Vernieuwde interface + nieuwe features gelanceerd in Google Analytics

Alle updates op een rijtje

Vernieuwde interface + nieuwe features gelanceerd in Google Analytics

Gisteravond heeft Google in zijn Analytics pakket een aantal updates doorgevoerd. Deze zijn vooral gericht op het weergeven van data, menu's zijn herschikt en visualisaties verbeterd. Hieronder een opsomming van de gevonden verbeteringen. Deze zijn gebaseerd op eigen bevindingen en de bevestiging van Dan Barker die hetzelfde gevonden had. Google heeft namelijk nog geen officiële changelog uitgebracht.

Nieuwe grafieksoorten op de dashboard

Op de bestaande dashboards heeft Google 2 nieuwe soorten grafieken geintroduceerd. De Geo-map en de staafgrafiekt:

Ik hoef hier weinig over uit te leggen, het spreekt voor zichzelf. De staafgrafiek kan er bijvoorbeeld als volgt uit zien:

Je kiest een dimensie, wat metrics, eventueel nog een onderverdeling per browser en je hebt bovenstaande barchart. Er zijn diverse visualisatie opties waarbij je labels, assen en andere zaken aan kunt passen. Wat mij betreft een prima aanvulling op de al bestaande visualisaties. Een extra optie is de mogelijkheid tot het indelen van het dashboard op 5 nieuwe voorgedefinieerde manieren:

Segmentatie op dashboards

Als je voorheen een dashboard had met daarop bijvoorbeeld conversiegetallen kreeg je alleen de totalen te zien. Eventueel kon je een nieuw item toevoegen met daarop een filter als "medium=organic" om de conversies vanuit het onbetaalde Google verkeer te zien. Dit zorgt voor veel extra werk, of juist het maken van allerlei dashboards per kanaal. Dat is nu niet meer nodig, je kunt eenvoudig een segment aanmaken en die toepassen op het dashboard om de getallen van dat specifieke segment te zien:

Als het goed is staan je favoriete getallen al allemaal op een dashboard zodat je niet elke ochtend het hele account door moet. Deze functie maakt het nog makkelijker om snel inzichten via het dashboard te krijgen.

Menu indeling

De indeling van het menu aan de bovenkant in de oranje balk is veranderd. De items onder de "home" knop en de "standaard rapportages" zijn samengevoegd tot 1 menu aan de linkerzijde:

Het enige wat nu nog apart staat zijn de "custom reports". Deze zijn overigens ook uitgebreid met een Geo-map weergave ipv alleen de standaardgrafiek.

De oranje balk is vanaf heden ook vastgezet aan de bovenkant van je scherm, die zal bij het scrollen keurig bovenin blijven staan. Waarom Google hiervoor gekozen heeft is mij niet duidelijk. Het kost schermruimte en bevat niet echt functies die je altijd zichtbaar in je scherm wilt hebben.

De laatste wijziging is een iets verbeterde visuele weergave van de account pulldown met een kopje "recent profiles":

Dit zijn de tot op heden bekendgemaakt wijzigingen. Iemand die nog iets nieuws gevonden heeft, plaats het in de comments.

Heb je deze nieuwe opties nog niet? Wacht dan 1 a 2 weken, Google rolt zoiets vaak geleidelijk uit over alle accounts.

Afbeelding: Stefanos Kofopoulos (cc)


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • De vernieuwde interface + verbeterde snelheid voelen bij de eerste indruk een stuk prettiger. Vanavond met je blog door de nieuwe features bladeren, thanks!

    geplaatst op
  • Dank voor de update! Dit gaan we gelijk doornemen.

    geplaatst op
  • Weer een stap in de goede richting, maar het blijft lastig dat je maximaal 2 statistieken per tabel op je dashboard kan plaatsen. Een rapportage met Adwords statistieken als klikken, vertoningen, CPC, CTR en conversies kan nog steeds niet wekelijks/maandelijks worden verstuurd per email.

    geplaatst op
  • @Robert: dan moet je een custom report aanmaken met daarin die statistieken en die maandelijks/wekelijks laten mailen ;)

    Dit is een voorbeeld om mee te beginnen.

    geplaatst op
  • @Andre: Bedankt voor je reactie. Deze custom reports geven inderdaad al iets meer mogelijkheden. Alleen is het hier volgens mij weer niet mogelijk om een totaaloverzicht van de account en aparte tabbladen voor campagnes/advertentiegroepen/zoekwoorden in 1 email te verzenden. Het zou ideaal zijn als je de tabellen bij verkeersbronnen-advertenties (op basis van klikken) volledig aan het dashboard zou kunnen toevoegen.

    geplaatst op
  • @Robert: het is mogelijk meerdere tabbladen te maken in een custom report, die kun je vervolgens toevoegen aan een bestaande maand/week mailing. Zo kun je uit mijn hoofd tot 12 rapporten aan 1 mailing toevoegen. Bij het drukken op de 'mail' knop kies je dan voor 'add to existing'.

    geplaatst op
  • @Andre: Super, bedankt voor deze tip. Hier ga ik direct mee aan de slag!

    geplaatst op
  • Hoi Andre,

    Volgens mij mis ik er nog een paar:
    -Sneltoetsen (shift + ?)
    -"Duplicate this tab" in Custom Reports
    -Lijngrafieken in de Motion Charts
    -Mogelijkheid om je snelkoppelingen te hernoemen
    -Real-Time filters opslaan als snelkoppeling

    geplaatst op
  • ps. Voor het overzicht van de Sneltoetsen moet je in GA dus de "?" toets op je toetsenbord aanslaan. Voor de meeste gebruikers is dat dus eigenlijk "Shift + /" maar het makkelijkste onthouden is natuurlijk de "Shift + ?" combi...

    geplaatst op
  • Mooie aanvullingen Jeroen, over het algemeen kleine features en wijzigingen, maar het maakt het gebruik allemaal net weer wat makkelijker. Vooral die real-time filters op kunnen slaan vind ik persoonlijk erg handig.

    geplaatst op
  • Ik lees hier wisselende dingen over maar is het nu mogelijk om segmenten toe te passen in het real-time dashboard? Ik gok zo van niet (ik kan het in ieder geval niet vinden).

    geplaatst op
  • @Danny: helaas is dat niet mogelijk. Je kunt daar alleen de filtervelden boven de tabellen gebruiken. Of anders de filters die op je profiel werken, dus een "organic" profiel maken voor real-time organic verkeer.

    geplaatst op
  • Dat dacht ik al. Alleen die profielfilters inderdaad. Duidelijk.

    geplaatst op
  • Handig overzicht, met name de 'Recent Profiles' vind ik erg handig!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.