Vooruitblik branding voor bedrijven en personen

13 januari 2022, 14:00

Help mensen het beste te kiezen van wat ze online zien

Een sterk persoonlijk merk. Naast het promoten van thought leadership en expertise op een bepaald gebied, brengt het menselijke element terug in business. Dit wordt het jaar om personal branding toe te voegen aan corporate branding. Dat is waar de magie ontstaat. Het zorgt voor een community met als resultaat dat mensen jouw merk vertrouwen. In dit artikel werp ik een blik vooruit op personal branding. Vijf tips om jou een voorsprong te geven door jouw persoonlijke merk sterker te positioneren en zichtbaar te maken in een groeiende onlinewereld.

Als één ding duidelijk is geworden in het afgelopen jaar, dan is het dat personal branding relevanter is dan ooit. Het ging van ‘wat mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent’ naar ‘wat mensen zien als ze online naar je zoeken’. De hele wereld heeft immers toegang tot wie jij bent in een simpele zoekopdracht. Steeds meer ondernemers, leidinggevenden en CEO’s omarmen online, omdat ze weten dat de mogelijkheden om de ideale klant aan te trekken, leads te genereren, vertrouwen op te bouwen en de juiste werknemers te vinden oneindig zijn. Voorwaarde is wel dat jij met jouw persoonlijke merk op de juiste kanalen content deelt, die gaat over het unieke probleem dat jij oplost.

Behoud je voorsprong en help mensen het beste te kiezen van wat ze online zien

De grootste uitdaging wordt opvallen tussen een meegroeiend walhalla van experts. Kansen zijn er in overvloed, altijd. Maar zorg voor sociaal bewijs om jouw kennis en expertise te ondersteunen. Help jouw klant het beste te kiezen van alles wat ze online zien.

Dit geldt overigens niet alleen voor ondernemers en leidinggevenden. Ook voor bedrijven. Want als je nu nog niet investeert in employee advocacy (ambassadeurschap) en de personal brands van jouw medewerkers, dan geef je jouw voorsprong – als je die al had – in rap tempo weg aan de bedrijven die wel de expertise van hun mensen slim naar voren schuiven. Want met jouw medewerkers als krachtige experts, heb je 561 procent meer organisch bereik en 8 keer meer engagement. Ik ben sowieso voorstander van inbound, organisch en menselijke marketing, een veel duurzamer model dan geld pompen in korte campagnes.

Vijf tips voor een branding-voorsprong in 2022

1. Verheldering

Dit is het moment om de diepte in te gaan. Heb je kraakhelder wie jij bent als bedrijf of persoon? Waar jij voor staat? En hoe jij mensen helpt? En belangrijker nog: zijn jouw doelen in lijn met het bedrijf of de persoon die jij aan het worden bent? Als jij hoge doelen voor jezelf hebt gesteld, gaat het niet meer zozeer over hoe je die kunt bereiken, het gaat meer over wie jij moet zijn om jouw doelen te bereiken. Dit wordt het jaar van zelfkennis en persoonlijke ontwikkeling. Ga je hier bewust mee aan de slag en kun je dit effectief inzetten, dan heb je niet een kleine, maar een extreme voorsprong. Jupiter staat namelijk een groot deel van het jaar samen met Neptunus in Vissen wat bewustwording en zelfinzicht brengt. De planeten geven onze behoefte aan groei en ontwikkeling duidelijk aan. Dat kunnen we perfect inzetten om van onszelf een nog krachtiger, authentieker en persoonlijk merk te maken waar mensen zich mee willen verbinden. Investeer in de personal brands en persoonlijke ontwikkeling van jouw mensen en je hebt de meest sterke community ooit.

2. Magnetisch onderscheidend vermogen

Wat maakt jou anders dan alle anderen? Begrijp welke unieke waarde jij te bieden hebt aan jouw klanten met jouw ervaring, expertise en vooral persoonlijkheid. Welke problemen los jij op? Met welke verlangens help jij mensen? En dat gaat vooral om de manier waarop jij dat doet. Om het gevoel dat jij mensen geeft. Het onderscheidend vermogen zit in jouw persoonlijkheid. Of de persoonlijkheden van jouw mensen, samen maken zij jouw bedrijf. En het onderscheidend vermogen gaat niet over beter, het gaat over anders. Als jij probeert te concurreren, handel je uit angst. Probeer liever een cultuur te creëren waarin mensen zichzelf kunnen zijn en van daaruit vertrouwen vol expressie kunnen geven. Expressie aan de expertise waar ze zelf blij van worden. Dat zorgt vanzelf voor een magnetisch onderscheidend vermogen.

3. Begrijp jouw mensen

Nooit eerder was het zo belangrijk om een community te bouwen. We zitten thuis en dat is oké, maar laten we dan online zoveel mogelijk samenkomen om van elkaar te leren en elkaar verder te helpen. Duik in de beleefwereld van je klanten, begrijp wat ze drijft en hoe jij ze daarbij kan helpen. En wees niet alleen de haler. Klanten, en sociale platformen, hebben het haarfijn door als je alleen komt halen. Zorg vooral dat je aanwezig bent. Dat je komt brengen. Sociale media zijn energetische platformen die menselijke interactie en relevantie goed doorhebben. Neem de tijd voor comments, likes en shares en verbind je met mensen. Laat ze weten dat je er voor ze bent op verschillende platformen vanuit oprechte interesse en aandacht. Echte verbindingen zorgen voor kansen en samenwerkingen waardoor je sneller jouw doelgroep kunt bereiken en jouw online community kunt vergroten. En daarmee ook sneller jouw doelen kunt bereiken.

4. Content gaat niet om jou

Maak relevante content. “Ja, duh”, hoor ik je denken. Maar doen mensen dit echt? De definitie van contentmarketing is dat je relevante informatie deelt waarmee je aantoont dat je de markt en haar uitdagingen begrijpt. Het gaat dus niet om jou, maar om jouw klanten. Schrijf eens de top tien vragen op die (potentiële) klanten jou stellen over je vakgebied en gebruik dit als uitgangspunt voor jouw content. Kom per stuk content tot de essentie en vraag je af welk type content hiervoor het best geschikt is. En welk kanaal. Op de vraag welk kanaal je moet inzetten, is mijn antwoord altijd simpel: “Daar waar jouw mensen hangen”.

5. Laat Google voor je spreken

Zorg voor een krachtige headline waarin je duidelijk aangeeft wie je bent, waar je voor staat en wie jij hóe helpt. Belangrijk is dat je keywords, waar je om bekend wil staan in jouw vakgebied en op gevonden wilt worden, hierin terugkomen. Laat Siri je naam of bedrijfsnaam online opzoeken en kijk hoe je bedrijf of jijzelf ervoor staat. Als je je pitch nog niet helder hebt, maak daar dan meteen jouw prioriteit van en update deze op je socials, platformen en website. En als je de metadata nog niet hebt geoptimaliseerd voor jouw website, laat dat dan ook je 2022 kickstart zijn. Zorg dat jij wordt gevonden en gevraagd wordt.

Implementeer deze stappen vandaag nog en zorg voor een voorsprong in 2022 met je persoonlijke merk. Google en social media doen van daaruit de rest van het werk voor je.

Denise Pellinkhof
Expert in personal branding, branding, content & ambassadeurschap bij Joy in Business

Expert in personal branding, branding, content & ambassadeurschap. Ik geloof in de kracht van mensen. In de kracht van hun verhaal. In hoe je bent privé, je ook zou moeten zijn op werk en Vice Versa. Work hard, play hard! Als jij duidelijk kunt uitdragen wie je bent, waar je voor staat en hoe jij anderen kunt helpen, wordt alles een groot speelveld. Door te investeren in persoonlijk contact, te werken vanuit klantbehoefte en je (menselijk) dienstbaar op te stellen, kun je vertrouwen opbouwen. Je trekt de juiste klanten naar je toe. Echt, er zijn zo veel kansen als jij jouw kennis en persoonlijkheid slim weet in te zetten. Ik krijg er energie van mensen en organisaties hierbij te helpen. Om ze te zien groeien en hun expertrol te pakken. Om verhalen te maken die het waard zijn om te delen: inzichtvolle content, waarmee je aantoont de markt en de uitdagingen van klanten te kennen. Mens en organisatie hebben elkaar hierin nodig. Zo simpel is het.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Wouter Weber

    Mooie post, Thought leader Denise!

    Het is inderdaad belangrijk om personalbranding in te zetten hoe groot of hoe klein jouw bedrijf ook is.

    Geruime tijd dat ik met personal branding bezig ben merk ik wat dat voor mij heeft betekend.

    In helderheid, doen waar ik blij van word, durven te doen, vallen en opstaan en doorgaan elke keer maar weer.

    Ik heb me verdiept in merken, tekst en wat voor gevoel dit op kan roepen.

    Dit is waar ik blij van word,

    Wouter


    14 januari 2022 om 08:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!