resultaat:

Yahoo! heeft een belangrijke stap gezet op het mobiele internet door een verdere samenwerking aan te gaan met Nokia. Op een aantal Nokia telefoons worden Yahoo! Mail, Messenger, Contacts, Tasks en Calendar geïntegreerd. Eerder werkten Yahoo! en Nokia al samen door Flickr en Search op enkele Nokia telefoons beschikbaar te maken en Yahoo!’s Go Mobile browser in combinatie met AT&T en Cingular Wireless te lanceren. Nokia is marktleider op het gebied van mobiele communicatie maar in de VS is de nummer twee, Motorola, populairder. Daarom heeft Yahoo! al in Augustus een contract getekend met Motorola waardoor search en e-mail services ook in Motorola telefoons geïntegreerd worden. Dit ondanks dat Google in Januari nog een search button op Motorola telefoons mocht zetten. Google komt echter niet helemaal met lege handen te zitten; Sinds kort is het mogelijk om met een Verizon abonnement YouTube filmpjes te downloaden. Op zich zijn de mobiele services van Google en Yahoo! beide van het Internet te downloaden maar het is natuurlijk de vraag of de gebruiker kiest voor de geïntegreerde services van Yahoo! of voor een zelf te downloaden Google service. Ik gok op Yahoo!. Yahoo! versus Google: 1-0

Na meer dan vier jaar kondigde Google dinsdagavond het einde aan van Google Answers. Vanaf aanstaande vrijdag kunnen geen nieuwe vragen meer gesteld worden. Google Answers kost de vrager geld en betaald meer dan 800 experts voor de antwoorden. Waarom ze de dienst uitschakelen is niet helemaal duidelijk. Wel is het een feit dat Yahoo! Answers pas eind vorig jaar werd gelanceerd en nog geen jaar later veel succesvoller is geworden dan Google Answers ooit is geweest (analyse Search Engine Watch. Het verschil: Yahoo! Answers is gratis, creëerde een community, kreeg daardoor meer bezoekers en daardoor weer betere antwoorden. Een duidelijk en kenmerkend verschil in strategie dus. Google vertrouwd alleen op betaalde experts, Yahoo vertrouwd op de community. PhD’s versus The World. Yahoo! versus Google: 2-0

Lees hier nog meer redenen waarom Yahoo! gaat winnen van Google.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

9 Reacties

    joop

    Beste Bas,

    2 fouten in je tekst.

    betaald meer dan 800 experts voor de antwoorden – moet zijn betaalt, met een t,

    Google vertrouwd alleen op betaalde experts, Yahoo , vertrouwt met een t.

    groet


    30 november 2006 om 05:50
    media

    Je hoeft mij niet meer te overtuigen Bas; ik ben het met je eens dat Yahoo! meer kansen heeft dan Google. Ze mogen van mij ook Europa in!


    30 november 2006 om 06:03
    Anders

    “Joop” schrijf je met een hoofdletter.

    Dat Google stopt met zijn Answer-dienst is logisch. De dienst had in zijn opzet niks te maken met de filosofie van Google: zoekfaciliteiten bieden. Met Google Answers deed Google zélf aan content-creatie, en dat is peperduur, arbeidsintensief en nauwelijks schaalbaar. Niks voor Google dus. Dat Yahoo! het beter heeft aangepakt door anderen zelf de antwoorden te geven klopt natuurlijk als een bus. Het geeft ondertussen wel te denken dat Google in community-opzicht niks van de grond weet te krijgen.

    Ook is het kenmerkend dat de tendens in de berichtgeving inmiddels anti-Google begint te worden. Bij dit soort scorebordjournalistiek zou je bijvoorbeeld verwachten dat Google Earth wordt genoemd, een van de sterkste Google-diensten van de afgelopen tijd. Blijkbaar begint echter ook in Nederland de Google-moeheid toe te slaan en springt men niet meer automatisch op als Google weer een lullig kleinigheidje lanceert. Daar ben ik op zich blij mee – ik werd een beetje schijtziek van het Googlefetisjisme van de afgelopen jaren – maar het moet geen tweede Microsoft-bash-verhaal gaan worden waarbij speldenprikjes van concurrenten worden gevierd als historische overwinningen. Daarmee bedoel ik overigens jou niet, Bas, maar de berichtgeving in het algemeen.


    30 november 2006 om 06:10
    GWX

    In ieder geval op zoekmachinegebied gaat Yahoo niet winnen van Google. En in Nederland wint Yahoo zéker niet van Google, omdat Google wel veel diensten vertaald heeft / aan het vertalen is naar het Nederlands.


    30 november 2006 om 06:16
    Anders

    Mwoah, vertalen kan iedereen dus als dat de drempel is stapt Yahoo er moeiteloos overheen.

    Op zoekmachinegebied gaat Google het ook niet redden. De hele zoekmachine is ten prooi gevallen aan spammers, contentdieven, zolderkamerSEO’ers en andere vervuilers. Het kan kwalitatief nu nog goed mee, maar er komt onherroepelijk een moment waarop andere partijen een betere zoekmachine ontwikkelen waarbij mensen minder door alle troep en reut heen hoeven te baggeren en veel sneller vinden wat ze zoeken. Als je dan weet dat Altavista destijds in een mum van tijd in vergetelheid is geraakt, als je weet dat Ilse.nl in een mum van tijd van 80-90% naar 1% marktaandeel is gezakt, als je weet dat Google in krap anderhalf jaar tijd van niets is uitgegroeid tot een van de grootste merken ter wereld, weet je ook dat een herhaling door een concurrent mogelijk is.

    Yahoo slaagt er op niet-zoekmachinegebied beter dan Google in om gebruikers aan zich te binden. Google bestaat uit een hoop los zand, Yahoo is een portal waarbij veel diensten een stuk beter met elkaar samenhangen. De kans dat het fundament onder Yahoo wegvalt is m.i. dan ook kleiner dan dat Google vroeg of laat een enorme optater krijgt.


    30 november 2006 om 07:03
    ssmeding

    Ik ben het met Bas en Anders eens dat Yahoo voor de langere termijn mogelijk betere kaarten in handen heeft. Probleem is echter dat het speculeren blijft. In de tijd dat Altavista zich nog in een marktleidende positie bevond, hadden nog weinig mensen ooit van Google gehoord. In relatief korte tijd heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden, die van te voren moeilijk voorspelbaar was.

    Google is door zijn wereldwijde positie in een rechtstreeks gevecht geraakt met spammers en webmasters die misbruik maken van SEO-trucjes. Er kan inderdaad een andere partij opstaan die deze problemen met nieuwe technieken van zich afschudt en dat zou Yahoo kunnen zijn.

    Maar tegelijk zou ook Google best met een nieuwe generatie kunnen komen van hun zoekmachine. Ze zullen bij Google niet stil zitten wachten tot hun techniek wordt ingehaald door de vervuilers van hun resultaten.

    Als er ergens een kans ligt voor Yahoo op dit moment, dan is het denk ik wel samenwerking met partners, bijvoorbeeld op het gebied van mobiele technologie.


    30 november 2006 om 08:52
    Jaap

    Google zal langzamerhand een langzame dood sterven. Waar de meeste mensen doodziek van worden is de nooit aflatende agressie waarmee het product word gepromoot. Ik kan niets meer downloaden of er zit wel een of andere shit google knop of werkbalk bij. Zelfs in open software zoals Mozilla kom je de google shit al tegen. Bovendien scant google teveel waardoor de privacy op zijn minst een discutabel onderwerp is geworden. Bij mij is google al geen startpagina meer. Op zoek naar een andere kom je er dan achter dat er best goed alternatief is zoals bv. ilse.nl of yahoo. En daar gaat het fout met google maar ook met microsft. Door hun marketing agressie gaan de mensen op zoek naar anders en dan blijkt er net zulke goede en soms zelfs betere software te zijn. Voor google heb ik al 2 alternatieven gegeven en voor bv het office programma van microsoft is de openoffice software van Sun een meer dan goed alternatief. Kijk, en daar ga je dan als bedrijf.

    Bij mij zijn dus prima vervangende alternatieven geïnstalleerd: google word ilse.nl — microsoft office word Openoffice Sun — en de browser explorer is al vervangen door mozilla. Op het besturingssysteem is het nog even wachten maar zo langzamerhand begint Linux volwassen te worden en die dag dat yahoo samen met sun aan het besturingssysteem solaris van sun gaat werken is windows exit.

    En ik ben echt geen microsoft hater of wat dan ook. Ik ben geregistreerd windows gebruiker maar ik heb er de pest in als mij keuzes worden opgedrongen.


    30 november 2006 om 15:05
    media

    Alhoewel we regelmatig denken en schrijven dat Yahoo! het gaat winnen van Google en Microsoft, is de praktijk vooralsnog anders. Afgelopen week in het FD:

    Terwijl de grote zoekconcurrent Google het stukken beter deed, vielen de resultaten bij Yahoo het afgelopen jaar flink tegen. Het bedrijf zag op het gebied van sociale netwerken steeds meer competitie opduiken. Op de beurs verloor het concern uit Californië maar liefst een derde van zijn waarde – het slechtste resultaat sinds het uiteenspatten van de internetzeepbel.

    ‘We hebben zwak gepresteerd in 2006’, geeft Stephen Taylor toe. Hij is managing director van Yahoo Search Europe. ‘Maar dat is nu voorbij’, voegt hij er vol vertrouwen aan toe.

    Volgens Taylor komen de plannen, die Yahoo er weer bovenop moeten helpen, in snel tempo tot wasdom. Die moeten volgens de directeur drie zaken bewerkstelligen: ‘Herstel bij het zoeken, een uitbreiding van het marktleiderschap bij grafische advertenties en het verkrijgen van een stevige positie in sociale media zoals Flickr (fotowebsite van Yahoo, red.) of Yahoo Video.’

    Yahoo haalt het grootste gedeelte van zijn inkomsten uit webadvertenties. Het bedrijf verwacht daarom veel van een nieuw advertentiesysteem, met de voorlopige naam Panama. Het systeem geeft adverteerders uitgebreidere mogelijkheden om bijvoorbeeld reclamecampagnes te voeren. Dat moet meer adverteerders trekken, die bovendien meer geld uitgeven. Taylor: ‘Panama wordt momenteel uitgerold in de VS en komt dit jaar naar Europa. De respons van adverteerders is tot nu toe heel positief.’

    Anderzijds zijn ook de internetters belangrijk voor Yahoo. Zij moeten immers voor de klikjes zorgen, die geld in de la brengen.

    Yahoo heeft daarbij, in tegenstelling tot Google, altijd gezegd dat inhoud – content in jargon – belangrijk is om internetgebruikers te trekken. Volgens Taylor gaat zich dat de komende tijd uitbetalen met dank aan de spectaculaire opmars van door gebruikers zelf gemaakte informatie, de zogeheten ‘user-generated content’.

    Als voorbeeld haalt hij Yahoo Answers aan. De dienst, die volgens Taylor inmiddels zestig tot zeventig miljoen bezoekers per maand trekt, bestaat eruit dat internetters vragen achterlaten op de website die door andere bezoekers beantwoord worden. ‘We krijgen daardoor content die nergens anders op internet te vinden is, maar rechtstreeks uit de hoofden van mensen komt’, aldus Taylor.

    Yahoo gebruikt de vragen en antwoorden niet alleen om er advertenties naast te zetten, maar ook als resultaat in de eigen zoekmachine. Dezelfde methode wordt toegepast voor fotowebsite Flickr en Delicious, een pagina waarop gebruikers hun favoriete internetlinks kwijt kunnen. ‘Over twee jaar zullen zoekresultaten er daardoor compleet anders uitzien dan nu’, meent Taylor.

    Hij is er niet bang voor dat Yahoo al het zware werk doet en andere zoekbedrijven eenvoudig de informatie van de Yahoo-dochters kopieert. ‘De kosten zijn relatief laag, omdat de gebruikers hun eigen energie steken in het maken van de content. En als een ander naar onze websites wil doorverwijzen is dat ook niet erg, want daar hebben wij advertenties op staan.’

    Ook de andere websites van Yahoo moeten met elkaar worden verbonden. ‘Zo kunnen we Yahoo Answers bijvoorbeeld koppelen aan onze filmwebsite Yahoo Movies.’ Op die manier kan iemand die een vraag wil stellen of beantwoorden over een film direct worden doorverwezen naar de vraag- en antwoordpagina.

    Taylor verwerpt dan ook de veelgehoorde kritiek op Yahoo dat het bedrijf een samenraapsel is van weinig met elkaar verband houdende onderdelen. ‘Die stelling slaat de plank volledig mis. We krijgen er elk jaar meer unieke bezoekers bij dan wie dan ook. Alles bij elkaar hebben we juist een krachtig ecosysteem.’

    Ook Nederland krijgt de komende tijd meer te maken met het ‘ecosysteem’ van Yahoo. De Nederlandse website kent nog maar een fractie van de diensten van de Engelstalige variant. Yahoo denkt onder meer aan een lokale versie van Yahoo Answers en Flickr.


    22 januari 2007 om 05:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!