Verschil in kijkgedrag mannen en vrouwen
Uit een Eyetracking onderzoek dat al eerder door de Nielsen Norman Group werd uitgevoerd maar recentelijk nog is besproken in het Online Journalism Review blijkt dat mannen een sterke focus hebben gehad op de edele delen van honkballer George Brett. De vrouwen die naar de afbeelding keken hebben zich voornamelijk gefocust op het gezicht van de honkballer. Uit een ander Eyetracking onderzoek, waar geen beelden van zijn, bleek dat mannen zich ook bij dieren meer op de edele delen focussen.
De onderzoekers geven aan dat wanneer je afbeeldingen bij content zoekt, je moet weten wie het gaat lezen en welke relatie de afbeelding met de content heeft. Als je foto’s met mensen gebruikt, geef dan de voorkeur aan ‘echte’ mensen boven modellen.
Leuk, maar betekent dit dat we -wanneer we mannen willen bereiken- geslachtsdelen moeten afbeelden, of juist niet?
Modellen zijn volgens mij ook echte mensen hoor.. 😉
Volgens mij is een model ook iemand die er niet uit ziet als een strakke 18 jarige stoot (m/v).
@Elja
Met ‘modellen’ worden echte fotomodellen bedoeld waardoor mogelijk een bepaalde ongeloofwaardigheid wordt vermeden. Niets ten nadele van de modellen natuurlijk.
Op zich niet verwonderlijk wanneer je bedenkt dat mannen van oudsher beducht zijn voor hun “meerdere” in reproductief opzicht. Ook leuk is dat vrouwen hier de spiermassa van de biceps beter bekijken dan mannen.
Een andere uitleg zou kunnen zijn dat mannelijke Baseball kijkers wellicht anticiperen op de positie van de ballen door de knuppel als indicatie te gebruiken.
Ik zit meer naar zijn knuppel te kijken.
Typisch mannen, er is ook een hele categorie die als ze voor je toonbank staan je ook niet aankijken, maar hun blik op je borsthoogte laten rusten, wat me soms de neiging heeft mijn armen voor mijn borst te kruisen (maar dan kan ik weer de kassa en het pinapparaat niet bedienen).
Ik noem deze categorie klanten altijd ‘borstenkijkers’
En dan heb je ook nog de categorie worstenkijkers; die zijn nog veel erger! 😉
Ja maar dat zit achter de toonbank! (behalve dan bij de HEMA)
@Erik: de onderzoeksopzet is het onderzoek is wezenlijk anders in die zin dat er compromitterende beelden zijn getoond. Bovendien bleek de hormoonspiegel bij vrouwen van invloed te zijn op het kijkgedrag. Verder lijkt ook de context waarin e.e.a. is getoond van invloed te zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!