Viral Friday week 11/2018: raketten, topvoetballers en een jacuzzi

16 maart 2018, 14:05

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de merken Tesla, Amazon, Nike, Lidl en Kelda Roys.

Tesla: Starman

3.002.029 views

We trappen deze week af met Elon Musk, die de aandacht weer op zich gericht weet te krijgen. Ditmaal door een Tesla Roadster de ruimte in te schieten, in samenwerking met zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX en op de legendarische muziek van David Bowie. De Tesla is hiermee de snelste auto in het universum, met 42.000 kilometer per uur, en cirkelt op dit moment om Mars. Deze stunt is mede ingezet om een grots plan van Elon Musk – Mars koloniseren – op de kaart te zetten. De publiciteitsstunt is zeker gelukt, gezien het aantal views en alle grote media over de hele wereld die dit hebben opgepakt, met een slordige 3 miljoen YouTube-views binnen een week.

Amazon: Fire TV too many questions

212.736 views

Ken je dat? Je bent je favoriete serie aan het kijken en je moeder praat er constant doorheen. Amazon haakt hier in hun nieuwste commercial ter promotie van de Fire TV stick, grappig op in. De streaming mediaplayer die ervoor zorgt dat je gemakkelijk video’s, muziek en games op je tv af kunt spelen, biedt nu ook een afstandsbediening aan met ondersteuning voor spraakassistent Alexa. Niet alleen kan Alexa gebruikt worden voor mediabediening, maar ook om allerlei andere vragen te beantwoorden. In deze 30 seconden durende commercial zie je hoe de serie ‘Homeland’ met behulp van Alexa steeds gepauzeerd wordt, omdat moeder weer een vraag heeft. De herkenbare video kan nu al rekenen op meer dan 212.000 views.

Nike: The ball makes us more

186.363 views

Nike viert dit jaar zijn twintigjarige samenwerking met F.C. Barcelona. Deze video is een tribute aan één van ’s werelds beste voetbalclubs. In de video is het beeld verdeeld in vierkanten frames, een knipoog naar de stad die halverwege de negentiende eeuw in blokken is ontworpen. Veel bekende spelers zoals Andrés Iniesta, Philippe Coutinho, Gerard Piqué, Sergio Busquets, Sergi Roberto, Ousmane Dembélé, Samuel Umtiti, Denis Suárez, Paulinho en Alexia Putellas zijn zichbaar in de video. Ook F.C. Barcelona-legendes zoals Carles Puyol, Ronaldinho, Pep Guardiola en Johan Cruyff kom voorbij. En niet te vergeten: onze eigen Lieke Martens, die in het damesteam van Barcelona speelt. Een mooie video, met ruim 185.000 views.

Lidl: Jacuzzi

111.192 views

Met stip op één staat de nieuwe commercial van Lidl. Het internet ging namelijk los bij het horen van dit nieuws: Lidl verkoopt later deze maand een heuse opblaasbare jacuzzi voor vier personen. Met de slogan ‘jezelf letterlijk en figuurlijk onderdompelen in luxe – en dan ook nog eens betaalbaar’ steekt de winkelketen de draak met de grote techmerken en hun nieuwste gadgetvideo’s. Lidl verwacht zo’n grote vraag dat het bubbelbad zelfs al vanaf 22 maart online te pre-orderen is. Voor maar 289 euro is hij van jou! Nu al goed voor ruim 110.000 views.

Kelda Roys: Our Girls

103.158 views

In deze video is zichtbaar hoe Kelda Roys, een voormalig staatswetgever die Gouverneur van haar stad wil worden, duidelijk aangeeft wat haar standpunten zijn en waar zij voor staat. Zij maakt zich voornamelijk sterk voor de afschaffing van chemicaliën in babyflessen en sippy-bekers. Maar tijdens de video verplaatst het beeld zich naar de rand van de set waar haar man druk bezig is om hun onrustige baby te kalmeren. Al snel geeft haar man de baby aan Roys, zodat ze de baby kan voeden. Hiermee maakt zij een sterk punt dat borstvoeding een volledig natuurlijke handeling is, die geen sociaal issue zou mogen zijn. Dit zorgt voor veel positieve reacties, en al ruim 100.000 views.

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!