Welke 1-aprilgrap gaat écht viraal?

31 maart 2019, 13:00

Een verplicht nummer voor elke contentmarketeer: de 1-aprilgrap. In 2018 viel die datum onhandig in het weekend, maar dit jaar wordt het natuurlijk knallen op maandag. Veel grappen kondigden zichzelf voor het weekend al aan, dus die zetten we even op een rij. De hamvraag: welke grappen zijn zó goed dat ze viraal gaan? En durven marketeers nog wel écht gewaagde 1-aprilgrappen uit te halen?

Het viel vorig jaar al op dat veel bedrijven op safe speelden met 1 april. Het is zeker denkbaar dat de ophef over nepnieuws daar een doorslaggevende rol bij heeft gespeeld, al is het ook een feit dat veel bedrijven simpelweg het risico niet willen lopen dat het misleiden van klanten tot negatieve publiciteit leidt.

“Wacht niet te lang met je grap onthullen, zeker in deze tijden van nepnieuws”

Mijn vermoeden dat de nepnieuws-discussie een rol speelt, wordt dit jaar beaamd door Bas Welling van reclameproducent Wefilm, die bij RTL Z waarschuwt om niet te lang te wachten met de onthulling. “Zeker in deze tijden van nepnieuws.” Als slecht voorbeeld noemt hij Hak, dat in 2009 aankondigde te stoppen met een populair product, in dit geval de bruine bonen ‘vanwege het broeikaseffect’. “De kritiek die dat opleverde, is precies wat je moet voorkomen”, aldus Welling. “Andere voorbeelden van slechte grappen zijn het verdwijnen van de Hema-rookworst, Ola dat geen raketjes meer zou verkopen en Esso dat stopte met Euro95. Met zo’n actie roep je negatieve reacties op. En het is ook gewoon niet heel grappig.”

Hoe pakken bedrijven 1 april dit jaar aan? Vanwege het weekend voorafgaand aan de fopdag zijn veel ludieke campagnes al in de loop van afgelopen week gelanceerd, met alle risico van dien dat ze voortijdig worden ontmaskerd. De volgende acties sprongen het meest in het oog.

Dogkini

“Trend-alert! Dogkini’s worden dé hit deze zomer”, belooft Hunkemöller. Half april in de winkels, maar vanaf “begin april” al te bestellen: een bikini voor je hond, zodat hij (of zij) “zodat je ook op het strand samen met je hond een strandfoto kunt maken”.

No Sweat Selfie Zone

“Basic-Fit lanceert donderdag 28 maart de eerste No-Sweat Selfie-Zone in haar Amsterdamse vestiging aan de Stadhouderskade. Deze nieuwe zone wordt speciaal in het leven geroepen voor het maken van gym-selfies. Het wordt een plek waar leden de perfecte content voor hun social media kunnen schieten (zonder zichzelf per se echt in het zweet te hoeven werken).”

Oost-Indische Oorspray

Een leuk overzicht van aanstaande grappen is afgelopen week gemaakt door pr-bureau Lewis. Daar werd ik onder meer gewezen op een leuke grap van farmaceut A. Vogel: “Last van tijdelijke doofheid? Of een partner of kinderen met selectief gehoor? De nieuwe A.Vogel Oorspray Oost-Indische kers kan je helpen. De zuiverende eigenschappen van de Oost-Indische kers houden namelijk de gehoorgang schoon en open en helpen je zo gefocust te blijven op dat wat echt belangrijk is: je omgeving.”

YoungCapital Junior

Gespot door voormalig Marketingfacts-hoofdredacteur Bram Koster: YoungCapital Junior, een nieuw soort “toekomstbestendig basisonderwijs”.

New York Pizza via 3D-printer

“Op weg naar je bestemming snel een verse pizza printen? Dat kan vanaf maandag op de NS Stations in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Daar plaatst New York Pizza als eerste in Nederland speciale 3D-pizzaprinters die het samen met 3D Hubs heeft ontwikkeld. Met deze innovatie haakt New York Pizza in op 3D food printing-trends.”

Zonnepanelen die terugpraten

Het bedrijf Zonneplan combineert twee hippe trends heel slim tot een trendy 1-aprilgrap: “Zonnepanelen die naast het opwekken van zonne-energie ook positieve energie geven. Klinkt onmogelijk toch? Maar niets is minder waar. Zonneplan introduceert pratende zonnepanelen op basis van ‘voice-technologie’. Hierdoor kunnen zonnepanelen vanaf vandaag opgewekte complimentjes geven. Gaan we hiermee zonne-energie in een ander daglicht zetten?” Wij worden spontaan blij van dit soort aandoenlijke humor.

FMCG-merken op social media

Wat altijd werkt is een populaire fastmover die een gek nieuw product of een bizarre actie lanceert. Net niet bizar genoeg dat je het zomaar zou kunnen geloven. Vier typische FMCG-inhakers op 1 april komen van Bar Le Duc (waterijs van bronwater), Remia (frietsaus heeft voortaan ‘patatsaus’, dus laat het friet/patat-debat maar weer uitbreken!), worstenfabrikant Huls (met statiegeld op het velletje) en supermarkt Hoogvliet die nu al pepernoten gaat verkopen (“want iemand moet de eerste zijn”). Alle vier liggen ze er duimendik bovenop, maar de actie is geinig genoeg om te delen of te becommentariëren. Ook wij doen daar weer aan mee, dus missie geslaagd. Ook al trapt vrijwel niemand erin.

En zo zijn er nog veel meer melige inhakers, zoals Croky dat chips introduceert met pepermunt-smaak en Domino’s dat zijn pizza’s voortaan ook via de supermarkt verkoopt. Sommige bedrijven zoeken het randje op: een sportschool uit Almelo biedt vanaf maandag een nieuw soort workout aan: vagifit, oftewel gewichtheffen voor je vagina.

“Vagifit, pepermunt-chips en pakketpanelen”

Coolblue verdient een speciale vermelding, want humor is een vast ingrediënt van deze webwinkel. Vorig jaar verraste de blauwe brigade vriend en vijand met een 1-aprilgrap die bij nader inzien toch géén grap bleek te zijn: fietsbezorging. Ditmaal gaat het opnieuw over een duurzame oplossing: pakketpanelen, oftewel verzenddozen die ook stroom kunnen opwekken. Leuke grap, al klopt het wel dat Coolblue vol inzet op zonne-energie, maar dan vooral op de daken van de eigen distributiecentra.

Trends en oerprincipes

Over de hele linie tekent zich een tendens af die vergelijkbaar is met vorig jaar: de meeste grappen zijn net iets te obligaat en voorspelbaar, dus tuint vrijwel niemand erin. Zijn het dus eigenlijk wel échte 1-aprilgrappen? Daar had ik vorig jaar al mijn twijfels over en Lode Schaeffer van reclamebureau Indie Amsterdam is het bij RTL Z met me eens:

“Het gaat mis als je van het oerprincipe van de 1-aprilgrap afwijkt. Oftewel, je neemt iemand in de maling en als je onthult dat het een grap was, denkt die persoon: ja, natuurlijk! Wat stom.”

Een goed voorbeeld van een grap die niemand zal geloven is de naamsverandering van Ouwehands Dierenpark, dat vanaf april voortaan Hema Dierenpark gaat heten omdat beide bedrijven eigendom zijn van ondernemer Marcel Boekhoorn. Terwijl je deze zin leest, weet je al dat je genept wordt. Een te makkelijke grap.

“Volkswoede door mini-kerncentrales”

Het andere uiterste is trouwens evenmin aan te bevelen: een grap die zo serieus lijkt dat mensen er woedend van worden. Zo ontving de burgemeester van Alphen aan den Rijn woedende reacties toen de lokale nieuwssite Alphens.nl (een partner van Nu.nl) het nepbericht verspreidde dat de gemeente “mini-kerncentrales per wijk” gaat bouwen. Na alle ophef voelde zelfs Nu.nl zich genoodzaakt het nepnieuws van zijn mediapartner nog vóór 1 april vol schaamte te rectificeren.

Heb je zelf ook 1-aprilgrappen gespot of zijn er grappen die pas op de dag zelf worden uitgerold, laat het ons dan weten via een mailtje of in de comments hieronder. Ons in de maling nemen mag ook, al is iedereen die deze blogpost leest natuurlijk exra alert op grappen en grollen.

Onvermijdelijke update op 1 april 2019

Gezien het grote aantal 1-aprilgrappen (ook pas op de dag zelf) kon een update van dit bericht natuurlijk niet uitblijven. Een greep uit de acties die ons zijn toegestuurd: Google lanceert Google Tulip (praten met tulpen, wederom een idee van Wefilm), Groupon heeft een escape-room voor honden, Pathé komt met 3D-lenzen (al zegt iets me dat deze grap al eens eerder is uitgehaald), de incassodienst van Tikkie (met in de video een leuke gastrol voor popzanger Jody Bernal), Audi kondigt virtuele spiegels aan, Ticketmaster verbreedt zijn assortiment met EatTicket (eetbare concertkaartjes, lekker duurzaam!), SodaStream laat astronaut Scott Kelly ‘zelfbruisend’ bronwater aanprijzen en Godiva zet hersengolven (veroorzaakt door intens chocolade-genot) om in klassieke muziek.

Knap: met een evident nepproduct (Frikandelspread!) scoort Lidl Nederland doodleuk 3.400 likes en 17.000 comments. En klein maar fijn: een ijsboer die een automaat met ‘nachtijs’ introduceert en de Larense brandweer die deze maandag de Brandweer Villa opent?

“Geinig: nachtijs, EatTicket en Frikandelspread”

Dank voor alle tips, het worden er steeds meer! We gaan hier nooit volledig worden, dus verwijs ik ook maar even naar geslaagde overzichten op compleet andere platforms, zoals Hart van Nederland en AD.nl.

Altijd handig om het overzicht te bewaren: Beslist.nl kwam met een bingokaart die je waarschuwt voor de meest voor de hand liggende 1-aprilgrappen. Want zo voorspelbaar is contentmarketing rond 1 april helaas toch wel geworden. Hoe zat het ook alweer met dat streven naar authentieke en relevante content?

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Johan

    Ticketmaster had nog een mooie: het Eatticket.


    31 maart 2019 om 21:21
    Vanessa

    Pathé heeft ook een actie. 3d films kijken nu met speciale 3D contactlenzen 😀


    1 april 2019 om 04:48
    Evert

    Google heeft nu de Google Tulip, praten met tulpen.


    1 april 2019 om 06:05
    jeroenmirck

    Dank voor alle aanvullingen, ook via social media!

    Ik heb inmiddels een uitgebreide update toegevoegd.


    1 april 2019 om 07:52
    Bianca

    De botox doe het zelf kit van Etos met prikpunten masker is ook geweldig!


    1 april 2019 om 09:50
    Komala

    Hi Jeroen, mijn werkgever haakt vandaag ook in, maar dan wel met een serieuze oproep. Check het op http://www.hr.nl


    1 april 2019 om 09:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!