Wat is de conversatie index van jouw weblog?

Wat is de conversatie index van jouw weblog?

Wat is de conversatie index van jouw weblog?

Het succes van een weblog wordt voor een deel bepaald door het aantal keer dat een posting wordt gelezen en het aantal reacties op deze postings. Om te beginnen met die laatste, daarvoor is recentelijk de Conversation Index (CI) ingevoerd. Oftewel, het aantal postings gedeeld door het aantal reacties (en trackbacks). Een CI groter dan 1,0 wordt gezien als broadcast en niet als conversatie. Marketingfacts heeft op dit moment een CI van ca. 0,35 en scoort daarmee erg goed.

Aardig is overigens om te zien dat het bijna 2 jaar heeft geduurd voordat er op Marketingfacts pas echt sprake was van een conversatie. Vanaf september 2004 kent Marketingfacts structureel een CI lager dan 1,0.


Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Wellicht aardig om eens te kijken naar de top-10 bloggers op Marketingfacts (als er bij de bloggers belangstelling is voor de complete lijst dan hoor ik het graag):



    Het zal niemand verbazen dat de conversatie index van de postings van Anders Floor het beste scoort (CI = 0,11) gevolgd door die van Albert Treur (CI = 0,17). Zelf scoor ik beneden het gemiddelde en dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik de meeste persberichten plaats die niet of nauwelijks leiden tot discussie. Voor alle duidelijkheid, de reacties in deze tabel zijn niet de reacties die ik heb geplaatst maar de reacties die mijn postings hebben opgeroepen.

    geplaatst op
  • De hoeveelheid reacties is voor een groot deel omgekeerd evenredig met de hoeveelheid lezers dat het met je eens is. Voor een goede, lekker lage conversatie index kun je dus 't beste maar afwijkende standpunten innemen, of gewoon keiharde onwaarheden posten ;-)

    geplaatst op
  • Marco, je hebt gewoon geen mening. dat is jouw probleem!

    geplaatst op
  • Wat is jouw CI eigenlijk Eduard? ;-)

    geplaatst op
  • goede vraag Robin, ik had die eigenlijk van Marco verwacht :-), die van mij is 1.0. En zoals Marco opmerkt, geldt voor mij ook dat de comments pas op gang komen wanneer je een tijd bezig bent. ik constateer nu dat de index enorm verschilt per soort posting. ik ben nog steeds aan het uitzoeken waardoor dat nu komt. voor een deel is het duidelijk: wanneer je facts and figures laat zien, valt er weinig commentaar te leveren. grappig is dan wel dat dat veel gelezen/gewaardeerd wordt. je zou dan haast zeggen dat wanneer je van tevoren weet dat je een read-only posting gaat doen, je hem zou moeten splitsen om aan het aantal doorklikken te zien hoe waardevol men het vindt. ik vind dat overigens wel erg ingewikkeld worden allemaal....

    geplaatst op
  • klopt eduard. facts & figures geven een zeer lage respons m.b.t. comments. de CI-index op mediaonderzoek.nl bijvoorbeeld ligt rond de vier. ben ik eigenlijk wel blij mee. ik ben nu al veel tijd kwijt aan het posten op zich, laat staan dat ik evenveel of meer tijd kwijt ben met het lezen en/of reageren op comments.

    geplaatst op
  • Als ik thuis was geweest had ik inderdaad dezelfde vraag kunnen stellen Eduard ;-)

    Maar zoals hierboven al is weergegeven, facts & figures lenen zich niet of nauwelijks voor discussie. Desondanks ben ik wel op zoek naar een aantal performance-indicatoren voor online communities zoals een weblog. De Conversation Index is er daar één van maar hoeft niet altijd de belangrijkste te zijn. Een andere indicator is hoevaak een bericht wordt gelezen.

    Hebben jullie wellicht nog andere suggesties?

    geplaatst op
  • @marco, ik gaf pas een aantal voorbeelden van conversie op basis van een artikel. doorkliks van 50 tot 60% bleken geen uitzondering. deze cijfers kwam ik dan toevallig aan de weet, maar stel je voor dat dat het gemiddelde is van alle artikelen . . . het is in ieder geval een aardig alternatief voor de CI-index.

    Overigens moet je uit de tabel hierboven niet de 'eigen' comments filteren. vaak treedt de auteur van het artikel op als moderator van de discussie. dat heeft een positief effect op het aantal comments.

    geplaatst op
  • Inderdaad een goede aanvulling Peter en eigenlijk een indicator die ik ook voor alle uitgaande links meet (maar nog te weinig mee doe). Ik maak daarbij gebruik van MyBlogLog. Hieronder een overzicht van de top-10 van de laatste paar dagen:



    Daarnaast verwijs ik ook nog even naar je eigen posting op Marketingfacts waarin je ingaat op de conversie van passant tot evangelist. Ook die conversies geven een maat voor het succes van een community (of weblog).

    geplaatst op
  • De CI is dermate beperkt dat het alleen kijkt naar hoeveelheid comments, en niet naar de relatie met dit aantal en het aantal visits. Dat zegt pas echt iets over de mate waarin een posting uitnodigt voor discussie en dialoog (schrijfwijze, onderwerp, etc.)

    Lijkt me interessant om dit ook als maat te gaan hanteren; de Dialogue Index (DI)
    meer hierover hier:
    Dialogue Index

    geplaatst op
  • Op 17 januari heeft de eerste workshop plaatsgevonden buy alprazolam “Hoe zijn jouw manieren”. In de 4 weken daarna is een levendige discussie ontstaan over jouw identiteit en multiculturaliteit in Helmond onder leiding van een aantal wetenschappers. Er werden vragen gesteld als; zijn er verschillen, gelden de waarden en normen van toen ook voor deze tijd en wat zegt taal over Helmonders.In de laatste workshop kijken we terug op wat de uitkomst is van de workshops. Tegelijkertijd wordt er gekeken wat jij kan doen. Wat is jouw aandeel in de identiteit van de Helmonder? Voel jij je een burger van Helmond?

    geplaatst op
  • Mensen maken veel ruzie in naam van God, Allah en Jaweh – van felle debatten tot complete oorlogen. Toch hebben Christendom, Islam en Jodendom dezelfde oorsprong. Waar komen die tegenstellingen dan vandaan? Zijn er zo veel verschillen dat er geen plaats is voor een eerlijke dialoog?buy hydrocodone SEM vindt dat die ruimte er moet zijn en organiseert daarom deze workshop over religie en identiteit. Jaap Zwart, Nienke Muurling en Pien Bos geven vorm aan het debat.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.