VI Oranje de morele winnaar van de EK praatprogramma’s

15 juni 2012, 11:35

Naast een spitsendiscussie is er ook een behoorlijke rivaliteit tussen Studio Sportzomer en VI Oranje op televisie. De kijkcijfers lieten voor het EK zien dat VI Oranje als winnaar uit de strijd kwam. Bij de daadwerkelijke start van het EK was het Studio Sportzomer dat direct meer kijkers trok. Na de wedstrijd Nederland – Duitsland kwam Sportzomer uit op 2,4 mln kijkers en VI Oranje op 1,2 mln kijkers. Als rechtenhouder heeft de NOS rondom de wedstrijden een aantal voordelen: de wedstrijden die op het kanaal worden uitgezonden, interviews met bondcoach en spelers, toegang tot het stadion, etc. Het is voor Sportzomer dus makkelijker om kijkers vanuit een wedstrijd vast te houden aangezien ze al op het kanaal zitten. Tijd voor een social media analyse.

In een blog op nrc.nl is goed terug te zien dat Sportzomer die kijkers gemakkelijk vasthoud. Vanuit R2 Research hebben wij ook – via social media – gepeild welk programma men kijkt en waarom. Onder Twitter en Facebook fans die wij hebben bereikt is VI Oranje populairder. Bijna tweederde (64%) geeft aan dat VI Oranje hun favoriet is. Dit strookt ook wel met de berichten dat Studio Sportzomer meer een publiek van 55 jaar en ouder trekt, deze groep is minder actief op social media. Studio Sportzomer wordt gezien als een serieus en gedegen programma en bij VI Oranje is het vooral lang leven de lol. Hieronder ook een aantal redenen waarom men een van beide programma’s kijkt.

Wat VI Oranje laat zien is toch erg knap, zonder exclusieve content 1,5 uur een programma vullen en meer dan 1 mln kijker per uitzending trekken. Op social media is te zien dat VI Oranje veel meer leeft. In de eerste week van het EK werden er bijna 3x zoveel berichten (29.449 berichten) over VI Oranje gedeeld dan over Studio Sportzomer (10.370 berichten). De gesprekken bij VI Oranje lenen zich er natuurlijk ook wel voor om erover te delen. Uitspraken als “De hoeren zijn in Polen eerder in je hotelkamer dan je koffers” zorgt vanzelf wel voor controversie en reactie. Het stikt ook van de parodie / fan accounts die willen meeliften op VI Oranje. Ook geef VI Oranje social media nog een rol in het programma, tweets worden genoemd en #vioranje hashtag komt regelmatig voorbij. Op de zoekterm VI Oranje komen onder andere de volgende kreten naar boven.

In VI Oranje is er ook ruimte gemaakt voor een aantal sponsoren, zoals Johan Derksen het nuchter zegt: “het programma is niet gemaakt van onze belastingcenten”. Heineken, Gillette, Mora en ING zijn in elke uitzending terug te zien met een logische activatie. De ING activatie is heel gepast: de dag gast kan geld inzamelen voor het Jeugdsportfonds met een aantal pogingen op doel. Bij Studio Sportzomer blijft het toch met zijn allen over voetbal praten met dan wel wat reportages uit Polen of Oekraïne erin verweven.

Overall is mijn conclusie dat het enthousiasme online rondom VI Oranje groter, misschien wel minder kijkers maar meer stof tot discussie. Dit is natuurlijk uiteindelijk een bewuste keuze van RTL maar je ziet dat het werkt en past bij het voetbal.

Deze blog verscheen eerder op sportmarketingblog Sportnext.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

9 Reacties

    Daan

    Benieuwd in hoeverre bij “kijkers” wordt gekeken naar views op de platformen uitzending gemist en RTL XL.

    Ik kan me goed voorstellen dat mensen initieel blijven hangen bij Studio Voetbal, maar mogelijk op een later moment VI Oranje terugkijken via RTL XL


    15 juni 2012 om 13:51
    michelhendriks

    Ik begrijp het niet helemaal. Ik vat even je artikel samen. Sportzomer heeft 2x zoveel kijkers. VI Oranje leeft meer op social media, maar je zegt zelf dat het publiek van Sportzomer, ogenschijnlijk een stuk ouder, minder actief is op social media. Hoe kun je dan beweren dat VI Oranje de morele winnaar is?

    Door de integratie met social media en de controverse die het programma opzoekt (GeenStijl generatie?) kun je zeggen dat VI Oranje perfect aansluit bij de doelgroep. Maar hoe heb je uitgezocht of Sportzomer dat ook doet bij de oudere doelgroep? Ofwel, hoe kun je zeggen dat VI Oranje de morele winnaar is als je duidelijk maar naar één programma en één kanaal hebt gekeken?


    15 juni 2012 om 15:01
    Ger

    Beste Menno, voor alle duidelijkheid: begrijp ik goed dat je een quickscan aanhaalt die is gebaseerd op slechts 72 respondenten..? Dat lijkt mij een weinig representatief aantal.


    16 juni 2012 om 18:30
    mennourbanus

    De steekproef is inderdaad beperkt het is puur een indicatie om een beeld te krijgen hoe men naar beide programma’s kijkt en met name de ‘waarom’ interesseerde mij. De kijkcijfers geven hard uitsluitsel wie het meest wordt bekeken.

    Laat ik het omdraaien, wat vinden jullie van de conclusie dat VI Oranje de morele winnaar is?


    17 juni 2012 om 16:26
    Rene Frederick

    Goeie oproep Menno en interessant verhaal. VI Oranje is mijns inziens inderdaad absoluut de morele winnaar, grotendeels vanwege de redenen die je zelf ook aangeeft. En ook vanwege het feit dat de heren zich niet of nauwelijks serieus nemen (of lijken te nemen). Tegen de achtergrond dat RTL een aantal jaren geleden het concept Voetbal Inside van de buis haalde en de heren het eigenhandig weer op de buis hebben gekregen met sponsors. Ze spreken (daarom?) dan ook schaamteloos en wellicht dankbaar over hun sponsors en het concept. En ze zijn een parodie op zichzelf en ze weten het .. en ze weten dat de kijkers het weten…

    Toegegeven; VI is wel wat aan de platte kant en Derksen mag af en toe zijn mond houden en gasten aan het woord laten, maar de analyses zijn vele malen sterker (Van der Gijp, Boskamp, Kieft, Van Hanegem). Maar ja, dit is mijn mening.

    Over de rol en participatie van social media en moderne techniek; ik ben 46 dus een tussengroep 😉 en vind dat geklungel van Van Halst met zijn monitor van een bedenkelijk niveau (BBC en Canvas doen het beter) om over EK Lab maar te zwijgen (kijk naar ESPN America als je wil leren omgaan met statistieken). Het lijkt me dat VI Oranje hun crossmediaal concept moderner (beter?) oppakt, immers vragen (via mail en twitter) komen direct in de uitzending, er is voortdurend referentie aan het online kanaal en de sponsorintegratie is krachtig. Dus als je met morele overwinnaar bedoelt dat VI van nul komt, geen onbeperkte financiering heeft, toch vergelijkbare resultaten scoort en veel meer plezier uitstraalt, Menno .. dan inderdaad VI.


    21 juni 2012 om 08:53
    Vi Oranje

    VI oranje gaat bijna weer beginnen was afgelopen jaren echt top!


    28 mei 2014 om 22:06
    Frenchie

    me sale un error en mi impresora oki modelo 801,pone error fatal 985 eso me sale con la tapadera cerrada,sin embargo si abro la tapadera me sale que el toner amarillo y rojo estan vacio que los reponga pero el caso es que son nuov¿s.ÂeQue puedo hacer? saludos y gracias por leer esto


    25 april 2016 om 23:35
    Thomasviofe

    Living in France is one thing desired by many individuals. If you want to live in France then you have to get French property. You can read the advertisement section of the newspapers which has the section of houses for sale in France. After making a suitable choice, you should research about the properties for sale in France. French property is now a days very much wanted also.

    If you want to live in France and spend your life there you should select a proper house. French property is not cheap and you need to make a major investment. You must also know about the properties for sale in France at various locations. The houses for sale in France come in different prices depending on the location


    31 januari 2018 om 03:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!