Viral Friday 48/2018: kerst vieren met Twitter, Ikea en Rode Kruis

30 november 2018, 13:41

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de kerstcommercials van Twitter, Waitrose, Manor, Ikea en Rode Kruis.

Twitter: #NotARetailStore

96.107 Views

Toen Twitter nog maar net begon maakte een man in Virginia genaamd John Lewis een account aan met de voor hand liggende naam @JohnLewis. Het was duidelijk dat hij geen idee had van de moeite die dit hem zou bezorgen. John Lewis’ humoristische reacties op de vele, vele mensen die hem in de loop van de jaren verward hebben met het Britse warenhuis zijn het onderwerp van de video. Het lijkt alsof deze John Lewis een soort social-media-kerstman is rond de feestdagen.

Waitrose & Partners: Fast Forward

462.431 views

In deze video zien we een meisje dat haar ouders de nieuwste kerstcommercial van die andere John Lewis wil laten zien. Ze is zelf erg enthousiast, maar haar ouders hebben niet veel geduld met de video. Vader pakt de afstandsbediening en spoelt de video snel door. Want als er Waitrose op je staat te wachten, heb je geen geduld voor Elton John. Zo blijkt maar weer hoe verleidelijk cake en chocolade kan zijn. Goed voor ruim 400.000 views.

Manor: Weihnachtsspot 2018

2.619.877 views

Het warenhuis Manor heeft dit jaar weer groots uitgepakt met een kerstcommercial. Een prachtige animatie-video met een echt kerstgevoel. We zien een kleine jongen in het warenhuis, die ontdekt dat de elfjes alle cadeaus rondbrengen. Als hij deze elf heeft gezien wil hij er zelf ook één! De elf vreest voor zijn leven en wil niet als kerstcadeau eindigen. In plaats daarvan creëert de elf een knuffelversie van zichzelf om hiermee zijn eigen leven te redden en de jongen blij te maken met zijn cadeau. Maar dan blijkt dat de jongen toch een hele andere kijk had op de elf. Een echte kerstvideo, goed voor ruim 2,5 miljoen views.

Ikea: Magic Man Holiday Commercial

50.920 views

In de nieuwe tv-commercial van Ikea Canada probeert een jongetje goocheltrucs uit voor zijn familie. Hij baalt zichtbaar als het hem niet lukt zijn zusje of zijn hond weg te goochelen (gelukkig maar). Zijn opa besluit te helpen en werkt de hele nacht door aan een goochelkast (de bekende kallax kast van Ikea). Nu kan het jongetje als een echte goochelaar schitteren tijdens het kerstfeest. De video sluit af met “Bring joy to the world.”

Red Cross: The One Gift Santa Can’t Deliver

41.771 views

Sommige kinderen vragen speelgoed aan de kerstman. Anderen willen de nieuwste hightech-gadgets, videogames, boeken of kleding. Maar het meisje in de commercial heeft maar één wens: zij wil herenigd worden met haar familie. De kerstman zie je in zijn rood-witte kleiding, hij is verward en zit onder het stof en vuil. Hij kijkt ver van vrolijk en schrijdt langs soldaten die wapens afvuren en vluchtende burgers. Hij is in een oorlogsgebied. In een beschadigd huis vindt de kerstman een getraumatiseerd meisje, zittend op een paar dekens die de smerige vloer bedekken. De kerstman geeft het meisje een hand maar meer kan hij niet doen. Hij kan dit meisje niet het geschenk geven dat zij zo graag wil. De kerstman kan niet elke wens in vervulling brengen.

“Indrukwekkende kerstfilm van Rode Kruis”

De campagne is gemaakt in opdracht van International Committee of the Red Cross (ICRC). Het Rode Kruis zorgt er al bijna 150 jaar voor dat gezinnen weer herenigd kunnen worden. Aan het einde van de commercial zie je een reünie. Met deze campagne laat ICRC zien hoe belangrijk haar werk is. Een indrukwekkende film met een belangrijke boodschap.

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!