Verslag Emerce Update Narrowcasting

23 juni 2005, 15:50

Emerce Update Narrowcasting Vanmiddag zijn we bij de Emerce Update over Narrowcasting geweest. Een persoonlijk verhaal van een warme middag in Amsterdam.

Kort samengevat: narrowcasting wordt een interessant medium voor adverteerders en exploitanten van plaatsen waar ‘publiek’ komt, zij iets moeten doen of zich juist vervelen (scherm=trigger of scherm=interessant). Op dit moment is de investering in met name hardware nog vrij hoog. De verschillende partijen in de markt beginnen zich langzaam te vormen, maar narrowcasting staat nog steeds in de kinderschoenen.

Algemeen

Wat me opviel was dat de meeste pilots die tot nu toe zijn gedaan vrijwel allemaal de volgende doelstellingen hadden:

– merkbeleving versterken;

– en heel conceet omzet verhogen.

Narrowcasting is dermate jong, dat er alleen maar sprake is van pilots. Succesvolle cases hebben worden gekenmerkt door:

– Content: mensen kijken vaker en langer naar beelden die aanspreken en hechten daar meer waarde aan;

– Voortraject: vooraf goed nagedacht over wat je ermee wil bereiken en of narrowcasting daarbij ook de effectiefste manier kan zijn;

– Eenvoud: de gemiddeld consument wil/kan niet langer dan 10sec geboeid kijken naar zulke schermen, houd het daarom direct en simpel;

Fashion United

imageOpvallend was dat Fashion United al wel een pilot heeft gedaan, maar dat die pilot inmiddels is afgelopen en dat de uitingen op dit moment eigenlijk nergens te zien zijn. Volgens Lennard Minderhoud van Fashion United komt dat vooral omdat ze op dit moment geen sales-team hebben om de aanvragen te verwerken. Slap verhaal, als je het mij vraagt.

Wannahaves / Mediamarkt

Een prettige presentatie van Wannahaves. Zij maken gebruik van de toch al aanwezige schermen (250 tot 350 per winkel!) in de Mediamarkt winkels voor productpresentaties en commercials. Daarmee vermijden zij de grote investering in schermen. Nog wat highlights:

– het is belangrijk om de content op de schermen altijd en direct van buiten te kunnen aansturen;

– zorg dat de retailer er geen omkijken naar heeft.

M-Media – Mc Donalds

Na een korte uitleg over het concept Mc Donalds (…) kregen we een aardige presentatie van Tijmen Bos over narrowcasting binnen Mc Donalds. In dit geval heeft M-Media zelf geinvesteerd in de schermen die bij Mc Donalds hangen en verzorgen zij ook de content. Mc Donalds heeft er geen omkijken naar. Narrowcasting is binnen Mc Donalds onderdeel van de gastbeleving. Wat highlights:

– Bied geen Mc Donalds TV, maar bied content die interessant is voor de gasten van Mc Donalds;

– Het volume van het geluid bij de schermen van Mc Donalds past zich automatisch aan aan het volume van het omgevingsgeluid.

Schiphol

imageOp Schiphol is men bezig met een pilot op een groot aantal locaties. Men mikt daarbij vooral op zakenreizigers. Op dit moment staan er schermen bij:

– check-in balie 5: commercials;

– bij de security: combinatie van security boodschappen en commercials;

– in de lounge: 8 schermen met vluchtinfo en een commerciele banner;

– informatieborden bij de gates: vluchtgegevens en commercials;

– bagageband 10: duoschermen met bagage afhandelings info en commercials.

Opvallend vond ik dat een doelstelling van schermen op Schiphol het verbeteren van de wachttijd perceptie is. Ook is er veel aandacht voor het selecteren van de juiste boodschappen voor de juiste locaties: niet te spannend bij de security, wat langere boodschappen (en info-tainment) in de lounge, etc.

The Thoughtfull Spot

Een korte presentatie over het verleden van narrowcasting. Kort samengevat: er zijn nog weinig cases, daardoor zien adverteerders de waarde van narrowcasting nog niet. Een circelredenering, lijkt me.

Versatel

Gijs de Vries van Versatel gaat het allemaal nog niet ver genoeg: hij wil meer entertainment en meer interactie. Maar hoe creeer je interactie met een kaal scherm? Door dit te koppelen aan bijvoorbeeld betalingstransacties. Lijkt mij wel interessant: straks krijg je een commercial voor een goedkope lening als je bij je pinbetaling een wat laag saldo blijkt te hebben 🙂

Al met al best een aardige middag, die met name in het begin werd gedomineerd door technische storingen. Zo moesten presentatoren het tijdelijk zonder beamer doen en bleek het sms ‘shout’ bord (is het eigenlijk gebruikt?) niet te werken.

Emerce heeft zelf een compleet verslag op haar Narrowcasting blog gepubliceerd: http://vnunl.typepad.com/narrowcasting/

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

9 Reacties

    jorrit

    jammer dat interessante events over twee ontwikkelingen die belangrijk zijn voor het nieuwe medialandschap gelijktijdig op verschillende locaties gehouden worden. webloggen op de narrowcasting schermen met je mobieltje, wordt dit (technisch) mogelijk?


    23 juni 2005 om 16:55
    media

    Dank voor de update Ralph, prima! Ongelooflijk eigenlijk, je kiest voor het ene event en nog voordat je de koffie op hebt ’s avonds, heb je de verslagen van de andere events – die je helaas hebt moeten missen – al gelezen.


    23 juni 2005 om 17:48
    EJ

    Interactie in narrowcasting is niet zo heel moeilijk. Vooral consultants zonder vloergevoel missen die aansluiting. Met beijvoorbeeld Shotcode of sms-coupons heb je al snel een webbased of outdoordriven relatie met de schermpjes. Het heeft vooral met de down-to-earth cultuur in retail te maken dat de innovatieve concepten niet 123 van (winkel)grond komen.

    Over de businessblog incestervaring ben ik kort: zonde van de tijd om wéér aan te horen dat bloggen geld oplevert.

    Als het nu een ideaal zou hebben, oke, maar dat gezwets over franchise-concepten…ik weet het niet


    23 juni 2005 om 19:10
    media

    Ondanks het feit dat de techniek misschien niet altijd funktioneerde moet ik Emerce hier toch wel een groot compliment geven. Voorafgaand aan het event een weblog opgezet met uitstekende content (prima gedaan Monique!), tijdens het event live verslaggeving en webcast on demand (heeft iemand hier toevallig gebruik gemaakt van deze mogelijkheid?) en nog op dezelfde avond presentaties en foto’s online. Het lijken wel bloggers! 😉


    23 juni 2005 om 21:40
    Gertjan

    Wat me steeds opvalt bij dit soort sessies is de kwaliteit van de visuele ondersteuning die sprekers gebruiken bij hun presentaties. Vrijwel geen enkele spreker slaagde er in zijn verhaal en zijn ondersteuning op het scherm lekker op elkaar te laten aansluiten. Sommigen hadden bijvoorbeeld enorme lappen tekst op hun slides staan, waardoor je geen luisteraars-publiek maar lezers-publiek krijgt. Anderen hadden dusdanig veel slides dat ze onvoldoende tijd hadden om alles te behandelen.

    Tijmen Bos van M-Media (Mc Donalds case) was daarop een positieve uitzondering, hij liep vrij losjes over het podium zonder zich al te veel op te trekken aan zijn slides.

    Presenteren is een vak apart, wellicht kan Emerce bij volgende Update Seminars haar sprekers eerst een klein middagje presentatie-les geven…

    @Marco: Emerce had het qua live verslaggeving inderdaad wel erg goed voor elkaar! Complimenten!


    24 juni 2005 om 03:54
    narrowcasting

    Ben toch benieuwd wie op dit moment de groep producenten is die zich bezig houden met narrowcasting? Iemand meer info?


    24 juni 2005 om 05:56
    at

    Endemol, IDTV, Medialandscape


    24 juni 2005 om 07:08
    at

    hvdm dat zijn geen producenten!


    24 juni 2005 om 13:06
    at

    ahum, lukkien wel natuurlijk!


    24 juni 2005 om 13:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!