Waardeproposities onder de loep
Boekrecensie van ‘The Wheel of Value’ (Rob van Nes)
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘The Wheel of Value’ van Rob van Nes.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
“Succesvolle waardeproposities voor bedrijven en organisaties, merken, verenigingen & personen.” Zo luidt de ondertitel van dit boekje. Aan de omvang te zien, een kleine zestig pagina’s in A5-formaat, is er sprake van een duidelijke focus.
Er staan volop voorbeelden in ‘The Wheel of Value’ van meer of minder succesvolle waardeproposities. Het voorbeeld van de vergelijking van het biermerk Buckler en Ikea vond ik een mooie. Beide zijn destijds in een conference van Youp van ‘t Hek flink onder vuur genomen. Buckler heeft dat niet overleefd. Ikea is zelfs nog zwaarder door Youp in de zeik genomen, maar heeft daar nauwelijks last van gehad. De auteur beweert dat dit mede te danken is door de sterke waardepropositie van Ikea.
“Ikea overleefde Youp, Buckler niet. Met dank aan sterke waardepropositie Ikea”
Een waardepropositie is niet voor eeuwig, er zijn veel ontwikkelingen die de waarde van je propositie onderwijl aan kunnen tasten. Om dit te onderbouwen worden twee bladzijden lang allerlei trends genoemd. Hoewel sommige trends best wel wat meer uitleg verdienen, blijft het bij een opsomming. Het gaat de auteur hier dus blijkbaar niet om de aanleiding, maar om de creatie van de propositie zelf.
Ik moet zeggen dat ik ‘The Wheel of Value’ eigenlijk een marketingboek vindt voor niet-marketeers. Voor de ervaren marketeer zal de inhoud weinig verrassingen bevatten. Alleen voor de beginnende marketeer of voor aanpalende disciplines, die vaag iets gehoord hebben over een waardepropositie, is het boekje mijns inziens welkom om even snel te achterhalen waar het over gaat.
Of je met dit boek in staat bent om een volledige waardepropositie op te stellen en te implementeren, waag ik te betwijfelen. Wel ben je in ieder geval in staat om de juiste vragen te stellen als er een propositie wordt gepresenteerd.
The Wheel of Value
Auteur: Rob van Nes
Uitgever: International Business Development academy
ISBN: 978 94 90903 046
Eerste druk: 2018
Kernwoorden: waardepropositie, merkwaarde, branding