VEED Awards: influencers of makers?

12 februari 2019, 14:00

De VEED Awards – door de media ook wel de ‘Oscars van de Nederlandse YouTube-industrie’ genoemd – zijn de jaarlijkse prijzen voor de beste en leukste YouTubers van Nederland. Bureau Maak creëert verhalen uit de popcultuur. Een gesprek met de oprichter van de VEED Awards en Maak, Omar Kbiri. Voor de vijfde keer op rij worden op 23 maart 2019 de prijzen voor leukste en beste YouTubers uitgereikt. Wat mogen we verwachten van deze jubileum-editie?

Omar Kbiri is mede-oprichter van creative production agency Maak. Hij is medebedenker van het VEED Festival, dat hij vanuit Maak samen met Nederlandse YouTubers organiseert.

VEED

“Ik noem de kanshebbers makers in plaats van influencers. Ik vind makers mensen die echt iets kunnen maken, terwijl influencers niet per defenitie makers zijn. Een bekende dame die met een duckface op een Instagram-foto staat, is geen maker.”

“Een bekende dame die met een duckface op een Instagram-foto staat, is geen maker”

De VEED Awards zijn te vergelijken met de Gouden Televizier-Ring, maar dan voor het internet. “Met 850.000 stemmen zijn wij zo’n beetje de grootste publieksprijs van Nederland geworden. Het is een prijs waardoor het niet alleen maar om kwaliteit gaat, maar ook om kwantiteit. Ofwel: hoeveel volgers heb de kanshebbers? Degene die vaak winnen zijn de mensen die van zichzelf een goede merknaam hebben weten te maken en die consistent aanwezig zijn geweest”, aldus Kbiri. Op 23 maart aanstaande vindt de vijfde editie van het festival plaats in de AFAS in Amsterdam.

Maak

“Het koppelen van een influencer aan een bedrijf begint met het bekijken wat een merk wil en welke doelgroep zij wel aanspreken. Iedere doelgroep heeft zijn eigen online-bewegingen op verschillende kanalen. De ene influencer leent zich bijvoorbeeld beter voor Facebook-activatie dan een YouTube-activatie. Als vertrekpunt kijken we naar het brand-DNA, de values en wat de normen en waarden zijn. Daarbij bekijken we waar de influencer op dat moment in zijn of haar leven “

“We kijken naar het brand-DNA, de values en de normen en waarden”

“We proberen bij een samenwerking een win-winsituatie te creëren voor het merk en de influencer. We verzinnen een idee dat geldt als startpunt voor de samenwerking, die uitrolt in content en een campagne,” aldus Kbiri.

Nieuwsgierig geworden naar de visie van Omar Kbiri over de toekomst van influencers en online-makers én zijn mening over de kwaliteit van content van huidige influencers? Bekijk de video:

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief