Gisteravond heeft Google in zijn Analytics pakket een aantal updates doorgevoerd. Deze zijn vooral gericht op het weergeven van data, menu's zijn herschikt en visualisaties verbeterd. Hieronder een opsomming van de gevonden verbeteringen. Deze zijn gebaseerd op eigen bevindingen en de bevestiging van Dan Barker die hetzelfde gevonden had. Google heeft namelijk nog geen officiële changelog uitgebracht.
Nieuwe grafieksoorten op de dashboard
Op de bestaande dashboards heeft Google 2 nieuwe soorten grafieken geintroduceerd. De Geo-map en de staafgrafiekt:
Ik hoef hier weinig over uit te leggen, het spreekt voor zichzelf. De staafgrafiek kan er bijvoorbeeld als volgt uit zien:
Je kiest een dimensie, wat metrics, eventueel nog een onderverdeling per browser en je hebt bovenstaande barchart. Er zijn diverse visualisatie opties waarbij je labels, assen en andere zaken aan kunt passen. Wat mij betreft een prima aanvulling op de al bestaande visualisaties. Een extra optie is de mogelijkheid tot het indelen van het dashboard op 5 nieuwe voorgedefinieerde manieren:
Segmentatie op dashboards
Als je voorheen een dashboard had met daarop bijvoorbeeld conversiegetallen kreeg je alleen de totalen te zien. Eventueel kon je een nieuw item toevoegen met daarop een filter als "medium=organic" om de conversies vanuit het onbetaalde Google verkeer te zien. Dit zorgt voor veel extra werk, of juist het maken van allerlei dashboards per kanaal. Dat is nu niet meer nodig, je kunt eenvoudig een segment aanmaken en die toepassen op het dashboard om de getallen van dat specifieke segment te zien:
Als het goed is staan je favoriete getallen al allemaal op een dashboard zodat je niet elke ochtend het hele account door moet. Deze functie maakt het nog makkelijker om snel inzichten via het dashboard te krijgen.
Menu indeling
De indeling van het menu aan de bovenkant in de oranje balk is veranderd. De items onder de "home" knop en de "standaard rapportages" zijn samengevoegd tot 1 menu aan de linkerzijde:
Het enige wat nu nog apart staat zijn de "custom reports". Deze zijn overigens ook uitgebreid met een Geo-map weergave ipv alleen de standaardgrafiek.
De oranje balk is vanaf heden ook vastgezet aan de bovenkant van je scherm, die zal bij het scrollen keurig bovenin blijven staan. Waarom Google hiervoor gekozen heeft is mij niet duidelijk. Het kost schermruimte en bevat niet echt functies die je altijd zichtbaar in je scherm wilt hebben.
De laatste wijziging is een iets verbeterde visuele weergave van de account pulldown met een kopje "recent profiles":
Dit zijn de tot op heden bekendgemaakt wijzigingen. Iemand die nog iets nieuws gevonden heeft, plaats het in de comments.
Heb je deze nieuwe opties nog niet? Wacht dan 1 a 2 weken, Google rolt zoiets vaak geleidelijk uit over alle accounts.
Afbeelding: Stefanos Kofopoulos (cc)