Viral Friday 34/2019: McDonald’s doet hip, Gillette eert moeders en Ronaldo waagt een dansje

23 augustus 2019, 13:42

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van Gillette, Shopee, McDonald’s en Turo.

Gillette: A Woman’s Day Tribute

490.104 views

Gillette South Africa heeft een nieuwe commercial gemaakt om te laten zien hoe belangrijk een vrouw kan zijn als rolmodel. De campagne is speciaal gemaakt voor Vrouwendag in Zuid- Afrika. Volgens Gillette groeien in Zuid-Afrika twee van de drie jongens op zonder vader. De moeder (of ook heel vaak de grootmoeder) moet dan de rol van de vader invullen. De commercial duurt ongeveer drie minuten en legt de relatie vast tussen een jonge man en zijn grootmoeder. Je ziet dat de man goed is opgevoed en hij verzorgt nu zijn grootmoeder nadat het jarenlang andersom is geweest. Het zijn geen acteurs, maar echte mensen. Kort na het filmen is de grootmoeder helaas ook echt overleden. Een mooie campagne.

Shopee: Super Shopping Day

2.815.461 views

Mensen zeggen van deze campagne dat het de slechtste commercial ooit is. Oordeel zelf maar wat jullie er van vinden. Ik moest er vooral heel hard om lachen, dat dé Cristiano Ronaldo zich hier voor leent en dan ook nog eens een suf dansje uitvoert. Na de campagne denk je ook gelijk: die moet hier wel heel veel geld voor hebben gekregen. Het kan niet anders dan dat Ronaldo door zijn medespelers in de kleedkamer hard is uitgelachen. De campagne is op YouTube enorm vaak geplaatst en bekeken. Voor de mensen die Shopee niet kennen: het is een e-commerce-platform dat bekend is in Azië.

McDonald’s: Schnuggs

4.232 views

Als onderdeel van de lancering van de Spicy McNuggets van McDonald’s heeft het fastfoodketen een commercial gemaakt met een duidelijke knipoog. Steeds meer fastfoodketens komen met een fashion-item, dus kon McDonald’s hierin niet achter blijven. Als een dergelijk groot bedrijf van een marketingtrend een grap maakt en tegelijkertijd omarmt, dan weet je dat deze hype zijn hoogste piek heeft gehad. De doelgroep van deze campagne is Generatie Z, maar de vraag is of deze doelgroep wel zit te wachten op nóg een fastfoodketen met fashion-uitschieters. Of wellicht kunnen ze nu eindelijk McDonald’s aan hun collectie toevoegen. May I present to you: Schnuggs.

Turo: Guillermo

43.945 views

De nieuwe Turo-app maakt het mogelijk om gemakkelijker en voor een kortere periode een auto te huren. Guillermo gaat op de driewieler van zijn zoontje naar zijn werk omdat zijn vrouw een week de auto mee heeft genomen. Als de politie heb aanhoudt, vertellen ze hem dat hij beter een auto kan huren via Turo. Guillermo kiest gelijk een lekkere snelle wagen waarmee hij naar zijn werk kan rijden. Heel droge humor, maar toch wel een grappige commercial.

Luka van Rijn
Exchange Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!