Wat is de conversatie index van jouw weblog?

9 april 2006, 04:31

Wat is de conversatie index van jouw weblog?

Het succes van een weblog wordt voor een deel bepaald door het aantal keer dat een posting wordt gelezen en het aantal reacties op deze postings. Om te beginnen met die laatste, daarvoor is recentelijk de Conversation Index (CI) ingevoerd. Oftewel, het aantal postings gedeeld door het aantal reacties (en trackbacks). Een CI groter dan 1,0 wordt gezien als broadcast en niet als conversatie. Marketingfacts heeft op dit moment een CI van ca. 0,35 en scoort daarmee erg goed.

Aardig is overigens om te zien dat het bijna 2 jaar heeft geduurd voordat er op Marketingfacts pas echt sprake was van een conversatie. Vanaf september 2004 kent Marketingfacts structureel een CI lager dan 1,0.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    mangold

    De hoeveelheid reacties is voor een groot deel omgekeerd evenredig met de hoeveelheid lezers dat het met je eens is. Voor een goede, lekker lage conversatie index kun je dus ’t beste maar afwijkende standpunten innemen, of gewoon keiharde onwaarheden posten 😉


    9 april 2006 om 07:47
    Eduard

    Marco, je hebt gewoon geen mening. dat is jouw probleem!


    9 april 2006 om 08:15
    robin

    Wat is jouw CI eigenlijk Eduard? 😉


    9 april 2006 om 09:13
    Eduard

    goede vraag Robin, ik had die eigenlijk van Marco verwacht :-), die van mij is 1.0. En zoals Marco opmerkt, geldt voor mij ook dat de comments pas op gang komen wanneer je een tijd bezig bent. ik constateer nu dat de index enorm verschilt per soort posting. ik ben nog steeds aan het uitzoeken waardoor dat nu komt. voor een deel is het duidelijk: wanneer je facts and figures laat zien, valt er weinig commentaar te leveren. grappig is dan wel dat dat veel gelezen/gewaardeerd wordt. je zou dan haast zeggen dat wanneer je van tevoren weet dat je een read-only posting gaat doen, je hem zou moeten splitsen om aan het aantal doorklikken te zien hoe waardevol men het vindt. ik vind dat overigens wel erg ingewikkeld worden allemaal….


    9 april 2006 om 09:23
    loket

    klopt eduard. facts & figures geven een zeer lage respons m.b.t. comments. de CI-index op mediaonderzoek.nl bijvoorbeeld ligt rond de vier. ben ik eigenlijk wel blij mee. ik ben nu al veel tijd kwijt aan het posten op zich, laat staan dat ik evenveel of meer tijd kwijt ben met het lezen en/of reageren op comments.


    9 april 2006 om 12:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!