Vinex/STIR kan belofte niet (meer) waarmaken

1 mei 2013, 09:29

Wie de berichtgeving rond Vinex/STIR de afgelopen tijd in de gaten heeft gehouden, heeft gemerkt dat het rommelt bij de stichting. Deelnemers morren over het meetsysteem, wat voor enkele partijen ook al reden was om het lidmaatschap te beëindigen of met beëindiging te dreigen. Ook ik heb deze maand het lidmaatschap opgezegd. Waarom vraagt u zich wellicht af? Om de simpele reden dat aangesloten zijn bij Vinex/STIR een website alleen maar geld kost en verder geen enkele toegevoegde waarde meer heeft.

Deze gastcolumn is geschreven door Jurgen Vugts, managing director AutoScout24.nl.

Vinex/STIR meet de bereikcijfers van ruim 450 websites. De snel veranderende internetsector heeft al enkele jaren geleden aangegeven dat het meetsysteem dat toen bestond, niet voldoende zou zijn om op lange termijn waarheidsgetrouw te kunnen meten. Er is toen een nieuw meetsysteem uitgedacht dat de toenemende groei en ontwikkelingen in de internetbranche beter in kaart moest brengen.

En daar wringt de schoen: dat systeem is er anno 2013 nog steeds niet, waardoor het huidige meetinstrument er niet in slaagt de werkelijke bereikcijfers te benaderen. Zo worden mobiele bereikcijfers nog op geen enkele wijze meegenomen. En dat in een wereld waarin steeds meer consumenten zoeken via hun smartphone of tablet. De door Vinex/STIR opgegeven reden voor het verouderde meetsysteem is even simpel als brutaal: er zijn nog contractuele verplichtingen tot 2015 met Intomart GfK en comScore. Geeft dat een organisatie dan het recht om tot die tijd dan maar een kwalitatief slechte dienstverlening aan te bieden?

Onafhankelijkheid

Daarnaast is ook de onafhankelijkheid van het orgaan niet onomstreden. Hoe kun je dan nog hard maken dat je als onafhankelijke stichting opereert die de belangen van alle aangesloten deelnemers evenredig behartigt? Er hangt in ieder geval op zijn minst de zweem van onbetrouwbaarheid omheen.

Adverteerders

Voor een commerciële partij – want dat zijn de meeste websites toch die aangesloten zijn bij Vinex/STIR – is er daarnaast nog een andere belangrijke reden om aangesloten te zijn. Met de STIR-cijfers konden voorheen adverteerders geïnteresseerd worden. Door ze via een als onafhankelijk gepercipieerd, overkoepelend orgaan bereikcijfers voor te schotelen, kon de meerwaarde van jouw website ten opzichte van een ander kracht bijgezet worden.

Maar in plaats van dat je als ondernemer met deze cijfers kunt schermen, kost participatie nu alleen maar geld zonder dat het toegevoegde waarde biedt. Mediabureaus en advertentieplanners lijken daarnaast zelf ook nauwelijks meer met STIR te werken om het bereik van sites te vergelijken.

Verantwoordelijkheid

Alles bij elkaar opgeteld heeft Vinex/STIR in de huidige vorm naar mijn mening geen bestaansrecht meer. Hoewel ik als één van de oprichters van de stichting nog steeds geloof in de intenties van het orgaan, zie ik ook dat het meetinstrument zo niet functioneert. Stelliger nog: marketeers moeten niet geloven wat er in STIR staat. Maar omdat het er niet naar uitziet dat Vinex/STIR zijn werkwijze met betrekking tot de bereikcijfers snel gaat veranderen, heb ik gemeend het lidmaatschap van AutoScout24 deze maand te moeten beëindigen.

Zijn we dan ‘cijferloos’? Zeker niet. Nieuwe initiatieven zijn in opkomst en we zijn met andere partijen in discussie over een meetinstrument dat past binnen de huidige (mobiele) internetontwikkelingen. Want die verantwoordelijkheid brengt deze stap vind ik met zich mee: nu is het aan ons om, als één van de toenmalige initiatiefnemers van Vinex/STIR, met een alternatief te komen.

Credits afbeelding: HeavyWeightGeek (CC)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mark de Bruin

    Dit speelt al jaren. Zonde dat die mobiele bereikcijfers (browser en apps) er nog steeds niet zijn.


    2 mei 2013 om 13:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!