Verzekeraars smijten met reclamegeld
Schreven we gisteren nog over de miljoenen verslindende campagnes van energiebedrijven, vandaag een artikel in de Volkskrant over de miljoenen die verzekeraars uitgeven aan reclame. Uit een overzicht van de Media en Reclame Bank BBC en de bevindingen van de Consumentenbond en de Patienten en Consumenten Federatie (PCF), blijkt dat verzekeraars de afgelopen weken 35 miljoen euro hebben uitgegeven aan reclame terwijl dit niet of nauwelijks heeft geleid tot verschuiving in het aantal klanten.
Voor veel verzekeraars zal in dat geval echter de doelstelling zijn behaald: klantbehoud!
dat is het volgens mij tegenwoordig met reclame. het draait vooral om klantbehoud. al je concurrenten komen met grootschalige campagnes en daarom moet jij ook omdat je het je niet kan veroorloven achter te blijven. dat zagen we ook in het AD met de energieverstrekkers.
klantbehoud dus. tenzij je met een ingenieuze strategie komt waarmee je heel goed uit kan leggen en laten zien waarom jouw product beter/sneller/goedkoper/hipper is dan die van de concurrentie.
en dat proberen ze allemaal natuurlijk ook, maar dat valt alleen niet erg mee. zeker niet als de producten erg op elkaar lijken of erg ondoorzichtig zijn.
niet alleen klantbehoud, maar vooral ook merkbehoud. dat laatste wordt steeds moeilijker met de intensivering van online mediaconsumptie. consumenten bepalen steeds meer zelf waar een merk voor staat. denk ik . . .